Aviseringar
Rensa alla

Moralism + relativism = nihilism ?/!


Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

nej det gör det inte alls, det jag skrev blir ju varken mer eller mindre rätt bara för att jag tror på det eller ej. Jag visade bara att man kan se det på flera olika sätt.

Moralen som organism vore väl något att ta i beaktande om det fanns något som faktiskt sa att man måste följa en viss typ av moral för att det är rätt. Nu är det inte så. För att moralen ska kunna ha någon trovärdighet måste den vara objektiv, frigjord från egna värderingar. Så kan inte vara fallet utan en gud varför moralen blir en inbillning bland andra. Vad är rätt, vad är fel, ingen vet. Underbart.

Dan_the_ironman:

stolt över tankar andra har utformat?

Allt i universum bygger på orsak och verkan. Alla som någonsin tänkt har kunnat komma på nya tankar och lösningar för att människor före de hade sina tankar och lösningar som de delade med sig. Enligt dig bör därför ingen på denna jord vara stolt över något eftersom ingen själv har gjort något. Jag skapade inte dessa filosofiska tankar, men jag formulerade mina tankar för att visa på problemet med moralism och relativism och varför jag inte kan se hur det leder till annat än nihilism. Du har inte tillfört något till mina funderingar då du inte svarat på mina frågor i trådstarten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

stolt över tankar andra har utformat?

hahah ooh[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

För att moralen ska kunna ha någon trovärdighet måste den vara objektiv, frigjord från egna värderingar.

Nej inte alls, kolla in kontraktsteoretikerna.

xyz123:

med moralism och relativism och varför jag inte kan se hur det leder till annat än nihilism

som sagt, kolla in kontraktsteorin, anledningen varför du inte kan finna någon annan lösning är för att du snöat in dig på dina tankebanor.

Tickstart:

hahah ooh

? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

? [blush]

snap[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

snap

aha [blush][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gillar um-filosofer, de är så gulliga +_+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Nej inte alls, kolla in kontraktsteoretikerna.

Det är den enda vägen: lagar, regler och kontrakt. Då slipper man förlita sig på människors godhet vilken ändå inte är något att lita på. Det kan jag acceptera men det innebär att vi behöver mer övervakning och mer precisa lagar ju mer vi alla inser att moralen är en bluff.

Jag kan bara tänka mig vad som skulle hända om hela världen en dag insåg att gud inte existerar och att moral inte är bindande. Tänk på alla utvecklingsländer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

gillar um-filosofer, de är så gulliga +_+

Strike 2. Vid 3:an kommer jag efter dig och då jävlar.[badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Strike 2.

xD vad va första!![bigsmile][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Då slipper man förlita sig på människors godhet vilken ändå inte är något att lita på.

Vad bygger du det på?

xyz123:

mer vi alla inser att moralen är en bluff.

Bara för att någon vet att något inte är "sant" betyder inte det att det påverkar livet i praktiken. Allt du säger kan motbevisas så jävla enkelt om man bara kollar på pengar. Alla vet att en tjuga inte är värt ett skit utan att det bara är en jävla papperslapp, men i praktiken låtsas de som att den har ett värde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

xD vad va första!!

Den där med min examen.[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Den där med min examen.

haha minns ej :$ kan inte menat det isf[blush] 1 strike bara ok[blush][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Vad bygger du det på?

Sanningen om allas inneboende egoism. Det har blivit ännu värre nu i modern tid när alla har blivit så individualistiska och egocentrerade. Håller du inte med?

Dan_the_ironman:

Bara för att någon vet att något inte är "sant" betyder inte det att det påverkar livet i praktiken.

Gjorde en enorm skillnad för mig iaf när jag på allvar insåg det.

Dan_the_ironman:

Alla vet att en tjuga inte är värt ett skit utan att det bara är en jävla papperslapp, men i praktiken låtsas de som att den har ett värde.

Den har ett värde därför att man kan byta den mot något man värderar. Om man värderar sin egen lycka mest (vilket är ganska självklart för en individualist i en meningslös värld), då säger ju ens moral rent logiskt att man ska göra det som tjänar en själv bäst oavsett om det kan leda till problem för andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

1 strike bara ok

Ok, jag e såå snäll så.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Sanningen om allas inneboende egoism. Det har blivit ännu värre nu i modern tid när alla har blivit så individualistiska och egocentrerade. Håller du inte med?

vad baserar du denna sanning på? Låter det rimligt att vi är egoistiska när vi levt som ett flockdjur utan privat ägande i den absoluta majoriteten av vår arts historia?

xyz123:

då säger ju ens moral rent logiskt att man ska göra det som tjänar en själv bäst oavsett om det kan leda till problem för andra.

Dina premisser är fuckade eftersom lycka har mycket med gemenskap att göra, och beter man sig som ett svin blir man exkluderad från gemenskapen.


   
SvaraCitera