Aviseringar
Rensa alla

Moraltestet


Ämnesstartare

Christer i P3 har ett moraltest där han ringer upp "kändisar" och ställer ett antal frågor om deras moral sedan urminnes tider.

Dessa svar gås igenom och analyseras utav filosof men poängsätts också baserat på hur väl de argumenterade för sin sak.

Om ni är intresserade har han massor utav dessa "intervjuer" här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3130&artikel=2006920

Därför hade jag tänkt låta er besvara några av dessa frågor som Christer ställer i P3, men också ett par andra, och anta rollen som filosofen i programmet. Även jag kommer alltså poängsätta "er moral" baserat på samma kriterier som han.

De som skriver här behöver inte skriva utförliga inlägg, så länge de har något annat än bara "Ja"/"Nej" med sig.

Ni får väldigt gärna diskutera frågorna utan att komma med slutgiltiga svar på en gång, men jag kommer ändå bedömma alla inlägg.

Alla som säger något smart blir belönade med en plats på highscorelistan. Bedömningen kommer uppdateras allt eftersom ni skriver nya inlägg.

Håll era svar relevanta till hur frågan är ställd, så läs frågorna noggrannt.

Jag vill helst att ni håller er till just dessa frågor, men om ni kommer på någon bra fråga så kan ni tipsa om det så kanske jag lägger till den här.

Vissa av dessa frågor har ni säkert stött på förut, men kan ni se som en möjlighet att briljera då.

Ni måste inte svara på alla frågor på en gång.

Maxpoäng per fråga är 5.

1. Är det moraliskt försvarbart att staten har rätt att förbjuda oss att ta droger? Alkohol?

2. Är det moraliskt försvarbart för en paraplyförsäljare att höja priset på paraplyer från 40kr till 1000kr när det regnar kraftigt?

3. Är det moraliskt försvarbart att sälja en produkt genom att se till att den förknippas med lättklädda och sexiga kroppar?

4. Är det moraliskt försvarbart att döda en person för att rädda 5?

5. Är det moraliskt försvarbart att lura någon för att göra denne glad?


   
Citera

Är inte ute efter att briljera eller något annat fuffens. Är uttråkad och känner för att svara på några av frågorna helt enkelt.

kastanj:

4. Är det moraliskt försvarbart att döda en person för att rädda 5?

Nej, eftersom man då begår en handling som innebär att man dödar någon. Det måste ju vara allt annat än moraliskt om man dödar någon helt utomstående ovetandes, för att förhindra att fem personer man vet ska dö från att dö.

kastanj:

3. Är det moraliskt försvarbart att sälja en produkt genom att se till att den förknippas med lättklädda och sexiga kroppar?

De får väl marknadsföra sina saker på vilket sätt de vill. Det är ju inte bara lättklädda och sexiga kroppar som lockar folk till saker. Ansvaret ligger för övrigt på köparen om de vill köpa det.

kastanj:

5. Är det moraliskt försvarbart att lura någon för att göra denne glad?

Eftersom konsekvensen av handlingen är positiv så är det inga problem. Varför ska det vara dåligt att lura folk egentligen? Folk gör ju det dagligen, vare sig det är skämt eller om de vill dölja något. Inget fel alls i det.

Det som däremot är omoraliskt är att lura folk så att de blir lidandes av det.

kastanj:

2. Är det moraliskt försvarbart för en paraplyförsäljare att höja priset på paraplyer från 40kr till 1000kr när det regnar kraftigt?

Det är helt upp till dem vilka priser de vill ha. Om någon höjer priset, kommer ju någon annan och tar över. Case closed.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur får jag in "sylar (0/0/2/0/0)" i mitt första inlägg?

Funkade inge bra när jag försökte


   
SvaraCitera

1. Är det moraliskt försvarbart att staten har rätt att förbjuda oss att ta droger? Alkohol?

Nej, inte om man är liberalist och anser att vi medborgare äger vår egen kropp. Däremot så kan de hindra oss från att sälja och köpa dessa droger, beroende på statsskick, och om de anser att vi utger fara för andra människor så kan de ta till åtgärder. Men de har ingen rätt att inte tillåta oss att tillverka och använda droger för privat bruk.

2. Är det moraliskt försvarbart för en paraplyförsäljare att höja priset på paraplyer från 40kr till 1000kr när det regnar kraftigt?

Nej. Ocker är aldrig försvarbart. Han får sälja sina varor för vilket pris han vill, men han kan inte göra det med gott samvete.

3. Är det moraliskt försvarbart att sälja en produkt genom att se till att den förknippas med lättklädda och sexiga kroppar?

Ja. Vi påverkas av all sorts positivt stimuli, så om man förbjuder ett stimuli bara för att det kan ge falska intryck så kan man lika gärna förbjuda all marknadsföring.

4. Är det moraliskt försvarbart att döda en person för att rädda 5?

Ja, absolut, men man kommer fortfarande att vara en mördare. Det är helt enkelt något man får leva med. Man har gjort en av de hemskaste sakerna man kan göra mot en annan person, även om detta var för en god sak. Skillnaden är att du, istället för att ha fem liv på ditt samvete på grund av att du ej hjälpte till, istället har ett liv på dina händer.

Att inte hjälpa folk i dödsnöd, om man ändå är kapabel, är lika som att ta ett liv.

5. Är det moraliskt försvarbart att lura någon för att göra denne glad?

Ja, bara du står för det du sagt och för dina handlingar när din lögn väl blir upptäckt.


   
SvaraCitera

Förstår inte alls poängsystemet, hur vet jag hur många poäng jag får per fråga? :S

kastanj:

1. Är det moraliskt försvarbart att staten har rätt att förbjuda oss att ta droger? Alkohol?

Ja om du är under 18 eller har ett jobb där andras säkerhet hänger på din fokus.

kastanj:

2. Är det moraliskt försvarbart för en paraplyförsäljare att höja priset på paraplyer från 40kr till 1000kr när det regnar kraftigt?

Moraliskt och moraliskt.. man har ju sitt företag för att tjäna pengar, inte för att vara snäll.
Jag skulle ha höjt priset om jag sålde paraplyer, dock inte till 1000kr.
Fast jag är för snäll å andra sidan, skulle typ ha försett alla katter, hundar, barn och söta pensionärer jag såg med ett paraply.

kastanj:

3. Är det moraliskt försvarbart att sälja en produkt genom att se till att den förknippas med lättklädda och sexiga kroppar?

Nu ser jag inte var moralen kommer in här faktiskt, återigen så har man ju sitt företag för att tjäna pengar och sålänge man inte lurar någon så är det faktiskt okej att göra så. Alla är ju införstådda med att snyggingen som bresar på produkten på bilden inte kommer med på köpet.
Däremot så tycker jag att det helt klart kan ses som objektifierande.

kastanj:

4. Är det moraliskt försvarbart att döda en person för att rädda 5?

Om det kommer till en sådan fruktansvärd situation där man måste välja så är det väl det "bättre" alternativet, men det gör det inte "rätt" för det.

kastanj:

5. Är det moraliskt försvarbart att lura någon för att göra denne glad?

Beror helt på lögn och situation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Förstår inte alls poängsystemet, hur vet jag hur många poäng jag får per fråga? :S

Highscore

Mawns 10p (2/1/3/4/0)
isola 4p (-/1/1/2/0)
sylar 1p (-/0/1/0/0)

Posistionen för siffran avgör vilken fråga poängen tillhör.
Jag gör ett "-" om jag inte tycker det finns tillräckligt underlag för att ge poäng.

Jag kommer att ge er alla en motivering till er poäng, men först måste jag gå och göra en sak. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja om du är under 18 eller har ett jobb där andras säkerhet hänger på din fokus.

Du får gärna utveckla det här lite, så sätter jag en poäng för den här frågan också.


   
SvaraCitera

kastanj:

Du får gärna utveckla det här lite, så sätter jag en poäng för den här frågan också.

Om du är barn så är det ju klart att samhället och dina föräldrar har rätt att förbjuda dig för din egen skull, likadant om du har ett jobb som kräver fokus.
Jag skulle aldrig tex vilja bli opererad av en påverkad läkare.
Även om h*n inte är direkt berusad så är risken för misstag betydligt större än annars.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns 10p (2/1/3/4/-)
isola 6p (2/1/1/2/0)
sylar 2p (-/0/2/0/0)

Mawns:

1.

Har en förälder då rätten att förbjuda sitt barn att röka?

Mawns:

2.

När du säger att han "får" sälja sina varor för vilket pris han vill, så menar du att det inte ska vara förbjudet, men att det inte är moraliskt?

Vad är det med ocker som gör att det aldrig är försvarbart?

Mawns:

3.

Så det är moraliskt försvarbart på grund av att det ändå görs i så stor utsträckning och opraktiskt att ta bort?

Kom ihåg att det här inte är en diskussion om vi ska införa nya lagar eller inte, vi ifrågasätter bara det moraliska.

Mawns:

5.

Du får gärna utveckla ditt svar här lite.


   
SvaraCitera
Exner

kastanj:

1-5..

Om man är Big Brother. 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

1.

Du menar alltså att det är större chans att en läkare är påverkad under arbetstid om han är tillåten att röka utanför sitt arbete?

Det är alltså bättre för samhället enligt dig om då ingen ska få ta droger, eftersom det då finns en chans att de förstör för samhället på olika sätt?

Hur konsekvent blir du då om jag byter ut droger mot alkohol?

isola:

2.

isola:

3.

Så det handlar inte om moral längre eftersom man bara gör vad som krävs för att få mer pengar, enligt dig?

isola:

4.

Betyder "bättre" i din mening att det ger konsekvenser du hellre vill ha, än att det är mer moraliskt försvarbart? Och "rätt" anger hur moraliskt försvarbart det är?

isola:

5.

Frågan handlar inte om specifika fall, då oftast andra faktorer då förekommer. Principen att bekosta "sanning" för att generera lycka kan anta många olika former, det här är en av dem.

I vilket fall skulle du tycka det är acceptabelt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Om man är Big Brother. 😉

Per definition [crazy]


   
SvaraCitera

kastanj:

Du menar alltså att det är större chans att en läkare är påverkad under arbetstid om han är tillåten att röka utanför sitt arbete?

Nej det menade jag inte, jag menade bara att man ska förbjuda honom under arbetstid och lite innan.

kastanj:

Så det handlar inte om moral längre eftersom man bara gör vad som krävs för att få mer pengar, enligt dig?

Om det är sådana smågrejer, ja. Att luras är inte ok.

kastanj:

Hur konsekvent blir du då om jag byter ut droger mot alkohol?

Samma sak där, skulle ju inte vilja bli opererad av en alkoholpåverkad heller. Eller vilja att någon alkoholpåverkad passade mina barn på dagis etc.

kastanj:

Betyder "bättre" i din mening att det ger konsekvenser du hellre vill ha, än att det är mer moraliskt försvarbart? Och "rätt" anger hur moraliskt försvarbart det är?

Dras det till en sådan spets att man MÅSTE välja för att marken de står på snart störtar ner i brinnande lava eller så och alla är lika mkt värda för räddaren så är väl det "rätta" valet att rädda fler.

kastanj:

I vilket fall skulle du tycka det är acceptabelt?

Om du kommer hem till mig i en hiskeligt ful tröja så säger jag ju inte att den är skitful när du frågar, men det ser jag inte som en lögn.
Ser det heller inte som en lögn att säga till ett barn att någon som dött kommit till himlen för att den ska må bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nej det menade jag inte, jag menade bara att man ska förbjuda honom under arbetstid och lite innan.

Så du tror inte han kommer påverka samhället negativt på andra sätt utanför arbetet om han tar droger då?

isola:

Ser det heller inte som en lögn att säga till ett barn att någon som dött kommit till himlen för att den ska må bättre.

Så det spelar ingen roll om barnet skulle ha blivit ledsen Om barnet visste sanningen?

Jag menar, är det då också OK för en kille att inte berätta för sin flickvän att han varit otrogen mot henne?


   
SvaraCitera

kastanj:

Så du tror inte han kommer påverka samhället negativt på andra sätt utanför arbetet om han tar droger då?

Jodå, men det är ju svårare att kontrollera och han har då inget direkt ansvar för andra människor, om han inte har hand om sina barn.

kastanj:

Så det spelar ingen roll om barnet skulle ha blivit ledsen Om barnet visste sanningen?

Den skulle inte veta det då den frågade, och man vet ju inte helt 100% säkert om man ska vara så petig.

kastanj:

ag menar, är det då också OK för en kille att inte berätta för sin flickvän att han varit otrogen mot henne?

Nejnej, men det är ju inte samma sak. Låter jag bli att säga att din tröja faktiskt enligt mig får dig att se hemsk ut så skadar det ju ingen.


   
SvaraCitera