Aviseringar
Rensa alla

Morsan är deprimerad och dricker


Ämnesstartare

Under ca 1 år nu har morsan druckit i princip varje dag, och när hon är full blir hon som en helt annan person som inte kan ta hand om sig själv, utan bara ramlar omkring.
Hon har försvunnit ett antal gånger, utan att svarat i telefonen, och bara irra omkring på stan dyngrak. Och hon kan som sagt defenitvt inte ta hand om sig själv när hon är full, utan vad som helst kan hända.
Har även ett antal gånger fått åka runt och leta efter henne. Visst, man kan säga att jag inte ska behöva göra det, men jag kan heller inte bara släppa det utan är konstant orolig. Det har varit massa turer fram och tillbaka om behandligar, men ingen har varit rätt.
Och jag orkar verkligen inte ha det såhär längre, hon är som ett litet barn, orkar inte oroa mig hela tiden, så fort hon går utanför dörren blir man orolig vad hon gör. Det är massa personer inblandade, hennes jobb som ungefär vet om hur det ligger till, Sociala är också inblandade, men eftersom det pågått så länge nu så måste det ses till att hon kanske får åka in någonstans för sin depression, som hon säger att hon är hela tiden.
Vad ska man göra?


   
Citera
Tyrael

sthml_kille:

Vad ska man göra?

Det finns nog inte så mycket att göra, men jag förstår att det är väldigt jobbigt.

Hon har väl antagligen en anledning till att hon dricker och är deprimerad, försök få henne att se trevliga saker som hon kanske glömt bort. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Det finns nog inte så mycket att göra

jo?[confused]

soc och alla är sega som fan, men kommer hon in på behandling,pratar med psykolog och dyl så blir det bättre.
Jättevanligt problem tyvärr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sthml_kille:

Vad ska man göra?

Det är svårt.
Hon måste själv vilja sluta för att det ska funka, så prata med henne. Få henne att fatta att det inte är hållbart. Har ungefär samma situation, och jag hoppas bara att psyk ska låsa in min mamma tills hon är bättre. Verkar inte bli bättre än så

isola:

men kommer hon in på behandling,pratar med psykolog och dyl så blir det bättre.

Oohw, min mamma har varit in på behandling.. få se, 3 ggr låst anstalt, och hon gick på AA jättelänge där ett tag, men hon faller tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jakholxrR:

Oohw, min mamma har varit in på behandling.. få se, 3 ggr låst anstalt, och hon gick på AA jättelänge där ett tag, men hon faller tillbaka.

klart man gör det om man inte är tillräckligt stark/inte får tillräckligt med stöd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

klart man gör det om man inte är tillräckligt stark/inte får tillräckligt med stöd.

Och därför kan man inte säga att det kommer blir bättre om hon kommer in på en behandling och får prata med psykolog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jakholxrR:

Och därför kan man inte säga att det kommer blir bättre om hon kommer in på en behandling och får prata med psykolog.

garanterat bättre än att inte ta tag i problemet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

garanterat bättre än att inte ta tag i problemet

Jo, men det är bra att inte ha för höga förväntningar, gäller att se alkoholism för den sjukdom den faktiskt är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jakholxrR:

Jo, men det är bra att inte ha för höga förväntningar, gäller att se alkoholism för den sjukdom den faktiskt är.

en sjukdom man frambringat själv.
Har man tillräckligt med viljestyrka och folk bakom sig så kan man hålla sig borta från alkoholen


   
SvaraCitera
Tyrael

isola:

jo?[confused]

Definera mycket?

Du tog fram ett alternativ. [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sthml_kille:

Vad ska man göra?

isola:

soc och alla är sega som fan, men kommer hon in på behandling,pratar med psykolog och dyl så blir det bättre.

[y]

jakholxrR:

men hon faller tillbaka.

gäller att man beslutar sig för att sluta också, annars kommer det inte hålla trots all behandling. sen gäller det att de som står en nära stöttar och hjälper en också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Definera mycket?

På dig lät det som att det inte fanns något att göra åt det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav89:

gäller att man beslutar sig för att sluta också, annars kommer det inte hålla trots all behandling. sen gäller det att de som står en nära stöttar och hjälper en också.

Så sant. Är väl på viljestyrkan det brister


   
SvaraCitera

sthml_kille:

Vad ska man göra?

Först och främst så ska du säga upp dig vårdnaden om din mamma. Jag förstår att du inte bara kan lämna henne och strunta i henne eftersom att du har anledning till att vara orolig. Hon är ju helt bortom sig. Men du får ta och berätta för soc hur du mår utav allt dethär, och att du inte längre kan ta ansvar för henne.

Annars får du ringa till socenhetschefen och tala om hur det ligger till, att det är en drös människor inblandade men att allting står stilla. Man måste sparka på dem lite, annars händer ingenting. Och du måste komma ihåg att det inte alls är du som ska ta hand om henne eller situationen. Utan det finns folk vars jobb är att hjälpa folk som din mamma. Så begär hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jakholxrR:

Är väl på viljestyrkan det brister

är ju så i allt tyvärr. drf är det bra att nära o kära stöttar o peppar en!


   
SvaraCitera