Aviseringar
Rensa alla

Morsan


Ämnesstartare

Min morsa är packad i princip varenda kväll nuförtiden och det börjat bli ganska jobbigt. Framförallt min syster mår väldigt dåligt av det vet jag, jag är mest orolig för hennes hälsa och så, men det är ju inte direkt kul att se sin morsa stapla runt i huset som om hon var handikappad varje kväll.

Hon har försökt trappa ner många gånger men hon lyckas aldrig och börjar dricka lika mycket som vanligt efter nån vecka igen, känns som att jag borde göra något för att hjälpa henne men vad skulle jag kunna göra? Vill ju inte direkt gå in och bestämma hur hon ska leva sitt liv för det har jag inget att göra med, men jag tror inte att hon själv mår särskilt bra av det heller egentligen eftersom hon har försökt dricka mindre i perioder. Nån som har några tips eller något?

Eh ja, lite emotråd kanske men jag vet inte alls vad jag borde göra så...


   
Citera

Ouch. :<
Vet inte vad du har för relation med din mor, men jag hade nog gått ganska hårt mot min egen om jag märkt att lillbrorsan påverkats negativt av något. Problemet är väl att hon inte direkt dricker för att det är kul bara, utan snarare för att ta bort fokus från andra problem, yes?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Vet inte vad du har för relation med din mor, men jag hade nog gått ganska hårt mot min egen om jag märkt att lillbrorsan påverkats negativt av något.

Mjo, jag har snackat med henne jättemånga gånger och försökt förklara att min syster mår dåligt och hon vill typ sluta själv men hon kan bara inte. :S

Hon sätter upp mål om att hon bara ska dricka på helger, sen lägger hon till en extradag efter ett tag och sen ändrar hon det till "Nä, men jag ska bara dricka för 150:- i månaden" och sen tänjer hon lite på den gränsen, osv. Om jag säger till henne att hon inte kan hålla på och fuska hela tiden så tycker hon bara att jag är gnällig och att jag försöker tvinga henne att vara perfekt. Vet liksom inte hur jag ska göra. [sad]

respons:

Problemet är väl att hon inte direkt dricker för att det är kul bara, utan snarare för att ta bort fokus från andra problem, yes?

Nä exakt, hennes ekonomi är åt helvete så hon måste jobba asmycket och hennes chef är typ dum i huvudet så hon när hon kommer hem vill hon ju såklart ta det lugnt och slappna av och så. Men sen blir det ju lite ond cirkel av det hela också för drickandet medför ju ännu mer kostnader och även om de kanske inte är jättestora så är det ju ändå ytterligare kostnader på en redan svag ekonomi. Men problemet är ju det att man kan ju inte direkt skuldbelägga henne egentligen för jag fattar verkligen varför hon dricker. [shake]


   
SvaraCitera

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antabus kan ju vara lösningen...
dock så måste ju morsan din gå med på det, men är hon villig och inställd på att bli kvitt sina problem så kan det funka.


   
SvaraCitera

känner igen mig mycket i din situation! min mamma drack också, men hon gjorde det i smyg när inte pappa var hemma, men vi barn märkte ju det...Det ökade sen från helger till vardagar och slutligen gick det ut över hennes jobb, hon fick sparken. Det kanske iofs var det bästa som hänt då hon faktiskt kunde inse att hon hade ett problem. Sen började hon med AA anonyma alkolister och är nu nykter alkolist. Jag tror man behöver hjälp ur ett missbruk. Kanske ni kan prata om det så hon kan söka hjälp?


   
SvaraCitera

Det kunde man ana, det är väl därför du är som du är. (Helt seriös nu alltså).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rivethead:

antabus kan ju vara lösningen...

Vad är det?

Isolde:

Kanske ni kan prata om det så hon kan söka hjälp?

Har som sagt pratat om det, men om jag rekommenderar att hon söker hjälp eller liknande så tycker hon att jag överdriver problemet. ;S

Hellboy:

Det kunde man ana, det är väl därför du är som du är. (Helt seriös nu alltså).

Och hur menar du nu?


   
SvaraCitera

God Konsument:

Och hur menar du nu?

Precis det jag skrev.


   
SvaraCitera

God Konsument:

Vill ju inte direkt gå in och bestämma hur hon ska leva sitt liv för det har jag inget att göra med, men jag tror inte att hon själv mår särskilt bra av det heller egentligen eftersom hon har försökt dricka mindre i perioder. Nån som har några tips eller något?

min har som tur är börjat trappa ner på drickandet, men det har ju sina ekonomiska skäl till största del antar jag.

det är verkligen jobbigt med alkoholen. vissa säger att den är bra, många säger att den är totalt skit. jag säger att den är totalt skit och det håller du nog förhoppningsvis med mig om när du ser din mamma sådan. Den förstör en familj enormt mycket och förstör relationer!

jag gjorde iaf så att jag tog kontakt med soc som tipsade om alkohol och narkotika enheten som jag sen tog kontakt med och sökte hjälp hos. de sa sedan att jag skulle snacka med mamma om det för att få henne att komma på möten hos dem så de kan snacka om det, för familjen har rasat samman totalt p.g.a hennes drickande.

dock tog mamma detta inte på rätt sätt och sa nej till att gå dit. men det är mitt tips till dig, kontakta ANE (alkohol och narkotika enheten) så att de sedan kan träffa din mamma och prata med henne om det, för det brukar ju vara så, iaf hemma hos mig, att den som betalar räkningarna är den som bestämmer i huset, då har ungarna ingen rätt att säga vad man ska göra med sitt liv.

hoppas du fattade vad jag vill ha ut utav texten mannen! Lycka till!


   
SvaraCitera

Hellboy:

Det kunde man ana, det är väl därför du är som du är. (Helt seriös nu alltså).

men du.. det där var en helt onödig kommentar tycker jag


   
SvaraCitera

DPope:

men du.. det där var en helt onödig kommentar tycker jag

Sanningen kan vara hård. Det är troligtvis en anledning till att han är som han är.


   
SvaraCitera

Hellboy:

Sanningen kan vara hård. Det är troligtvis en anledning till att han är som han är.

jo, det påverkar en en hel del, det vet jag, men jag tycker bara att det är dumt att säga så när man inte kan rå för att ens förälder dricker.


   
SvaraCitera

Jag tror faktiskt inte att du kan påverka det själv. Om hon använder drickandet som ett försvar mot andra motgångar så kommer hon antagligen fimpa undan andra kommentarer som anspelar på missbruket ännu lättare. Som om de inte fanns, så får du ta ansvaret för att du visade verkligheten för henne. Hon låtsas säkert jättemycket.


   
SvaraCitera