Aviseringar
Rensa alla

MOTargument för bättre skolmat


Ämnesstartare

Min lilla broder ska skriva en debattartikel med tesen att vår kommun ska höja kvaliteten på en viss högstadieskolas måltider (lunch), och han har bett om min hjälp- som i min tur ber er om hjälp.

Han har många bra argument som är för detta, men det kan alltid vara bra att ha med ett motargument som man kan slå ner i sin artikel. Det visar att man läst på och verkligen vet vad man talar om.

Så, finns det något motargument som han skulle kunna ta med och även slå ner med hjälp av ett eget argument? [smile]


   
Citera

mat är gött


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pengar och logistik. det kan vara dyrt att höja standarden på maten - de pengarna kan istället gå till bättre undervisningsmaterial, mer välbetalda lärare samt roliga utflykter [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OM MAN GER PROLETÄRÄCKLEN ALLT DE VILL HA SÅ KAN DE FÅ FÖR SIG ATT DE ÄR VÄRT NÅGOT


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

det kan vara dyrt att höja standarden på maten

Bra där. Ska säga det till honom, och poängtera att han kan slå ner det med "svenska fångar, de får minsann mat som heter duga...".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

de får minsann mat som heter duga

hur vet du att den är godare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

godare

Jag uttalade mig inte om smaken, enbart om kvaliteten (med ett litet undertryck av kostnader).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

och poängtera att han kan slå ner det med "svenska fångar, de får minsann mat som heter duga...".

nej, det kan han inte. motargumentet som jag erbjöd argumenterar bara inom skolans fördelning av skolpengen - att skolan prioriterar undervisning istället för mat har ingenting att göra med att fängelser prioriterar mat istället för vård. genom att svara som du föreslår så missar han hela poängen med argumentet och förlorar alltså där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

Bra där. Ska säga det till honom, och poängtera att han kan slå ner det med "svenska fångar, de får minsann mat som heter duga...".

Fångar får flera mål mat om dagen, inte underligt om den kostar mer då. Sedan vet jag inte om du har ytterligare information om kvaliteten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

enbart om kvaliteten (med ett litet undertryck av kostnader).

Att alla deras mål betalas av staten torde ju ge svar på varför det blir dyrare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

skolans fördelning av skolpengen

Det är dock inte enbart en skola som bestämmer i detta fall, utan det är kommunstyrelsen som väljer hur mycket pengar som ska gå till en skola per elev. I den kommun jag bor i prioriteras asfalt högre än skola, vård och omsorg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dyrt, alla elever äter ändå inte i skolan (och där kan han skriva att ahmen de kanske skulle göra det om maten vore bättre!!!), det är ändå bara ett litet mål av dagens flera och kommunen vill inte bidra toll fetma (ahmen barn växer ju!!!)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

Det är dock inte enbart en skola som bestämmer i detta fall, utan det är kommunstyrelsen som väljer hur mycket pengar som ska gå till en skola per elev. I den kommun jag bor i prioriteras asfalt högre än skola, vård och omsorg.

jajaja, du missar fortfarande poängen. poängen är det att när väl skolan har fått pengarna (oavsett summa) så kanske det är bättre att spendera de pengarna på undervisning istället för bättre mat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Fångar får flera mål mat om dagen

Jag syftade på kostnad per portion, och i svenska fängelsen är den kostnaden högre än det tredubbla av skollunchens kostnad.

Sedan förstår inte jag varför skatten inte helt enkelt kan sänkas, och att varje unge tar med sig egen mat till skolan. Skulle nog bli billigare i längden ändå, då väldigt många hoppar över skollunchen för att den inte är särskilt aptitlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

) så kanske det är bättre att spendera de pengarna på undervisning istället för bättre mat.

Fast har man inte ätit ordentligt är det svårare att ta till sig undervisningen. Visst ska man äta den mat som bjuds, men det är ju långt ifrån alla som gör det.


   
SvaraCitera