Aviseringar
Rensa alla

Motion för att innehållsförteckningar skall lista kött


Ämnesstartare

Om ni är som jag så händer det ibland att ni köper halvfabrikat som pulversoppor och -såser ibland, och även om man lusläser innehållsförteckningen (vilket man oftast gör) så blir man vid förtäring förfärad över att det smakar kött.
Som det ser ut idag så kan exempelvis köttbuljong/extrakt användas och enbart listas under meningslösa paraplybegrepp som (naturliga) aromer och liknande nonsens, vore det inte bättre för alla om de helt enkelt angav om kött använts och vilken typ av djur då det finns fler människor än bara muslimer som vill undvika det ena eller andra av olika skäl.

Det värsta exemplet var när jag köpte en påse pepparchips som innehållsförteckning till trots smakade starkt av kött, jag kollade upp det på tillverkarens hemsida och där, till skillnad från påsen, listade de "köttbuljong"/buljongextrakt eller liknande, ett ilsket mail senare fick jag det felinformerade och arroganta svaret att "all vår köttbuljong är vegetarisk".

Så tack till 2 generationer bakåt för att ni bekämpat "onaturliga" aromer och gett oss en värld full med förtäckt kött, det är dags att kräva att denna nonchalans upphör och kräva att de listar när en produkt innehåller animalier.


   
Citera

Morgonstjärna: all vår köttbuljong är vegetarisk

Morgonstjärna: är vegetarisk

Morgonstjärna: vegetarisk

lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bara bra för Veganer att få i sig lite kött! Ni får ju alltid näringsbrist annars! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zrsdx ctgcfb: Det är bara bra för Veganer att få i sig lite kött! Ni får ju alltid näringsbrist annars!

Är inte så extrem att jag är vegan, och lider ej heller av näringsbrist


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:

Är inte så extrem att jag är vegan, och lider ej heller av näringsbrist

Varför vill du inte ha kött då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det låter rimligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zrsdx ctgcfb: Varför vill du inte ha kött då?

Avskyr smak och konsistens, plus att jag anser mig inte vara så högre stående att andra skall behöva dö för min skull


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zrsdx ctgcfb:
Det är bara bra för Veganer att få i sig lite kött! Ni får ju alltid näringsbrist annars! 

Veganer får inte näringsbrist om de äter bra mat. Men visst skadar det ej med kosttillskott. När det gäller kött så behöver vi ju inte alls det för vår fortlevnad. Till skillnad från andra djur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ont: Ja!!!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zrsdx ctgcfb:

Varför vill du inte ha kött då?

Vegan och vegetarian är inte samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Veganer får inte näringsbrist om de äter bra mat. Men visst skadar det ej med kosttillskott. När det gäller kött så behöver vi ju inte alls det för vår fortlevnad. Till skillnad från andra djur.

Beror väl på vilken blodgrupp eller stjärntecken de har?


   
SvaraCitera