Aviseringar
Rensa alla

Motivation till studier [shake]


Bajwa:

Kan man bara skita i allt och ta några öl och spela hela tiden??

Jag, det funkade för mig i hela gymnasiet. Sen hade jag ju såklart fler IG och streck än G.


   
SvaraCitera

Sätt dig i ett rum utan tv, data och så vidare och ställ en klocka på tid.

Sätt ett mål på hur många sidor eller tal du vill göra och säg till dig själv att du antingen ska göra till det målet eller tills klockan ringer~


   
SvaraCitera

Bajwa:

Hur lyckas ni hålla studie-motivationen???

Får man uppgifter så äre det första jag gör så fort jag kommer hem eller det första jag gör efter skolan så är det klart även fast uppgiften inte skall vara inlämnat förrän flera veckor eller månader.

Är det superstora uppgifter så är det bra att man i alla fall har kommit en bit än att inte har kommit någonstans alls. Det ökar motivationen senare närmare inlämningen eftersom man inte har så mkt kvar att göra i uppgiften.

Sen när det kommer till tentor, så underlättar det väldigt mycket att man fått undan uppgifterna tidigare, så inte allt sånt får en att känna att man drunkar och sätter press. Och har man gjort uppgifterna är det lättare att komma ihåg till tentan, man får i alla fall mer tid att plugga till tentant och samtidigt mer tid åt fritiden i form av pauser i lugn o ro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andy91:

Det var det dummaste jag hört på länge.

Självklart är det rätt att plugga. Men kan man inte - varför ska man då sitta med boken i handen? Bättre då att försöka utvecklas som person liksom. Knarka lite, åka till Indien, starta ett band eller så.


   
SvaraCitera

Bajwa:

Hur lyckas ni hålla studie-motivationen??? Är det kul, är det ett måste? Kan man bara skita i allt och ta några öl och spela hela tiden??

För att orka med studier på alla nivåer måste man ha ett mål att jobba mot. För mig är målet ett givande arbete när jag är färdigutbildad. Jag hatade också Kemi på gymnasiet men jag tvingade mig igenom skiten för att komma närmare mitt mål. Allt är helt enkelt inte roligt här i livet och när man går på gymnasiet är det full tid att växa på sig lite och bita ihop fast det tar emot.

Låter ju som att du egentligen inte vill plugga naturvetenskapliga ämnen? Kanske har du inte valt rätt linte eller nått? Att plugga skall kännas rätt, annars är det faktiskt bättre att ta något basic jobb.

Själv var jag sjukt skoltrött efter gymnasieit och började arbeta på en fabrik. En månad, så lång tid tog det mig att inse att "fan, ska jag jobba med sånt här hjärndött skit resten av livet tar jag hellre livet av mig"


   
SvaraCitera

Andy91:

Slappa nu och du kommer ångra dig resten av ditt liv. Iaf skulle jag göra det om jag vaknade när jag var 30 och inte hade åstakommit någonting.

Å andra sidan kanske man vaknar med 5 års CSN-skulder, ett jobb man egentligen inte vill ha och sin ungdom bortblåst...

Jag tog 2 sabbatsår efter gymnasiet. Gjorde lumpen vid flygvapnet. Drog iväg på en 6-månaders asienresa. Med facit i hand är det det bästa jag någonsin gjort. Jag har helt andra planer för framtiden nu än när jag gick ut gymnasiet kan jag säga. Detta innebär inte att jag är någon slacker som tänker jobba som industrijobbare/väktare resten av livet för att jag inte orkar plugga utan jag har hittat en annan civilingenjörsutbildning som är helt rätt för mig.

Så min erfarenhet är: Ta dig tid att fundera på vad du verkligen vill. Att kasta sig in på något som inte känns 100% rätt är bara dumt för du kommer att ångra dig förr eller senare. För övrigt så är det inte livsviktigt att vara färdigutbildad vid 25.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daifu:

Ta dig tid att fundera på vad du verkligen vill. Att kasta sig in på något som inte känns 100% rätt är bara dumt för du kommer att ångra dig förr eller senare.

Vad motiverad jag känner mig nu.[smile][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daifu:

Själv var jag sjukt skoltrött efter gymnasieit och började arbeta på en fabrik. En månad, så lång tid tog det mig att inse att "fan, ska jag jobba med sånt här hjärndött skit resten av livet tar jag hellre livet av mig"

[surprised]Måste plugga![cute]


   
SvaraCitera

Jag har samma problem.. Har uppsatser + ett prov jag måste plugga till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CaithSith:

Jag har samma problem.. Har uppsatser + ett prov jag måste plugga till.

Det är sommarlov.[shake]


   
SvaraCitera

Mahad:

Det är sommarlov.[shake]

Jag hann inte klart med mina grejer i våras, mina lärare hade underlag för G men jag vill ha högre så jag pratade med dem så jag har fram tills den 31:a augusti på mig att lämna in uppgifter + skriva ett prov. Kallas komplettering [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CaithSith:

Jag hann inte klart med mina grejer i våras, mina lärare hade underlag för G men jag vill ha högre så jag pratade med dem så jag har fram tills den 31:a augusti på mig att lämna in uppgifter + skriva ett prov. Kallas komplettering

Jaha, ok. Lycka till. Vad är det för ämnen du ska komplettera?


   
SvaraCitera

Mahad:

Vad är det för ämnen du ska komplettera?

Uppgifterna är i svenska, någon uppsats och lite småuppgifter(analyser osv). Sen har jag ett prov kvar i datakunskap


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CaithSith:

Uppgifterna är i svenska, någon uppsats och lite småuppgifter(analyser osv). Sen har jag ett prov kvar i datakunskap

Okej, ska du höja det till MVG:n?


   
SvaraCitera

Mahad:

Okej, ska du höja det till MVG:n?

Vet inte, får se hur det går, men jag satsar på det [smile]

Till TS iallafall.. För mig går det bättre om man tar bort alla klockor, ljud och saker omkring sig som stör. Bara sätta sig ner och göra uppgifterna och motivera sig själv med att: Om jag gör det här nu så slipper jag göra det sen, jag slipper ha ångest.

Vilket datum har ni som sista inlämningsdatum? Jag blev osäker på om det var 21a eller 31a


   
SvaraCitera