Aviseringar
Rensa alla

MSN ÄR ANTI MILJÖ


jojOzZz:

Akta er för diväteoxid små barn..

Dikvävemonoxid är roligare


   
SvaraCitera

Tyrael:

Vem säger att det är omiljövänligt att äta djur?

Jordbruket och djuruppfödningen är en av de största källorna till kväveutsläpp i sverige. Om vi skulle minska köttkonsumtionen skulle vi minska energianvändningen. Plus att köttproduktionen kräver massor av vatten och djuruppfödningen bidrar med 18% av växthusutsläppen. Det är mer än vad hela trasnpotsektorn + flyget bidrar med.

Tyrael:

Tänk om ett rovdjur blivit vegeterian, tänk om alla djur blivit det, då hade jorden varit full med djur efter ett tag, och inte hade det funnits några växter som kunnat ge oss syre, nej, du failar min sötnos.

Hur stor chans är det? Vi människor behöver inte äta kött för att överleva, en gång i tiden var det så men inte nu längre.


   
SvaraCitera

Fisk_den_tredje:

Kanske för att djur tar en jävla massa plats för bete och matodling till dessa, till exempel så skävlas regnskog för att göras till betesmark etc.

+ att köttproduktionen står för 18 procent av växthusgasutsläppen [crazy]


   
SvaraCitera

bloodflowers:

Plus att köttproduktionen kräver massor av vatten och djuruppfödningen bidrar med 18% av växthusutsläppen. Det är mer än vad hela trasnpotsektorn + flyget bidrar med.

Men gay att du hann först. [sad]


   
SvaraCitera
Tyrael

Fisk_den_tredje:

Kanske för att djur tar en jävla massa plats för bete och matodling till dessa, till exempel så skävlas regnskog för att göras till betesmark etc.

"Vem säger?" "Kanske för att.."

Aha!

bloodflowers:

Jordbruket och djuruppfödningen är en av de största källorna till kväveutsläpp i sverige. Om vi skulle minska köttkonsumtionen skulle vi minska energianvändningen. Plus att köttproduktionen kräver massor av vatten och djuruppfödningen bidrar med 18% av växthusutsläppen. Det är mer än vad hela trasnpotsektorn + flyget bidrar med.

Jordbruket? Ska du inte sluta äta bröd också då?
Djuruppfödning? Äter inte vegetarianer produkter FRÅN djur? Alltså minskar du inte ett skit eftersom vi fortfarande måste föda upp en massa höns, eftersom du inte är vegan och därför dricker mjölk och äter t.ex hönsägg.

Hur många höns, och kossor, som fjärtar hela dagarna, tror du inte människan fött upp bara för att vi ska kunna dricka äcklig mjölk, och äta äckliga ägg? [bigsmile]

bloodflowers:

Hur stor chans är det? Vi människor behöver inte äta kött för att överleva, en gång i tiden var det så men inte nu längre.

Det handlar inte om slumpen, det handlar om ett brett tänkande, hur hade egentligen världen sett ut?
Vi, människan, har ALLTID ätit kött.
(Men visst suger det, att människan förökat sig så mycket att vi måste föda djur för att själva överleva)

..Att fråga frågor mot argument är faktiskt ganska vinnande [surprised]


   
SvaraCitera

Tyrael:

"Vem säger?" "Kanske för att.."

Aha!

Så du klagar på mitt stilistiska val gällande inledningen av en mening?


   
SvaraCitera

Din mamma.


   
SvaraCitera

BelongsToAnarchism:

Bojkotta Pappbox och hans dumma förslag! [sad]

Vadå dumt? 😉
orka all denna miljöhysteri, ditten är miljöfarligt och datten är miljöfarligt.
kan väl för helvete fixa de stora miljöbovarna innan man tar itu med småsakerna 😉


   
SvaraCitera
Tyrael

Fisk_den_tredje:

Så du klagar på mitt stilistiska val gällande inledningen av en mening?

Ja, fast egentligen inte, förlåt, men jag förstår inte ens uppbyggnaden av argumentet, jag är trött [sad]


   
SvaraCitera

Pappbox:

Vadå dumt? 😉

Synonymt med bullshit. 😉

Pappbox:

kan väl för helvete fixa de stora miljöbovarna innan man tar itu med småsakerna 😉

Jaså, så du är beredd att sluta äta kött som är en av de största miljöbovarna? 😉


   
SvaraCitera

Tyrael:

därför dricker mjölk

Jag dricker mest soyamjölk, väldigt sällan jag dricker mjölk pga. att jag är allergisk och ägg äter jag inte.

Tyrael:

Hur många höns, och kossor, som fjärtar hela dagarna, tror du inte människan fött upp bara för att vi ska kunna dricka äcklig mjölk, och äta äckliga ägg?

80 MILJONER kycklingar, grisar, kor osv.. Dödas i sverige varje år. Plus ca 5 miljarder fiskar. Och mer an 150 000 djur dör i transporter årligen.

Tyrael:

Vi, människan, har ALLTID ätit kött.

Men nu behöver vi inte göra det för att överleva. Vi har tillgång till så mycket annat som vi kan äta.


   
SvaraCitera

BelongsToAnarchism:

Synonymt med bullshit. 😉

orly

BelongsToAnarchism:

Jaså, så du är beredd att sluta äta kött som är en av de största miljöbovarna? 😉

been there done that
billigare såhär ändå


   
SvaraCitera
Tyrael

bloodflowers:

Jag dricker mest soyamjölk, väldigt sällan jag dricker mjölk pga. att jag är allergisk och ägg äter jag inte.

Tror du inte att det finns andra exempel?

Vissa glassorter innehåller djurprodukter..
Ost
Godis

Och listan kan göras längre..

bloodflowers:

80 MILJONER kycklingar, grisar, kor osv.. Dödas i sverige varje år. Plus ca 5 miljarder fiskar. Och mer an 150 000 djur dör i transporter årligen.

Ja, allt för att du inte är vegan, så kommer du fortsätta bidra med de där 18 procentenheterna. Visst, du kanske bidrar med någon %, party party anyone?

bloodflowers:

Men nu behöver vi inte göra det för att överleva. Vi har tillgång till så mycket annat som vi kan äta.

Vill du diskutera hur mycket plats grönsaker tar jämfört med djur?
Antagligen tar grönsaker mycket mer plats än djur, eftersom man behöver massa fält för att odla grönsaker, dessutom krävs det mer grönsaker i vikt än kött i vikt för att göra en människa mätt.
För att inte glömma transporterna, för att ta alla växter som vi kommer äta, från odlingarna till affärerna, eftersom det är större mängder, kommer det krävas mer fler fordon, med mer fossila bränslen.

Och du har lite fel i att vi inte behöver det för att överleva, man får näringsbrist av att inte äta kött, det är därför människan alltid ätit kött. Immunförsvaret blir även sämre utan kött.


   
SvaraCitera

Tyrael:

Tror du inte att det finns andra exempel?

Vissa glassorter innehåller djurprodukter..
Ost
Godis

Och listan kan göras längre..

Jag äter så lite som möljigt från djurriket. Men jag bor fortfarande hemma och är inte myndig = jag kan inte bara bli vegan utan att mina föräldrar går med på det.

Tyrael:

Ja, allt för att du inte är vegan, så kommer du fortsätta bidra med de där 18 procentenheterna. Visst, du kanske bidrar med någon %, party party anyone?

Kor? Grisar? Kycklingar? Nej, verkligen inte.

Tyrael:

Antagligen tar grönsaker mycket mer plats än djur, eftersom man behöver massa fält för att odla grönsaker,

En stooor del av världens spannmålsproduktion (= saker som vi kan äta) används som djurfoder i köttindustrin. I sverige går 66% av allt spannmål till boskapsuppfödning. Och var i helvete tror du djuren betar? [zzz]

Tyrael:

För att inte glömma transporterna, för att ta alla växter som vi kommer äta, från odlingarna till affärerna, eftersom det är större mängder, kommer det krävas mer fler fordon, med mer fossila bränslen.

Läs det jag skrev tidigare om transporter.

Tyrael:

dessutom krävs det mer grönsaker i vikt än kött i vikt för att göra en människa mätt.

Fail, mättnadskänslorna kommer från volymen mat + vikten.

Tyrael:

Och du har lite fel i att vi inte behöver det för att överleva, man får näringsbrist av att inte äta kött, det är därför människan alltid ätit kött. Immunförsvaret blir även sämre utan kött.

Jag behöver inte äta några som hellst kosttilskott och jag har betydligt mycket bättre hälsa än människor som äter kyckling fullproppad med antibiotika. Du blir resistent mot antibiotikan och det gör att när du väl behöver antibiotika kommer det ej fungera.

[love]


   
SvaraCitera

bloodflowers:

Men nu behöver vi inte göra det för att överleva. Vi har tillgång till så mycket annat som vi kan äta.

Det hade vi förr också, men ur ett evolutionärt perspektiv var kött bäst för vår överlevnad.

bloodflowers:

Jag behöver inte äta några som hellst kosttilskott och jag har betydligt mycket bättre hälsa än människor som äter kyckling fullproppad med antibiotika.

Hej proteintillskott! [cute]


   
SvaraCitera