Aviseringar
Rensa alla

Muntlig redovisning


Ämnesstartare

Finns det någon som vet hur man gör för att göra en jävligt bra Powerpointoresentation? Ska man köra jätteavancerat med massa bilder, filmer och musik eller bara enkelt och klart??

Vi ska presentera den muntligt för klassen och jag blir alltid supernervös och står snarare och svammlar än säger det jag ska.. 🙁

Jag ska göra en Powerpointredovisning om The Beatles i Svenskan och jag måste få MVG på den för att få MVG i slutbetyg och jag MÅSTE ha MVG i slutbetyg.

Skulle vara jättesnällt om nån kunde ge mig några tips så presentationen bli asbra och jag inte blir så förbannat nervös 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter

Simpel text och inte för mycket flashiga bilder tycker jag, så publiken inte bara fokuserar på att se vad som finns på duken. Använd gärna powerpoint-bilderna som stöd för vad du ska säga och så kan du kanske prata om bilderna lite. Kanske inkludera en bit från en låt under redovisningen. Tänk på att publiken inte bara kommer fokusera på dig när du har powerpoint uppe, så det kanske gör dig lite mindre nervös.

GL HF [y]


   
SvaraCitera

elsan:

enkelt och klart

Höga kontraster.
Stora tydliga bilder.
Stor text, minst 28 punkter.
Max sju rader text per slide.
Texten ska bara vara stödord för publiken.
Vänd dig aldrig om och kolla på duken. Om du söker stöd i presentationen kolla på datorskärmen.
Använd inga A4, kör helst utan stödlappar, då blir händerna fria. Om du ska ha papper, kör med små kort.
Stå pyttelite på tå. Låt hälarna vara ett par millimeter ovanför golvet - det ger bättre hållning och adrenalin.
Skippa animeringar och ljudeffekter - det är bara störigt.
Gör en enkel men snygg layout. Minimalistiskt är bra.
Vit text på svart bakgrund tycker jag funkar mycket bättre än vice versa.


   
SvaraCitera

Myksa:

.

Bra tips där! Det kan jag ha till användning av. Ska också göra en powerpointpresentation imorgon i datorkunskapen. [smile]

Jag har inte tränat in min manus ännu, men tror du att jag hinner göra det på 4-5 timmar? Det är två a4 papper.


   
SvaraCitera

Dream:

men tror du att jag hinner göra det på 4-5 timmar? Det är två a4 papper

Träna inte in en text. Då blir din presentation jättestel och det blir jobbigt om du kommer av dig.
Bygg texten utifrån några få stödord. På så sätt berättar du allt naturligt på ditt sätt när det väl gäller.


   
SvaraCitera

Myksa:

Träna inte in en text. Då blir din presentation jättestel och det blir jobbigt om du kommer av dig.
Bygg texten utifrån några få stödord. På så sätt berättar du allt naturligt på ditt sätt när det väl gäller.

det är det bästa tipset![y] mycket roligare att lyssna på än något monotont inövat


   
SvaraCitera

Myksa:

Träna inte in en text. Då blir din presentation jättestel och det blir jobbigt om du kommer av dig.
Bygg texten utifrån några få stödord. På så sätt berättar du allt naturligt på ditt sätt när det väl gäller.

Men ska man ändå inte öva först? Man måste väl veta vad man ska säga? Och sedan när man kan det man ska redovisa om, så kan man skriva stödord. Det var kanske så du menade, eller?


   
SvaraCitera

Dream:

Men ska man ändå inte öva först? Man måste väl veta vad man ska säga? Och sedan när man kan det man ska redovisa om, så kan man skriva stödord. Det var kanske så du menade, eller?

Jo precis. Du ska kunna det som fakta inte som en text... typ.
Om man ska prata om något man tycker mycket om och vet mycket om så behöver man inte träna så mycket. Då kan man prata ifrån hjärta/hjärna.


   
SvaraCitera

elsan:

Finns det någon som vet hur man gör för att göra en jävligt bra Powerpointoresentation?

de enda jag vet är att man aldrig ska ha mer än 5 punkter per blad. för om man har mer orkar åskådarna inte läsa det


   
SvaraCitera

Myksa:

Jo precis. Du ska kunna det som fakta inte som en text... typ.
Om man ska prata om något man tycker mycket om och vet mycket om så behöver man inte träna så mycket. Då kan man prata ifrån hjärta/hjärna.

Jo, absolut. Det håller jag med dig om. Men i det här fallet så är det ett ämne som jag inte är så förtjust i. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så jättemycket för de jättebra råden Myksa[bigsmile]


   
SvaraCitera

Gör det inte för krångligt; ju enklare desto bättre!


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera