Aviseringar
Rensa alla

Musik CD skivor


Ämnesstartare

Little-Traci:
Fördelen är väl att du stödjer de har skrivit och gjort musiken? jag själv samlar på Lp-skivorParty jag tycker det är kul att hålla i musiken jag lyssnar.. så det är väl det med och samlarvärde/snygga fodral..

Vad menar du med FÖRSTA meningen?


   
SvaraCitera

adamtensta:

Vad menar du med FÖRSTA meningen?

Finansiellt stöd.


   
SvaraCitera

adamtensta:

Vad menar du med FÖRSTA meningen?

Menar att pengarna går till artisten och alla som hjälpt till med musiken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Little-Traci:

Menar att pengarna går till artisten och alla som hjälpt till med musiken.

Bra. Har du nåt motivation tips?


   
SvaraCitera

adamtensta:

Bra. Har du nåt motivation tips?

Well, jag kan bara utgå från mig själv som sagt.. jag typ söker efter låtar/artister från
ett viss årtal på olika sidor youtube/discogs/olika forum
i det här fallet blir det 80-talet och mest syntpop/new wave pop m.m. sen letar efter just den lp-skiva.Jag skriver lista på de som jag söker och på de som jag vill jag på de som jag köpt/fått så bockar jag av efter vartannat.

Det enda band som sticker är (rätt så nya) dreampop bandet Niki & The DoveHjärta

Gå även ut på youtube/discogs för att få mer tips/sen är det bara att gå och leta typ.Så gå in där och leta efter det året eller artist/stil på musik.Var inte för stolt för att ta emot tips och ta till dig av tipsen som du får.Skriv upp och gör en lista m.m


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mer tips tack!


   
SvaraCitera

Ett roligt fakta vad beträffar CD-skivan är att världens första CD-skiva som producerades med "populärmusik" var ABBA - The Visitors. Ungefär parallellt med ABBA-CDn kom även Billy Joel - 52nd Street.

Mer om denna diskussion förs på What was the very first music CD ever made in the world and in the USA?

Faktiskt har förstapressningen av ABBA-CDn blivit ett rejält samlarobjekt och i synnerhet BÅDE DEMO-utgåvan och PROMO-utgåvan som nått rent löjliga summor bland ABBA-freaks.

DEMO = en typ testpressning/provpressning vanligtvis utan text/tryck på skivan.
PROMO = skivor märkte "PROMO" som skickas vanligen gratis till radiostationer och vissa "kända" DJs. 

Demos, Promos och testpressningar är betydligt vanligare i vinylvärlden dock!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:
Ett roligt fakta vad beträffar CD-skivan är att världens första CD-skiva som producerades med "populärmusik" var ABBA - The Visitors. Ungefär parallellt med ABBA-CDn kom även Billy Joel - 52nd Street.

Mer om denna diskussion förs på What was the very first music CD ever made in the world and in the USA?

Faktiskt har förstapressningen av ABBA-CDn blivit ett rejält samlarobjekt och i synnerhet BÅDE DEMO-utgåvan och PROMO-utgåvan som nått rent löjliga summor bland ABBA-freaks.

DEMO = en typ testpressning/provpressning vanligtvis utan text/tryck på skivan.
PROMO = skivor märkte "PROMO" som skickas vanligen gratis till radiostationer och vissa "kända" DJs. 

Demos, Promos och testpressningar är betydligt vanligare i vinylvärlden dock!

Varför lyssna på Demo låtar när man kan lyssna på hela låten på Spotify eller CD? Låter ju bara dumt att lyssna på Demon då. 


   
SvaraCitera

adamtensta: Varför lyssna på Demo låtar när man kan lyssna på hela låten på Spotify eller CD? Låter ju bara dumt att lyssna på Demon då.

Samlarobjekt! På samma sätt som det finns The Beatles vinylLP som kostar över 100.000 kronor, eller tom flera miljoner på samlarmarknaden.  Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:

Samlarobjekt! På samma sätt som det finns The Beatles vinylLP som kostar över 100.000 kronor, eller tom flera miljoner på samlarmarknaden.  Mycket glad

CD är bättre än vinyl tycker jag.


   
SvaraCitera

adamtensta:
Mer tips tack!

En annan sak  också att tänka på att det är miljövänligt att köpa typ cd- lp-skivor. Just för att  det är bättre för miljön. Och det är ju också en fördel med.Att bidra med något som bra för naturen Tumme upp 


   
SvaraCitera

Little-Traci:

En annan sak  också att tänka på att det är miljövänligt att köpa typ cd- lp-skivor. Just för att  det är bättre för miljön. Och det är ju också en fördel med.Att bidra med något som bra för naturen Tumme upp 

Miljövänligt jämfört med vad?


   
SvaraCitera

adamtensta:

CD är bättre än vinyl tycker jag.

På vilket sätt


   
SvaraCitera

adamtensta: CD är bättre än vinyl tycker jag.

Det är väl en jävla tur att vi tycker olika. Tänk vad trist samhället skulle vara om alla tyckte exakt lika. Mycket glad

För övrigt ligger väl den mesta musik som man kan tanka ner från nätet i FLAC 16 bit 44,1 kHz dvs rakt rippad CD-kvalitet. Det är väl bara vinylplattor som ligger i högre ljudkvalitet dvs FLAC 24 bit 96 kHz och 24 bit 192 kHz. Super Audio CD (SACD) är det väl knappast någon som vet vad det är idag.  Cool

Förhoppningsvis är det ingen som befattar sig med den värsta dyngan dvs MP3. MP3 = piss poor sound quality. Tumme ned  Arg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MOTIVATION TIPS tack. Ingen jävla Wikipedia.


   
SvaraCitera