Aviseringar
Rensa alla

Musik


Ämnesstartare

Har en fundering. Jag är en troende muslim men som en kille på 17 år har jag inte mycket erfarenhet i livet och jag vet inte allt om koranen. Det förvånade mig att musik var haram. Kan någon snälla söka upp om det verkligen är haram eller inte? I så fall vilken sorts musik är det som är haram? Kan jag lyssna på spotify?


   
Citera
Ämnesetiketter

Förstår inte vad som är meningen med att vara troende om man kan inte lyssna på musik.


   
SvaraCitera

Det har väll kanske med innehållet i texten att göra.


   
SvaraCitera

Jag gick i samma klass som en kille som jag och mina kompisar trodde lyssnade på musik när han hade hörularna på men en av mina kompisar förstod arabiska och sa att han sitter och lyssnar på koranen när han räknar matte... och allt filmer som skolan visar, som innehåller "real life" shit, typ våld å sånt, undviker han. En gång tittade på vi Twillight på engelska och då gick han bara ut och satte sig på en av bänkarna utanför klassrummet.


   
SvaraCitera

Har du ingen Koran hemma du kan läsa? Finns olika skolor av tolkning men musik är haram eller inte beroende på hur musiken avses - dvs. gangsterrap som sjunger om lättklädda tjejer och kriminalitet är haram medan instrumentell musik är inte haram. 

Det är upp till dig hur du tolkar/rättfärdigar vad du lyssnar på. Är ingen skillnad om du går på konsert eller lyssnar på Spotify - det beror på vad du lyssnar på. Glad

https://www.quora.com/Is-music-prohibited-in-Islam-Why


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axel_von_Färsen:
Har du ingen Koran hemma du kan läsa? Finns olika skolor av tolkning men musik är haram eller inte beroende på hur musiken avses - dvs. gangsterrap som sjunger om lättklädda tjejer och kriminalitet är haram medan instrumentell musik är inte haram. 

Det är upp till dig hur du tolkar/rättfärdigar vad du lyssnar på. Är ingen skillnad om du går på konsert eller lyssnar på Spotify - det beror på vad du lyssnar på. Glad

https://www.quora.com/Is-music-prohibited-in-Islam-Why

Jag förstår inte mycket av koranen det är därför jag vill ha hjälp. Kan man liksom lyssna på clean versions av musik och som du sade instrumentell musik (typ drop the base och sånt)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och många källor visar att det är tillåtet, jag vet inte liksom vad som är rätt och fel


   
SvaraCitera