Aviseringar
Rensa alla

Musik


Ämnesstartare

Hej. Vill ha motivationtips så att jag lyssnar mer överhuvudtaget på CD skivor varje dag, tycker om ljudet mer på CD skivor än till exempel Spotify och så. 


   
Citera
Ämnesetiketter

Spotify (EJ Premium medlem) får den bedrövliga ljudkvaliteten upp till 160 kbps. Har du betalande Premium så kan du med lite tur komma upp i 320 kbps. En CD däremot har ljudkvaliten 16 bit 44100 khz. Dvs, lite förenklat, uppåt 10x högre ljudkvalitet än vad Spotify kan leverera till betalande Premiummedlemmar.

Det enda musikmedium som kan leverera HÖGRE ljudkvalitet är VINYLSKIVOR! Där finns det i princip ingen begränsning varken vad beträffar de lägre tonerna (basen), mellanregister eller de högre tonerna (diskanten) utan begränsningen ligger ENBART i utrustningen dvs vinylskivspelaren, pickup, nål, för- och effektförstärkare och högtalare alt hörlurar förstås.

Så det är väl upp till dig själv om du vill ha uruselt urkasst ljud (Spotify), bra ljud (CD) eller SUPERBRA ljud (vinyl).  Blink

Btw, kbps = kilobit per sekund  Mycket glad


   
SvaraCitera

Här är en bild på min egna anläggning som presterar ljud i toppkvalitet.  Cool

elektronikfreak.png


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:
Spotify (EJ Premium medlem) får den bedrövliga ljudkvaliteten upp till 160 kbps. Har du betalande Premium så kan du med lite tur komma upp i 320 kbps. En CD däremot har ljudkvaliten 16 bit 44100 khz. Dvs, lite förenklat, uppåt 10x högre ljudkvalitet än vad Spotify kan leverera till betalande Premiummedlemmar.

Det enda musikmedium som kan leverera HÖGRE ljudkvalitet är VINYLSKIVOR! Där finns det i princip ingen begränsning varken vad beträffar de lägre tonerna (basen), mellanregister eller de högre tonerna (diskanten) utan begränsningen ligger ENBART i utrustningen dvs vinylskivspelaren, pickup, nål, för- och effektförstärkare och högtalare alt hörlurar förstås.

Så det är väl upp till dig själv om du vill ha uruselt urkasst ljud (Spotify), bra ljud (CD) eller SUPERBRA ljud (vinyl).  Blink

Btw, kbps = kilobit per sekund  Mycket glad

Har tyvärr inte vinyl. Så vad är ditt motivationtips? Bra svar förresten men vill ha något konkret tips också på det jag skrev. 


   
SvaraCitera

Radera spotify, så har du inget annat val än cd när du vill lyssna på musik


   
SvaraCitera

adamtensta:

Har tyvärr inte vinyl. Så vad är ditt motivationtips? Bra svar förresten men vill ha något konkret tips också på det jag skrev. 

Motivationen är väl att du får ta ställning till om du vill ha bra ljud eller dåligt ljud? Sedan är väl nästa fråga om du lyssnar i lurar eller i högtalare?

Vill du gå upp ett steg från CD så finns ju högupplöst musik (High-Resolution Audio) att tanka ner via nätet.


   
SvaraCitera

adamtensta:
Hej. Vill ha motivationtips så att jag lyssnar mer överhuvudtaget på CD skivor varje dag, tycker om ljudet mer på CD skivor än till exempel Spotify och så. 

eftersom ditt användarnamn är 'adamtensta 'så kan du ju lyssna på honom.Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agnesberg:

eftersom ditt användarnamn är 'adamtensta 'så kan du ju lyssna på honom.Rullar ögonen

Har du några konkreta tips motivationtips så att jag lyssnar mer överhuvudtaget på CD skivor varje dag? 


   
SvaraCitera

adamtensta:

Har du några konkreta tips motivationtips så att jag lyssnar mer överhuvudtaget på CD skivor varje dag? 

jaha du kör CF skivor 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agnesberg:

jaha du kör CF skivor 😛

Va?! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agnesberg:

jaha du kör CF skivor 😛

Har du något motivationtips eller inte?! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen som har några tips eller?!


   
SvaraCitera

adamtensta:
Ingen som har några tips eller?!

Inte mer än att du själv får avgöra om du vill ha dålig ljudkvalitet via Spotify eller BRA LJUDKVALITET via CD-skivor eller köra via "music download" av CD-kvalitet eller High-Resolution Audio.
 


   
SvaraCitera