Aviseringar
Rensa alla

Musik. Finns det folk som avskyr musik tror ni?


Att inte lyssna på musik och inte gilla musik är inte samma sak.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Känner en som verkligen ogillar musik, men avskyr vet jag inte. Han lyssnar inte på något överhuvudtaget. Han är väldigt tråkig i övrigt också.

Samma lika.


   
SvaraCitera

internet:

Att inte lyssna på musik och inte gilla musik är inte samma sak.

Nej, antar att du syftar på det jag skrev, men han har sagt att han inte gillar musik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Mycket av det saknar struktur, tonskalor och liknande, men jag skulle ändå kalla det för musik. Vad definierar musik?

Hm. du har en poäng där.


   
SvaraCitera
Sned
 Sned

Inreeld:

Vissa av dessa etc etc

Tyckte att allt det du skrev där kändes väldigt rätt. Antagligen så finns det något undantag, men resonemangen lät mycket bra. [y]


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Nej, antar att du syftar på det jag skrev, men han har sagt att han inte gillar musik.

Ett allmänt konstaterande bara.

Inreeld:

Hm. du har en poäng där.

Annars hade jag inte skrivit [wink]

Hur ska du redovisa projektarbetet, och har du något mål med det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ogillar inte musik, men jag tycker inte speciellt mycket om musik heller, med vissa undantag förstås.


   
SvaraCitera

Inreeld:

Varför gillar de inte det tror du? är det bara en vanesak att de inte gillar den sysselsättningen kanske?
Känner du ingen som undviker musik? =)

Varför gillar vissa färgen blå och vissa inte? Kanske ett väldigt dåligt exempel, men det är omöjligt för mig att svara på den frågan.

Asså... Själv älskar jag musiken, men jag undviker såklart viss typ av musik som jag inte gillar. Men jag känner inte till någon som undviker musik helt.


   
SvaraCitera

Jag tror att de som lyssnar på frisörmusik inte lyssnar på musik, utan skräp, så de avskyr musik^^


   
SvaraCitera

Jag har ingen bekantskap med folk som ogillar musik, men jag vet om vänners vänner som ogillar det.


   
SvaraCitera

Jag har en döv tjej i min klass, jag tror hon kan uppskatta rytmer som hon känner med stark bas. Fast jag är inte säker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inreeld:

Hej.. Jag undrar om ni känner någon eller tror att det finns människor som seriöst avskyr musik. Eller tror ni att alla gillar musik på ett eller annat sätt? (Man behöver ju inte vara musiker eller sångare för att uppskatta musik.)

Jag tror inte det, Musiken var ett av dem första "språken" vi hade, tror det ligger i vår natur att gilla nån sorts musik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vissa antyder att man om man t.ex som "bebis" utsätts för en viss sorts musik så gillar man den när man växer upp.

Så egentligen skulle man inte kunna gilla musik om man inte lysnade på någon...


   
SvaraCitera

Musik är det coolaste som finns i hela världen.


   
SvaraCitera

För länge sedan hörde jag något om att vissa människor med autistiska störningar har väldigt svårt att uppskatta musik. De kan uppskatta rena toner såsom sinusvågor och liknande, men de har svårt att göra samma emotionella kopplingar till musik som en "normal" människa gör.

Man får ju ställa sig frågan vad musik egentligen är. Jo, det är matematiskt/fysikaliskt sett egentligen bara en serie överlagrade sinusvågor. Några kompositörer som Mozart och framförallt Bach, är ju kända för att ha skapat verk som inte bara är vackra rent musikaliskt, utan även matematiskt. Men mycket av de band man skapar till musik är ju renodlat känslomässiga. Varför gillar folk tex Babyshambles? Ja, inte är det för att Pete Doherty sjunger så rent och vackert i alla fall. Musiksmak har nog också väldigt mycket med minnen, identitet och associationer att göra, i kombination med musikens matematiska uppbyggnad som sådan. Exakt hur detta fungerar i den mänskliga hjärnan, är det nog ingen som riktigt vet exakt.


   
SvaraCitera