Aviseringar
Rensa alla

Musik på instagram?


Ämnesstartare

Hur fungerar det att sätta in musik på instagram, hur gör man det? Måste man betala till distributörerna (?)  för upphovsrätten eller det verkar jätte krångligt..Så om jag hör en låt på stan och filmar/spelar in låten så måste jag betala för det eller skriva till skivbolaget för att kunna använda just den låten? 


   
Citera
Ämnesetiketter
SAAB
 SAAB

Nej det borde vara fritt fram att lägga upp om du filmar nån som spelar live på stan..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej lol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SAAB:
Nej det borde vara fritt fram att lägga upp om du filmar nån som spelar live på stan..

Nej alltså lägga in musiken i själva videon, inte filma om det är konsert eller något. 


   
SvaraCitera
SAAB
 SAAB

jossie94:

Nej alltså lägga in musiken i själva videon, inte filma om det är konsert eller något. 

Man får lägga in musik så länge det inte är copyright skyddad. Copyrighten upphör att gälla när det har gått 50 år sen originalartisten har dött


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SAAB:

Man får lägga in musik så länge det inte är copyright skyddad. Copyrighten upphör att gälla när det har gått 50 år sen originalartisten har dött

En rolig sak bara angånde det, johnny cash och elvis presleys låtar är fortfarande copyright skyddade låtar...Hur vet man om låten är copyrighted om ingenting står eller står det någonstans? 


   
SvaraCitera
SAAB
 SAAB

jossie94:

En rolig sak bara angånde det, johnny cash och elvis presleys låtar är fortfarande copyright skyddade låtar...Hur vet man om låten är copyrighted om ingenting står eller står det någonstans? 

Jag har sökt och sökt just det när jag har spelat in egna covers, men har inte hittat var det står.. Ända jag vet är att copyrighten upphör att gälla 50 år efter artistens död, så Buddy Hollys och Eddie Cochrans låtar borde vara fria att använda


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SAAB:

Jag har sökt och sökt just det när jag har spelat in egna covers, men har inte hittat var det står.. Ända jag vet är att copyrighten upphör att gälla 50 år efter artistens död, så Buddy Hollys och Eddie Cochrans låtar borde vara fria att använda

Men jag tänkte låtar typ vissa kända låtar får man inte lägga in på videoklipp på instagram eller youtube då måste man använda ett program som heter jamendo tydligen, stod det. På facebook har det ett soundtrack med låtar man kan använda, som inte är copyrightade från upphovsrättslagen., någonting sånt. medan jag ser massa som lägger ut musik på insta youtube lätt som en plätt...därför jag undrar


   
SvaraCitera