Aviseringar
Rensa alla

Musik som berör er


Ämnesstartare

Här är en tråd där vi kan dela och prata om musik som berör oss.

Varför berör just det där stycket dig? Vad med det gillar du? 


   
Citera
Ämnesstartare

Det är Pewdiepie


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad skiljer tråden ifrån gråtlåtstråden? en mod är ts lol 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Varför berör just det där stycket dig?

Det som oftast sätter sig hos mig är melodin i en låt. Kan vara någon av instrumentslingorna, sången eller en kombination av flera. Exempel på låtar som riktigt gnager sig in i själen på mig är:

Kate Bush - Running Up That Hill
Synthmelodierna och trummorna i kombination med Kates inlevelsefulla sång går inte att skaka av sig! Synthmelodier av det här slaget överlag är något jag personligen är mycket svag för.


Insomnium - The Killjoy

Finnarna kan det här med att väva in sin melankoliska folksjäl i melodisk dödsmetall. Växlar mjuka härliga melodier med dubbeltramp. Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


Den här låten berör mig inte främst för dess koppling till Kristinas och vänners öden - även om det också har en del - utan snarare för att det påminner mig om och ger mig insikt i en religiöst persons relation till gud. Hur mycket av sig själva religiösa människor lägger i sin tro på gud och hur ifrågasättandes av hans existens rubbar hela deras världsbild. Tycker det är fascinerande och berörande att se hennes desperation. Hon vet verkligen inte vad hon ska göra utan en gud, hon blir så vilsen. Hon är ledsen och förtvivlad över att gud inte svarar henne. Intensiteten i hennes tro - det är som att hennes liv var beroende på gudens existens. Man får en respekt för kraften en tro kan ha på en människa och det är intressant hur människan blir när en fundamental del av ens värld sätts i skakning. Det är kraftfullt. 

Man kanske måste känna till bakgrundshistorien för att riktigt känna in och beröra s av denna. Arvid och Robert har i denna låt tagit sig ända från Sveriges lilla småländska stad Duvemåla för att fly det härskande herrskapet i jakt på ett fritt liv. De kommer fram till Amerika och beger sig till Kalifornien. I den här sången sjunger Robert om hur hans jakt efter lycka och frihet med Arvid inte gick som de hade tänkt. Arvid dog i öknen efter att ha druckit vatten från en stinkande håla. Efter allt de har gått igenom, efter all deras optimism och tro på den nya världen är det hjärtskärande att behöva ta del av detta sorgliga öde. De önskade något bättre och ena av dem betalade med sitt liv i hopp om att kunna nå den drömmen. Mycket, mycket sorgligt och ledsamt. Blev mycket berörd när jag såg denna låt framföras i musikalen.


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Chibibbi:

Den här låten berör mig inte främst för dess koppling till Kristinas och vänners öden - även om det också har en del - utan snarare för att det påminner mig om och ger mig insikt i en religiöst persons relation till gud. Hur mycket av sig själva religiösa människor lägger i sin tro på gud och hur ifrågasättandes av hans existens rubbar hela deras världsbild. Tycker det är fascinerande och berörande att se hennes desperation. Hon vet verkligen inte vad hon ska göra utan en gud, hon blir så vilsen. Hon är ledsen och förtvivlad över att gud inte svarar henne. Intensiteten i hennes tro - det är som att hennes liv var beroende på gudens existens. Man får en respekt för kraften en tro kan ha på en människa och det är intressant hur människan blir när en fundamental del av ens värld sätts i skakning. Det är kraftfullt. 

Får gåshud så fort hon börjar sjunga, helt otroligt mäktig sång.


   
SvaraCitera
leiz
 leiz


Detta är en av de absolut vackraste musikstycken som någonsin gjorts enligt mig. Man kan se videon, höra musiken och tänka på filmen, då är det inte svårt att börja gråta. Men även utan videon till så är den här enligt mig så jävla kraftfull, sorglig och vacker. Oförklarlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


den låten mkt, lyssnade på den jävligt mkt i en rätt dålig period.

Den pga farfar gillade den, o nu är han död. så dricka whiskey o lyssna på den till hans ära är lite gött. 


   
SvaraCitera

Chandlier Berör mig typ! Glad


   
SvaraCitera

Demonologen:
Det är Pewdiepie

Mycket glad


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Rivers av Thomas Jack är fin tycker jag. Mysig text


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fioler


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera