Aviseringar
Rensa alla

Musik som kultur, eller musik som inkomstkälla?


Ämnesstartare

Jag är nyfiken, för det är ju en frågeställning som dykt upp i min skalle allt eftersom skivbolagen försökt sätta på mer och mer kontroller på marknaden. Är musik kultur, eller är det en inkomstkälla?

Ska musik begränsas till det som några radiokanaler vill sända? eller är det så att fildelning och internet har lett till en enorm, utökad, mångfald inom musiktraditioner?

Jag tror vinstintresset tar udden ur våra intressen. Vi har aldrig lyssnat på så mycket musik som idag, och jag tror att det hjälper oss ta igenom en existen som präglas av allt mer stress, depression och tvång. Skulle musiken försvinna, skulle vi lägga på en snara, så skulle hela dagens kultur vara i fara. En kultur som går ut på att njuta.

Sverige är idag världens tredje största exportör av musik. Det är ett faktum att vi har ett enormt spektra av låtar, artister, och musiktraditioner i sverige. Vi har proggen, vi har indien, vi har hardcorebanden, vi har enormt mycket - och det är inget fel med det. Har jag fel, eller har det faktum att musiken alltid är närvarande, att mångfalden är så stor i sverige tack vare att vi fildelar så mycket som vi gör, varit en bidragande anledning till att vi ligger så högt i världen - trots att vi är ett så litet band, nej jag menar land.

Jag tror man ska älska musiken. Jag älskar den, jag kan bli så oerhört lycklig av att lyssna på den, och jag vill fortsätta kunna njuta av mångfalden utan att jagas av skivbolag eller en snara.

Ska vi strypa svenska folket, eller frigöra dem? ska vi acceptera att skivindustrin(och dess föråldrade medium) går under - till fördel för mer mångfald, kultur och frihet?
Jag tycker det.

England är tvåa, och USA är etta för övrigt.


   
Citera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Är musik kultur, eller är det en inkomstkälla?

Det är helt upp till artisten. Jag lyssnar endast på artister som ser sin musik som en konstform eller möjligtvis komisk underhållning. Kommersiell musik är först och främst en inkomstkälla, något som leder till att jag inte uppskattar den genren.

Man kan argumentera om att all musik som säljs är kommersiell, men då tycker jag att man missar själva poängen och är lite korkad.

Anarkandi:

Ska musik begränsas till det som några radiokanaler vill sända? eller är det så att fildelning och internet har lett till en enorm, utökad, mångfald inom musiktraditioner?

Självklart så skall musik vara fritt, och även gratis. Jag uppskattar verkligen de artister som låter en välja priset på sina låtar själv, och brukar oftast ge dem en hundralapp eller liknande. De som väljer att inte släppa sina låtar gratis får ingenting alls av mig. De tjänar ändå tillräckligt mycket genom sina livespelningar.

Anarkandi:

Sverige är idag världens tredje största exportör av musik.

Oj, verkligen? Vad coolt. Källa tack!

Anarkandi:

Ska vi strypa svenska folket, eller frigöra dem? ska vi acceptera att skivindustrin(och dess föråldrade medium) går under - till fördel för mer mångfald, kultur och frihet?

Helt klart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Det är helt upp till artisten. Jag lyssnar endast på artister som ser sin musik som en konstform eller möjligtvis komisk underhållning. Kommersiell musik är först och främst en inkomstkälla, något som leder till att jag inte uppskattar den genren.

Jag brukar vara likadan. Snuddar mest på indien, det som jag anser har själ. ^^

Mawns:

Oj, verkligen? Vad coolt. Källa tack!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_musik#Popul.C3.A4rmusik

Mängden svensk musik som säljs utanför Sverige är stor. Bara musik från Storbritannien och USA står sig bättre i den internationella konkurrensen, visade en undersökning 1998.

Mawns:

Man kan argumentera om att all musik som säljs är kommersiell, men då tycker jag att man missar själva poängen och är lite korkad.

Det är ju inte riktigt så heller. En del gör musik för att de älskar det, en del började av anledningen, men glömde bort det när de fick miljonkontrakt och massa krav att leva upp till. Kultur ska inte röras av den osynliga handen, egentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Det är ju inte riktigt så heller. En del gör musik för att de älskar det, en del började av anledningen, men glömde bort det när de fick miljonkontrakt och massa krav att leva upp till. Kultur ska inte röras av den osynliga handen, egentligen.

Tja, så fort någon säljer sin musik så blir den ju kommersiell, vare sig man vill det eller inte. Det är dock inte så jag definierar begreppet. Man måste skilja på kommersiell och "kommersiell"


   
SvaraCitera

Tycker artisten ska få bestämma helt själv hur de vill göra utan skivbolgens inblandning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Tja, så fort någon säljer sin musik så blir den ju kommersiell, vare sig man vill det eller inte.

När man gör musik FÖR att tjäna pengar, då är man kommersiell

När man tjänar pengar, FÖR att göra musik, då är man konventionell.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

När man gör musik FÖR att tjäna pengar, då är man kommersiell

När man tjänar pengar, FÖR att göra musik, då är man konventionell.

Jamen, det är ju den här diskussionen som jag tycker är korkad! Det var därför jag inte ville att någon skulle ta upp den [mad]

Kommersiell musik = Musik som drar in pengar
"Kommersiell musik" = Musik skapad för att tjäna pengar

jämför;

Pop music
Popular music

eller;

Emo-musik
Emo-musik


   
SvaraCitera
Gifted

Anarkandi:

ska vi acceptera att skivindustrin(och dess föråldrade medium) går under - till fördel för mer mångfald, kultur och frihet?
Jag tycker det.

Skall vi tvinga artister att välja nya distributionssätt? Det tycker jag absolut inte. Var person har rätt att skjuta sig själv i foten.

Vill man ändra artisters inställning, så är det helt enkelt att bojkotta köp av cd-skivor och föreställningar och istället spamma dem tills de lyssnar på sina fans.


   
SvaraCitera
Gifted

Anarkandi:

Kultur ska inte röras av den osynliga handen, egentligen.

Allt inom kultur är väl tillåtet så länge man inte bryter mot lagen?
Vill man försöka tjäna pengar på det, så är det väl tillåtet? Det är väl något jag skulle anse som ett intelligent drag.
Och de som inte gillar detta, sluta gnälla och agera istället genom bojkott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den rätta musiken görs inte för pengar. Jag hatar alla dessa wannabe-miljonärmusiker som bara tänker på image och blabla. Musiken är det viktigaste, skit i imagen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jämför man Elton John med någon som plinkar på sitt piano i sin socbetalda lägenhet i Alby så är det ju ganska stor skillnad [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Skall vi tvinga artister att välja nya distributionssätt? Det tycker jag absolut inte. Var person har rätt att skjuta sig själv i foten.

Problemet är att veta - vilka är för eller emot?

Teoretiskt sett borde ju alla med skivkontrakt vara emot. Den enda jag vet är för är Machinae Supremacy, samt några kända svenska hiphoppare.


   
SvaraCitera
Gifted

Anarkandi:

Problemet är att veta - vilka är för eller emot?

Kan man inte fråga?


   
SvaraCitera

Jag skulle nästan vilja gå så långt som att säga att musik skapad för att tjäna pengar knappt är musik längre. För mig är musik bland det mest heliga som finns, och att skriva något för att bli rik eller omtyckt känns som den grövsta form av kätteri. Om ni ursäktar paralellen till religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Musik är konst och konst skall kunna upplevas av alla. Tycker jag.


   
SvaraCitera