Aviseringar
Rensa alla

Musikarkeologi med Inte Jung del 1: Klippan


Ämnesstartare

Hej, i dagens avsnitt så lyssnar vi på musikscenen från klippan i skåne ca 1980, först ut är några unga punkare från Perstorp med en låt som inte har något gemensamt med Asta Kask's låt med samma titel.
Förvånansvärt bra för ett högstadieband, kolla på deras tv-framträdande för ökad diskrepans


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Om jag skulle försöka beskriva Kommissarie Roys musik så ligger orden "nästan, men inte riktigt" nära till hands. Låtarna är inte dåliga men saknar någonting som skulle kunnat göra dem till hits liksom.
En annan intressant sak är att en av medlemmarna senare spelade i Wilmer X, ett band som jag inte är säker på att jag någonsin har hört men vars namn kommer upp ibland i diskussioner som "Gitarristen i Kommissarie Roy spelade senare i Wilmer X".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du vet någonting om duon Bo & Holger så vet du mer än mig, en vagt intressant sak är att B-sidan till singeln, 'Köra Grus' verkar återanvända inspelningarna av instrumenten från Kommissarie Roys låt 'Oh, What A Garderob' vilken i sin tur är en alternerad cover av Eddie Meduzas 'Kukrunkarblues' som i låtens introduktion beskrivs som "En garderobsblues", om eller vad det betyder är oklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla har vi hört låten, men få har sett den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torsson rör sig någonstans i ett odefinierat mellanland, för dansband för att vara progg och utgivet på ett bolag främst för punk.
Jag har någonting ungefär lika vagt och obestämt emot deras stora hit 'Det Spelades Bättre Boll' men nog är den något man minns efter att hört den i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Första låten som saknar svensk text är av skabandet The Push från Perstorp. Som all postjamaicansk skamusik från 2:a vågen(1) och framåt så passar musiken utmärkt på festival eller när man åtminstone vill skapa lite festivalstämning, helt ok och mer under rätt tillfälle.


(1) 1:a vågen av ska är den klassiska jamaicanska musiken från 60-talet som senare blev reggae och lyssnades i västvärlden på av skinheads, under 2:a vågen hade skinheadsen blivit punkare och skamusiken blev stadigt "skitigare" till 90-talets 3:e våg som nästan uteslutande bestod av punk, jag har hört talas om en ny 4:e våg, men jag har fortfarande problem med att begripa den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Johnny & Dom Andra är inte Wilmer X men ett annat band av medlemmar från Kommissarie Roy, de verkar vara ok men den enda studioinspelning jag hittat är en dåligt utförd vinylrip, sänk ljudet på videon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Väldigt skånsk klassisk rock med samma alldagligfnissiga ton som Bo & Holger fast överlag bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Drömpojkarna var ett lite lätt punkigt popband från Stockholm som spelade in några låtar i Klippan av någon anledning och är utmärkt att sluta resan på. Skulle klassa dem som ett slit och släng-band värda en stunds intensiv lyssning av rätt personer för att sedan glömmas bort för all framtid.

Tjenixen och glöm aldrig Masten 1981, vila i frid.


   
SvaraCitera