Aviseringar
Rensa alla

muskelknutar


Ämnesstartare

En del i min skola (dansarna) har fått lära sig hur man får ut muskelknutor, vilket betyder att man kan lära sig att faktiskt massera ut dem.

Problemet är att jag inte har någon lust att ta kontakt med någon av dem, så jag undrar om någon här inne vet hur man kan göra?

Jag brukar mest gnugga och slita i hopp om att de ska försvinna men det har inte gett mig annat än lite mer smärta.


   
Citera
Ämnesstartare

Aldrig fattat vad en muskelknut är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*spänner hela kroppens flexibla och ostela muskler*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

Aldrig fattat vad en muskelknut är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men... man masserar den tills den försvinner, kanske är individuellt hur lätt det är men på mig försvinner de jämt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

*spänner hela kroppens flexibla och ostela muskler*

Är du stel eller har ont i nacken kan du känna med handen på till exempel bredvid skulderbladet (vanligt ställe jag får iaf). om man masserar där med fingrarna kanske man kan känna en knöl som rör sig om man trycker på den.

Den knölen har kommit till av datorsittande, träning, nedkylning etc och ger bland annat huvudvärk. :]


   
SvaraCitera

Undrar detta jag med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Den knölen har kommit till av datorsittande, träning, nedkylning etc och ger bland annat huvudvärk. :]

aha, hoppas du får råd i alla fall! så du slipper danstöntzen!!


   
SvaraCitera

man ska inte trycka på dem, utan tänja ut dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

man ska inte trycka på dem, utan tänja ut dem

Det var det jag menade med trycka. Typ försöka pressa ut dem.


   
SvaraCitera

Harpyja:

Det var det jag menade med trycka. Typ försöka pressa ut dem.

hmm, när jag ska få mina borttagna så masserar de typ först vanligt, sen trycker stenhårt på dem/precis brevid och drar ut dem, i typ en halvtimme. Funkar oftast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sålänge det bara är en knut och ingen förslitning. Att massera förslitningar är rätt dumt om man inte vet vad man håller på med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

vet hur man kan göra

ska fråga min mamma åt dig när hon kommer hem. inte omöjligt att hon vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemen:

Sålänge det bara är en knut och ingen förslitning. Att massera förslitningar är rätt dumt om man inte vet vad man håller på med.

Blir det en bula om det är en förslitning? Som av brosk eller blod då?

jojOzZz:

dem/precis brevid och drar ut dem

Det kan jag testa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Blir det en bula om det är en förslitning? Som av brosk eller blod då?

Beror på. Dock brukar de flesta riktiga skador som inte är vanliga muskelspänningar vara rätt dåliga att massera om man inte vet hur.


   
SvaraCitera