Aviseringar
Rensa alla

muslim med atheist?


Ämnesstartare

ok så killen jag gillar/e på g me?  är muslim medans jag är atheist. är det okej inom islam att vara tillsammans med en icke troende? är orolig över vad hans familj kommer tycka om mig pga en vän som blev tillsammans med en religös och familjen tycka inte alls om henne, dock inte muslim men ja…


   
Citera

chokladboll:
ok så killen jag gillar/e på g me?  är muslim medans jag är atheist. är det okej inom islam att vara tillsammans med en icke troende? är orolig över vad hans familj kommer tycka om mig pga en vän som blev tillsammans med en religös och familjen tycka inte alls om henne, dock inte muslim men ja…

Det är mycket möjligt att killen du är på g med, att hans familj inte kommer att tycka om dig. Dessutom kan du förvänta dig att killen kommer att tvinga på dig och era kanske framtida barn kommer att bli muslimer. Vill du att dina barn ska kunna välja sin religösa tro fritt då bör du inte bli ihop med en muslim.
En del muslimska familjer håller på med hedersvåld och annat hemskt så du bör vara försiktig och tyvärr nog inte ha särskilt höga förhoppningar om den killen.


   
SvaraCitera

Håller med föregående talare.

Det är många parametrar som kan spela in, hur konservativt lagd killen är och hans familj med mera. Hade du ingen aning om att det kunde att komma bli kulturkrockar när du dejtar någon med en annan kulturell bakgrund?

P.S. 
Det stavas ateist, du är inte amerikan. 


   
SvaraCitera

Ingen aning eftersom jag inte är muslim! Men jag skulle gissa att om du har otur så är hans föräldrar väldigt konservativt-muslimska och då kommer ni nog inte ha en toppen relation.


   
SvaraCitera

knepigt


   
SvaraCitera
L Y S

chokladboll: ok så killen jag gillar/e på g me? är muslim medans jag är atheist. är det okej inom islam att vara tillsammans med en icke troende? är orolig över vad hans familj kommer tycka om mig pga en vän som blev tillsammans med en religös och familjen tycka inte alls om henne, dock inte muslim men ja…

Beror på hur hårt troende han och hans familj är. Det kan vara allt mellan "helt okej" till "absolut inte med en ateist".


   
SvaraCitera

Om man ska vara lite tydligare. Enligt islamsk lag får en man gifta sig med en kvinna med abrahamistisk tro (kristen & judinna). Inte ateister (vilket är förståeligt eftersom dessa i princip inte fanns när koranen författades). 

Det vill säga att det ni gör är inte godkänt, om föräldrarna/släkten tror strängt på Islam. Han kommer nog att be dig att konvertera till hans religion. 

Sedan undrar jag lite hur det kommer sig att du inte kunde förutse kulturella/religiösa krockar genom att ingå ett förhållande med en person av en annan kulturell/religiös bakgrund. 

Har du en uppdatering T.S? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axel_von_Färsen
Har du en uppdatering T.S? 

hahah aa, de höll i en månad


   
SvaraCitera

chokladboll:

hahah aa, de höll i en månad

lol. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axel_von_Färsen:

lol. 

banger


   
SvaraCitera