Aviseringar
Rensa alla

Muslim vägrade skaka kvinnas hand - DO anmälde - vann


Ämnesstartare

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6575659.ab

Intressant artikel, rent juridiskt.

Vad har hänt i historian?

1) En muslimsk man kommer in på arbetsförmedlingen och möts av en kvinnlig chef. Han vägrar skaka hennes hand och hänvisar till sin religion.
2) På grund av detta vägras mannen praktikplats eller ekonomisk ersättning.
3) Mannen DO-anmäler händelsen.
4) Mannen vinner i Tingsrätten att arbetsförmedlingen gjorde fel.

Vad tycker ni i ärendet?
Vad är värst? Att kränka en kvinna för att hon är kvinna eller att kränka en muslim för att han är muslim?
Fallet handlar endast om vad som är den värsta kränkningen. Är det värre att könskränka eller är det värre att religionskränka?

Jag vet ej vad jag själv tycker. De med bäst argumentation vinner över mig på sin sida.

ÄNDRAT 2010-02-09 21:57

ÄNDRAT 2010-02-09 21:58
men suck.

Otydlighet i artikeln.

Mannen vägrade skaka hand med den kvinnliga chefen på FÖRETAGET han besöker. inte på AF.


   
Citera

Ptja, vi har ju religionsfrihet i Sverige och så länge han inte var oartig i andra fall så borde det ju inte vara något problem?
Känns ju lite elakt att han inte ska få praktik/ersättning bara för att han inte ville skaka hand.


   
SvaraCitera

Borgeus:

Arbetsförmedlingen (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Känns ju lite elakt att han inte ska få praktik/ersättning bara för att han inte ville skaka hand.

Sant, men uppenbart accepterade han inte att kvinnor bestämde?

Jag har ej läst domen, jag funderar på att begära hem den.


   
SvaraCitera

Borgeus:

Mannen (Du röstade på detta alternativ)

Muslimen slipper jobba, får fortsätta med sin A-Kassa alt socialbidrag och får 60.000 kr för att inte ha lyft ett finger.

Han sitter troligtvis hemma och skrattar åt hur dumma vi svenskar är.


   
SvaraCitera

Borgeus:

Sant, men uppenbart accepterade han inte att kvinnor bestämde?

Har faktiskt inte läst så mycket om det, men om han sa "tyvärr förbjuder min religion att vi skakar hand, men hej i alla fall" så har han ju knappast gjort något fel. Men om han sa typ: "nej, du är en smutsig kvinna som inte bör få vara chef, jag vägrar att beblanda mig med dig [mad][mad][mad][mad]" så är det ju kränkande osv.


   
SvaraCitera

Mannen gjorde fel. Jag hade inte accepterat att någon som behöver min hjälp inte vill skaka min hand för att jag av någon anledning är ovärdig eller vafan dom nu tycker.

Det är precis som att en nazist inte skulle vilja skaka hand med en invandrare, då hade det varit fruktansvärt helt plötsligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

I utbildningen ingick även ett praktiskt moment. Lernia anordnade den 11 maj 2006 ett
möte med företaget Melament AB (Melament) för att diskutera möjligheterna till en
praktikplats hos bolaget för__________ På mötet avböjde _____ att ta Melaments kvinnliga representant i hand med hänvisning till sin religiösa övertygelse.

......

Den 31 maj 2006 beslutade Arbetsförmedlingen att återkalla ___ anvisning till programmet med motiveringen att han genom sitt agerande vid mötet med Melament medverkat till att han inte erbjudits praktikplats.

.......

Syftet med mötet var att man 1 skulle presentera sig och att Melament skulle berätta om företaget. Männen hälsade på varandra genom att skaka hand. Några minuter senare kom den kvinnliga företagsledaren kvinna 1 till platsen för mötet. När hon sträckte fram sin hand mot man 1 för att hälsa, hälsade han på henne genom att lägga sin ena hand på bröstet och buga. Man1 förklarade också för kvinna 1 att han inte kunde ta främmande kvinnor i hand på grund av sin religion. Härefter fortsatte mötet och mötet avslutades med att man1 och man2 visades runt i bolagets lokaler.

man1, man2 och kvinna1 har sina namn censuerade i texten.


   
SvaraCitera

"Hej, I sverige är för nuvarande den största debatten om en man som vägrade ta en kvinna i handen vid en anställningsintervju, vad är den största debatten i ditt land?
Jaha, 200.000 människor har omkommit vid en naturkatastrof!"


   
SvaraCitera

Borgeus:

Pga båda gjorde fel borde ingen vinna (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Famine:

Jaha, 200.000 människor har omkommit vid en naturkatastrof!"

du får väll skapa en egen tråd om det då! tycker hela haiti katastrofen fått ganska mycket uppmärksamhet.
tycker inte att det finns så mycket att debattera om när det gäller det ämnet för den delen heller.

aldrig hört talas om nån muslim som beter sig så. om han utövar sin religon på ett sånt sätt att att det kränker andra människor så ska inte religionsfriheten gälla i ett sånt fall. det finns ju en liknande restriktion när det gäller yttrandefriheten. så varför inte här


   
SvaraCitera

lasseboy87:

du får väll skapa en egen tråd om det då! tycker hela haiti katastrofen fått ganska mycket uppmärksamhet.

1. Det finns redan.
2. Jag skiter fullständigt i vad som skett i Haiti, faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Mannen

Religioner kan dra åt helvete, diskriminerande uta helvete.

Lite jävla respekt ska det vara i vårt samhälle. Att vägra skaka hand med någon bara för att det är en kvinna är extremt äcklande, diskriminerande och kränkande i mina ögon.

Famine:

2. Jag skiter fullständigt i vad som skett i Haiti, faktiskt.

Håller med, bara för att inflika.


   
SvaraCitera

lasseboy87:

aldrig hört talas om nån muslim som beter sig så.

Det var med på debatt på svt för ett tag sedan, men de var det en muslimsk kvinna som inte ville saka hand med en man och han hade blivit upprörd. [cute]


   
SvaraCitera

Borgeus:

Resultat (Du röstade på detta alternativ)

Med hänvisning till:

Borgeus:

Jag har ej läst domen.

Låter smart att begära hem den. Man bör inte kommentera fall man inte kan sätta sig in i, som många sverigedemokrater gjort i form av hatinlägg och annat på diverse platser.

Sheriffen:

Han sitter troligtvis hemma och skrattar åt hur dumma vi svenskar är.

Yeah, det är ju verkligen askul att bli diskriminerad och få medial uppmärksamhet för en sån här grej.

Borgeus:

Den 31 maj 2006 beslutade Arbetsförmedlingen att återkalla ___ anvisning till programmet med motiveringen att han genom sitt agerande vid mötet med Melament medverkat till att han inte erbjudits praktikplats.

Tycker det gör det hela självklart. Verkar också som att media gör allting snävt, hela DN artikeln fick det att låta som att han gjort fel och att kvinnan hade gjort allt rätt. Hans åsikt kom knappt fram. I SvD var det lite mer objektivt.

Gillar inte när media kommenterar enskilda rättsfall såhär.


   
SvaraCitera