Aviseringar
Rensa alla

Muslimer fördel fördelar och nackdelar med slöja?


sudd
 sudd

annanas29: Tjääna har prov snart i religion.  Muntligt prov-.- så jag ska diskutera fördelar och nackdelar med slöja inom islam och egna tankar.  kommer däremot inte på några för- och nackdelar...  Har ni nåt att komma med?

Fördelar: Kvinnan behöver inte lägga mycket tid på sitt hår. Samtidigt är slöja till för att göra kvinnan oattraktiv så att män inte tittar på henne helt enkelt.

Nackdel: Det är oattraktivt och det är betydligt svårare för en kvinna med slöja att få jobb än en med utan slöja.


   
SvaraCitera

Dendärsnyggakillen: Islam, Kristendom och Judendom suger.

Vad har det med saken att göra?


   
SvaraCitera

+Den är frivillig
+Många muslimer kan känna sig i gemenskap när dom ser en annan ha det 


   
SvaraCitera
grisen

Om det är frivilligt elr inte beror väl på?
Hade en del bekanta muslimer och t.ex den ena behövde inte ha slöja alls medans en annan kompis hade det. Hon ville inte ha det och det var ingen som sa "du måste ha det"! Men släkten såg ner på henne och tyckte att tjejer med slöjan var bättre muslimer osv osv
Så personligen ser jag det som tvång
...du är inte värt att vara i släkten för att du inte vill ha slöja...
Så ja det beror väl på 


   
SvaraCitera

Om kvinnor bär slöjor för att det finns en social norm som säger att de bör dölja sin kropp, är slöjan inte helt frivillig. Då är slöjan istället en konsekvens av patriarkatet. Det vill säga en nedvärderande syn på kvinnan.


   
SvaraCitera

annanas29:

Ah förlåt att jag uttrycker mig så dåligt men det va det jag menade :') 

Isåfall finns det väl en del att diskutera. 
Först och främst gäller det väl exakt vad förbudet skulle omfatta. Alla slöjar eller endast heltäckande slöjor? Gäller förbudet på allmän plats, i arbetslivet eller i skolan?

Ett generellt argument för kan vara att slöjor ofta är mer eller tvingade och ett mot är att muslimer ofta bär slöja som en del av sin identitet. 

För att argumentera mer skulle man behöva veta exakt vad förbudet gällde. 


   
SvaraCitera

grisen:
Om det är frivilligt elr inte beror väl på?
Hade en del bekanta muslimer och t.ex den ena behövde inte ha slöja alls medans en annan kompis hade det. Hon ville inte ha det och det var ingen som sa "du måste ha det"! Men släkten såg ner på henne och tyckte att tjejer med slöjan var bättre muslimer osv osv
Så personligen ser jag det som tvång
...du är inte värt att vara i släkten för att du inte vill ha slöja...
Så ja det beror väl på 

Aa, du har rätt det beror på familj och släkt också. 


   
SvaraCitera

nackdelar: det står i koranen att kvinnor måste bära slöja så att de ska uppfattas anständiga. det är dåligt för att kvinnor inte ska behöva täcka deras kropp för att se ordentliga eller väluppfostrade utTumme ned


   
SvaraCitera

sjukt hur folk hur fördomar om islam/slöja!
lyssna alla en gång, i koranen står det att man ska bära slöja men det är absolut inget man ska bli tvingad till! man får inte tvinga någon till något!
fördelarna med slöja - att man täcker kroppen så inte männen kollar på en med en ''kåt blick'' om man säger så.
man får otroligt mer respekt och religionen dör inte ut.


   
SvaraCitera

hanna111:
sjukt hur folk hur fördomar om islam/slöja!
lyssna alla en gång, i koranen står det att man ska bära slöja men det är absolut inget man ska bli tvingad till! man får inte tvinga någon till något!
fördelarna med slöja - att man täcker kroppen så inte männen kollar på en med en ''kåt blick'' om man säger så.
man får otroligt mer respekt och religionen dör inte ut.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hanna111:
sjukt hur folk hur fördomar om islam/slöja!
lyssna alla en gång, i koranen står det att man ska bära slöja men det är absolut inget man ska bli tvingad till! man får inte tvinga någon till något!
fördelarna med slöja - att man täcker kroppen så inte männen kollar på en med en ''kåt blick'' om man säger så.
man får otroligt mer respekt och religionen dör inte ut.

Rätt tänkt. Man väljer själv hur på-eller lättklädd man vill vara. Dock tragiskt om man väljer att dölja sig för rädsla gentemot män, alltså tragiskt att det ska behöva vara så (inget shameande av kvinnorna).


   
SvaraCitera

hanna111: lyssna alla en gång, i koranen står det att man ska bära slöja men det är absolut inget man ska bli tvingad till! man får inte tvinga någon till något!

Ändå så tvingas de till det! Ett tvång som motiveras med någon av alla de verser som gör gällande att mannen bestämmer över kvinnan, att han är mer värd än henne, att han får göra med henne som han vill etc. etc. Islam är precis som alla andra religioner en motsägelsefull härva med lögner... varför ens åberopa vissa verser för att förklara vissa fenomen (t.ex. slöja) när de är rent nonsens?

hanna111: man får otroligt mer respekt och religionen dör inte ut.

Man får mer respekt för att man täcker sig för att män vill att man ska täcka sig (alternativ för att män blir kåta om man inte gör det...)? Ja, det låter ju vettigt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Man får mer respekt för att man täcker sig för att män vill att man ska täcka sig (alternativ för att män blir kåta om man inte gör det...)? Ja, det låter ju vettigt...

Det får ju att låta som att alla män är våltäktsmän och det hjälper inget i jämställdhetsfrågan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Normalt sett är jag lite emot detta med slöja men samtidigt tycker jag det kan vara en positiv sak om exceptionellt fula människor har på sig heltäckande slöja, jag ser det som en sorts samhällstjänst och något jag väldigt gärna vill uppmuntra till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jessijess: Normalt sett är jag lite emot detta med slöja men samtidigt tycker jag det kan vara en positiv sak om exceptionellt fula människor har på sig heltäckande slöja, jag ser det som en sorts samhällstjänst och något jag väldigt gärna vill uppmuntra till.

Då är det väl bättre att de stannar inomhus helt och hållet?


   
SvaraCitera