Aviseringar
Rensa alla

Muslimer fördel fördelar och nackdelar med slöja?


slöja eller hijab som de kallas runt om i världen är inte för att trycka ner kvinnan eller något. fördelen med slöjan är att män inte ser på kvinnan med lust. alltså man blir helt enkelt inte lika attraherad av en kvinna med slöja och med lite hängiga kläder. Slöjan är form av skydd kan man säga. alltså man skyddar sig från att bli sedd som en objekt. eftersom kvinnans kropp är väldigt attraktivt så behöver den också täckas.

Kul fakta: även kristna är tillsagda av Gud i Bibeln att använde slöja. Men tyvärr så följer knappast någon kristen idag sin religion så som hen ska egentligen följa den. Enligt bibeln så måste en kvinna antingen bära slöja eller raka av sig håret helt och hållet. Och detta för samma anledning som muslimerna. alltså att man har blivit tillsagt att vara blygsam i klädseln och personligheten, enligt Bibeln så ska en kristen kvinna inte heller visa sin kroppsform på det sättet alla kristna kvinnor gör idag. Skillnaden mellan kristna och muslimer är bara att muslimerna har bestämt sig att verkligen följa sin religion.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Blir så ledsen över bristen på analys här. Att gömma kvinnliga kroppar för att de ska bli bättre behandlade är hemskt. Förstår ni inte det??? Förstår ni sedan inte att det skapar en jätteursäkt för män att begå sexuella övergrepp på kvinnor som inte bär hijab där det krävs? Nej det gör ni inte. Stackare. 
Men det ser ju prydligt och fint ut men det är ett tecken på förtryck. Kvinnokroppen ses som syndig och som upphov till att kvinnor behandlas sämre samt mäns objektifierande tankar och övergrepp. Allt detta ligger ju hos _MÄNNEN_ och inte kvinnorna. Männen kan väl gå runt med ögonbindlar istället. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slöja har väl inget i vår västerländska kultur att göra.  Tumme ned


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fördelar: De kan utnyttja den för att bli "diskriminerade" och casha in lite DO-pengar.


   
SvaraCitera

Fcbarcelona10: Kul fakta: även kristna är tillsagda av Gud i Bibeln att använde slöja.

Dina fakta... dom är inte kul!!!

Du menar typ... ehhh... kvinnor ses som objekt och för att de inte ska ses som objekt så skyler vi dem, säger åt dem hur de ska klä sig och straffar och fryser ut de kvinnor som inte gör som vi (vilka vi...? ja, männen, förstås...) vill? Jag tror inte du tänker till ordentligt här...


   
SvaraCitera
keynan

ekivok ekvilibrist:

Dina fakta... dom är inte kul!!!

Du menar typ... ehhh... kvinnor ses som objekt och för att de inte ska ses som objekt så skyler vi dem, säger åt dem hur de ska klä sig och straffar och fryser ut de kvinnor som inte gör som vi (vilka vi...? ja, männen, förstås...) vill? Jag tror inte du tänker till ordentligt här...

visst e det kul, speciellt om du utgår från kristendomen.  att skyla sig själv och vara modest uppmanas av gud till båda könen, det är inte "männen" som bestämt det, feministsnacket går inte hem hos alla.


   
SvaraCitera

keynan: visst e det kul, speciellt om du utgår från kristendomen. att skyla sig själv och vara modest uppmanas av gud till båda könen, det är inte "männen" som bestämt det, feministsnacket går inte hem hos alla.

Lika kul som ett slag i magen... alla abrahamitiska religioner är patriarkala (inte endast i ordets feministisk bemärkelse, märk väl!)... man (i huvudsak män, men kvinnorna "går med på det") vill kontrollera kvinnors sexualitet, så att den gudfruktiga kärnfamiljen kan va som den alltid har varit och fortsätta gå till kyrkan/synagogan/moskén som den alltid har gjort... vem är det då som har bestämt att det ska va så om jag får fråga?


   
SvaraCitera
höna

jag tänker att det borde vara upp till varje kvinna huruvida hon vill bära slöje eller ej. förvänta dig ej statistik för kag har ingen men jag misstänker att det finns fall där kvinnan inte har något annat val än att bära slöja, men detta är verkligen inte alla fall. att bära slöja är nog inte alltid ett aktivt val där där man tänker på anledningen till att man liksom bär slöja ur en feministisk utgångspunkt utan mer en tradition och en slags identitet. trivs man i slöja så ska man ha det! 


   
SvaraCitera
keynan

ekivok ekvilibrist:

Lika kul som ett slag i magen... alla abrahamitiska religioner är patriarkala (inte endast i ordets feministisk bemärkelse, märk väl!)... man (i huvudsak män, men kvinnorna "går med på det") vill kontrollera kvinnors sexualitet, så att den gudfruktiga kärnfamiljen kan va som den alltid har varit... vem är det då som har bestämt att det ska va så om jag får fråga?

Nu utgår jag ifrån islam när jag säger att kvinnor e ryggraden av familjen och det är kvinnor som uppfostrar barnen, och på så sätt skapar barn som följer sin religion, gud har redan bestämt att det ska va så, det e inte av rädsla eller att en grupp människor kontrollerar som kvinnor inom islam bär slöja


   
SvaraCitera
mynona

hanna111:
sjukt hur folk hur fördomar om islam/slöja!
lyssna alla en gång, i koranen står det att man ska bära slöja men det är absolut inget man ska bli tvingad till! man får inte tvinga någon till något!
fördelarna med slöja - att man täcker kroppen så inte männen kollar på en med en ''kåt blick'' om man säger så.
man får otroligt mer respekt och religionen dör inte ut.

Det som är sjukt är hur du kan vara så korttänkt. Det som är sjukt är hur du kan tro att det är riktigt respekt om du får den beroende på vilka kläder du har på dig. En sann respekt får du oavsett vilka kläder du har, oavsett vilka sexuella val du gör, och även om du klär dig på samma sätt som killar gör. Samma regler ska gälla för båda kön. "Vi" vet mycket väl att tjejer ska bära slöja för att få "respekt". Det som gör det förtryckande är just det: att tjejer måste bära slöja medan killar inte behöver göra det, och att allat ugår från heteromannens kåta blick. Jag ska kunna strunta fullständigt i hur kåt han blir, och han ska behandla mig med respekt oavsett hur kåt han ser på mig. Det är sådana åsikter som er som skadar jämställdhet och frihet. Ha slöja på dig hur mycket du vill i sommarhettan för att du tror att du inte förtjänar respekt om en man ser på dig med kåthet, men den man som tycker att jag inte förtjänar respekt för att han blir kåt på mig, det är en man som inte förtjänar någon respekt.  Det är inte vi som inte förstår, det är du som inte kan tänka efter djupare än den propaganda du har fått från någon som gillar slöjor. 

HeyIJustMeetYou:

+1

Du borde skämmas. Jag mår illa av att se ett "+1" på en sådan jämställdhetsfientlig åsikt.  

Fcbarcelona10:
slöja eller hijab som de kallas runt om i världen är inte för att trycka ner kvinnan eller något. fördelen med slöjan är att män inte ser på kvinnan med lust. alltså man blir helt enkelt inte lika attraherad av en kvinna med slöja och med lite hängiga kläder. Slöjan är form av skydd kan man säga. alltså man skyddar sig från att bli sedd som en objekt. eftersom kvinnans kropp är väldigt attraktivt så behöver den också täckas.

Kul fakta: även kristna är tillsagda av Gud i Bibeln att använde slöja. Men tyvärr så följer knappast någon kristen idag sin religion så som hen ska egentligen följa den. Enligt bibeln så måste en kvinna antingen bära slöja eller raka av sig håret helt och hållet. Och detta för samma anledning som muslimerna. alltså att man har blivit tillsagt att vara blygsam i klädseln och personligheten, enligt Bibeln så ska en kristen kvinna inte heller visa sin kroppsform på det sättet alla kristna kvinnor gör idag. Skillnaden mellan kristna och muslimer är bara att muslimerna har bestämt sig att verkligen följa sin religion.

1) Kvinnor måste bära slöja bara inför män, trots att det finns gaykvinnor och gaymän. 
2) Mäns kroppar är också attraherande för både kvinnor och män. 
3) Att kvinnor måste klä sig på ett visst sätt för att få respekt är inte respekt. 
4) Det ska inte spela någon roll om män tittar eller inte, det ska man kunna strunta i. Det är inte mäns blickar och åsikter som är viktiga utan kvinnans egen. 

Att kvinnor måste täcka över sig själva för att få respekt, och att den respekten beror helt och hållet på männens hetersoexuella kåthet, det är verklig objektifiering. Att kvinnor får respekt när de har slöja, betyder att de bara får respekt om de rättar sig efter männens regler. De måste alltså rätta sig efter ojämlika regler för att få respekt. De måste rätta sig efter tanken att mannen ska slippa ha sexuell självkontroll, och har rätt att kasta sig över en kvinna utan slöja. De måste rätta sig efter tanekn att en "icke blygsam" kvinna inte förtjänar respekt. Vidrigt. 

Det här, det är att "trycka ned kvinnan och nåt", det är bara du som inte förstår det. Jag, jag förstår mycket väl att du inte förstår det här. jag skriver det här för att sådana som du inte ska stå oemotsagda på ett forum för ungdomar. Du borde skämmas över att ha sådana åsikter som du har. Och det lustiga är att du tror att du är smart när ditt resonemang är som ett dagisbarns. 


   
SvaraCitera
mynona

keynan:

Nu utgår jag ifrån islam när jag säger att kvinnor e ryggraden av familjen och det är kvinnor som uppfostrar barnen, och på så sätt skapar barn som följer sin religion, gud har redan bestämt att det ska va så, det e inte av rädsla eller att en grupp människor kontrollerar som kvinnor inom islam bär slöja

De bär slöja för att annars får de lära sig att de inte förtjänar respekt. Det är emot all jämställdhet mellan könen och personlig frihet. Du har fått lära sig att det är rätt, men det är fel, och du kan inte förstå det för att du är hjärtvättad av en religion. Annars hade du haft dåligt samvete och skämts över att du tycker att en kvinna som inte har slöja inte förtjänar respekt. Jag skulle aldrig bära slöja, och jag ser ned på och föraktar de män som tycker att jag inte förtjänar respekt för att jag inte bär slöja. Jag hade hellre dödats av dem än burit slöja, och det är väl precis vad de vill göra också


   
SvaraCitera
mynona

ekivok ekvilibrist:

Lika kul som ett slag i magen... alla abrahamitiska religioner är patriarkala (inte endast i ordets feministisk bemärkelse, märk väl!)... man (i huvudsak män, men kvinnorna "går med på det") vill kontrollera kvinnors sexualitet, så att den gudfruktiga kärnfamiljen kan va som den alltid har varit och fortsätta gå till kyrkan/synagogan/moskén som den alltid har gjort... vem är det då som har bestämt att det ska va så om jag får fråga?

kram för att du orkar! det är så deprimerande att bara höra det här. Um verkar plötsligt svämmar över av kvinnohatiska islamister och nästan ingen verkar säga emot dem. det är hemskt att bara läsa dem. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nackdel:
Det är det yttersta tecknet på islams förtryck mot kvinnor och grundar sig på att kvinnor måste skydda sina kroppar, sitt hår, för att undgå att bli våldtagna av muslimska män. 

Fördel:
Man kanske slipper bli våldtagen av muslimska män som tycker så. 


   
SvaraCitera
mynona

keynan:

Nu utgår jag ifrån islam när jag säger att kvinnor e ryggraden av familjen och det är kvinnor som uppfostrar barnen, och på så sätt skapar barn som följer sin religion, gud har redan bestämt att det ska va så, det e inte av rädsla eller att en grupp människor kontrollerar som kvinnor inom islam bär slöja

hehe, jaså kvinnor e ryggraden i familjen va? Nä du, kvinnor i din syn e bara en avelsko: de som bär slöja, de tycker du duger till att bli en barnafödarfru som gömmer sig i lägenheten och upfostrar barn, och de förtjänar "respekt" för at de rättar sig efter dina regler: och de som inte bär slöja, de ser du ned på och föraktar medan du knullar dem, inte sant? Hur du kan leva med dig själv, det vet jag: du säger till dig själv att "män och kvinnor är olika och därför kan de inte jämföras", och du säger att "Gud har bestämt det så", och det ursäktar allt i dina ögon Glad Du är en dålig människa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fördelar: behöver inte vara så noggrann med tvättat hår offentligt


   
SvaraCitera