Aviseringar
Rensa alla

Muslimer försvarar inte extremisters handlingar?


Ämnesstartare

(Finns det redan en tråd om videon/ämnet, ber jag om ursäkt och en moderator kan då låsa denna tråd.)

Hittade en länk på ett annat forum som ledde till denna film:

1. Håller ni med radioprataren? Varför?
2. Är han helt ute och cyklar? Varför?

Det bör tilläggas att min förhållning till den muslimska religionen än så länge är helt neutral, och jag är inte ute efter att provocera någon.


   
Citera

Observator:

2. Är han helt ute och cyklar? Varför?

Hans resonemang är ju helt befängda. Man kan inte dra alla muslimer över samma kant bara för att vissa fundamentalister är extrema.

You can't speak for islam!” säger radioprataren till en muslim, men men han själv får minsann tala om vad muslimer står för.


   
SvaraCitera

Malachi:

Hans resonemang är ju helt befängda. Man kan inte dra alla muslimer över samma kant bara för att vissa fundamentalister är extrema.

helt rätt ! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Hans resonemang är ju helt befängda. Man kan inte dra alla muslimer över samma kant bara för att vissa fundamentalister är extrema.

Det är sant, men vad han reagerar mest på är att muslimer inte reagerar på vad dessa extremister gör, men har inga problem med att reagera starkt om någon utanför deras religion skulle kritisera islam.

Han förenklar situationen grovt och hans resonemang är långt ifrån alltid bra, men jag tycker ändå att han har en vettig poäng.


   
SvaraCitera

Nithon:

men vad han reagerar mest på är att muslimer inte reagerar på vad dessa extremister gör

Jag har hört muslimer klaga på muslimska fundamentalister. [no-no]

Kristna klagar ju på Jehovas vittnen och mormoner, så varför anser du att inte muslimer skulle kunna göra detsamma?


   
SvaraCitera

Malachi:

Kristna klagar ju på Jehovas vittnen och mormoner, så varför anser du att inte muslimer skulle kunna göra detsamma?

Men idiot, de kan göra detsamma. De kan yttra sig, men det är många som väljer att INTE göra det eller rentav hyllar extremisternas handlande.


   
SvaraCitera

Nwgwr:

De kan yttra sig, men det är många som väljer att INTE göra det eller rentav hyllar extremisternas handlande.

Det är inte detsamma som att dra alla över samma kant som radioprataren gör.

Nwgwr:

Men idiot

Baka.


   
SvaraCitera

Malachi:

Det är inte detsamma som att dra alla över samma kant som radioprataren gör.

Det gör han väl inte? Han drar extremisterna över en kant för att sedan angripa det faktum att vanliga muslimer inte ryter ifrån.


   
SvaraCitera

Nwgwr:

Det gör han väl inte?

Det gör han visst. Han får det att låta som att muslimer inte bryr sig eller till och med stödjer dessa fundamentalisters tilltag. Antingen vet han att det inte är sant och formulerar det därför på ett sätt som får det att låta som att han har rätt, eller också tror han att han har rätt, och då kan jag inte göra annat än tycka synd om honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Jag har hört muslimer klaga på muslimska fundamentalister. [no-no]

Kristna klagar ju på Jehovas vittnen och mormoner, så varför anser du att inte muslimer skulle kunna göra detsamma?

Jaha? Och? Det är väl självklart att det finns muslimer som klagar på fundamentalisterna. Vad han pratar om är att den stora massan muslimer inte klagar på extremisternas gärningar.

Var har du fått ifrån att jag skulle anse att muslimer inte kan klaga på extremisters gärningar? Jag, och han, hävdar enbart att den stora massan ej gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han som kristen har inget att säga om att hans religon utfört en massa hemskheter i hitorien. Han borde kolla upp korstågen och hur kyrkan styrt europa hela medeltiden.
Sen så generaliserar han ju bara. Extremister finns överallt. Det är inte islams fel det är de som utnyttjar islams fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GHurt:

lHan som kristen har inget att säga om att hans religon utfört en massa hemskheter i hitorien. Han borde kolla upp korstågen och hur kyrkan styrt europa hela medeltiden.
Sen så generaliserar han ju bara. Extremister finns överallt. Det är inte islams fel det är de som utnyttjar islams fel.

Vad har detta med saken att göra? Det var förr, och den stora massan av dagens kristna tar avstånd från dessa handlingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nithon:

Vad har detta med saken att göra? Det var förr, och den stora massan av dagens kristna tar avstånd från dessa handlingar.

Så som majoriteten av muslimerna tar avstånd från de här handlingarna. Är lite skillnad på vilka bilder som når oss via media. Måste tänka på att den är väldigt vinklad den bild vi får av muslimer.

(Trodde det var en annan tråd jag svarade på först så blev ltie fel)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GHurt:

Så som majoriteten av muslimerna tar avstånd från de här handlingarna. Är lite skillnad på vilka bilder som når oss via media. Måste tänka på att den är väldigt vinklad den bild vi får av muslimer.

Jag vet att bilden vi får av muslimerna är vinklad. Jag vet även att majoriteten av muslimerna inte är extremister. Jag har även märkt att det inte blir några reaktioner från den stora massan muslimer när dessa extremister förstör våran bild av deras religion, men att det inte är några som helst problem att bli upprörd när någon utomstående kritiserar deras religion, eller vanligare, den bilden vi får av deras religion, vilken de inte bryr sig om att förrändra.


   
SvaraCitera

[zzz]


   
SvaraCitera