Aviseringar
Rensa alla

Muslimer ser Jesus i drömmar och syner


Ämnesstartare

Tidigare skrev jag ett inlägg om kristna som varit på besök till himlen och helvetet ( http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=258589 ). Jag konstaterade att inga muslimer vittnar om sådana besök. Men nu hittade jag istället muslimer som vittnar om att de sett Jesus i drömmar och syner! Exempel på sådant nedan.

Varför finns det inga upplevelser, syner, drömmar som talar för att Islam skulle vara sann? Men vänta lite, hade inte profeten Muhammed visioner av en ängel? Tyvärr tror jag inte dessa visioner var från Gud och jag har bibeln som stöd för det:
"Ändå är jag inte förvånad! Satan kan förvandla sig till en ljusets ängel, "
http://www.biblegateway.com/passage/?search=2%20cor%2011:14;&version=44;

Jag har kommit fram till följande:
1) Det finns kristna som vittnat om att de besökt himlen och helvetet.
2) Det finns muslimer som sett Jesus i syner och drömmar och sedan konverterat till kristendomen.
3) Således tror jag att Islam är en av världens största lögner och att Kristendomen är sann.

Muslims Finding Christ Through Dreams
http://www.charismamag.com/cms/news/archives/122308.php

From Dreams to Reality
Five Remarkable Testimonies
http://www.morethandreams.tv/

Muslim in West Africa Led to Christ through a Dream
http://www.assistnews.net/Stories/2007/s07060059.htm

Muslim med dröm om Jesus blir kristen
"Det är jag som är vägen till Gud", svarade Jesus i drömmen."
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=150847

How ex-muslim Nabeel found Jesus is Lord,Trinity is True - (Part 1/2)

I SAW JESUS! - pakistani muslim Gulshan Esther 's story (1)

Muslims on West Bank (Palestine) SAW Jesus Christ

Jesus raised a former muslim woman from the dead

A Muslim Imam was HEALED by Jesus Christ

Två 8-åriga kristan bad för sjuka muslimer och Gud helade dem

Muslim Woman Comes to US and Has A Vision of Jesus!!


   
Citera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marcus1987:

Tidigare skrev jag ett inlägg om kristna som varit på besök till himlen och helvetet

Kan inte se hur detta är relevant ? Precis på samma sätt som folk kan visa hur dom konverterat till vilken religon eller livsåskådning som helst så finns det ingen relevans med detta ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herjarn:

Precis på samma sätt som folk kan visa hur dom konverterat till vilken religon eller livsåskådning som helst så finns det ingen relevans med detta ?

Givetvis kan folk berätta om då de konverterat till vilken religion som helst. Jag förstår inte riktigt varför du inte tycker det är relevant att folk vittnat om besök till himlen eller helvetet. Att vittna om att man konverterat är ju inte samma sak som att vittna om något övernaturligt man varit med om. Att kristna vittnar om att de varit till himlen och helvetet men inte muslimer vittnar om det är mitt argument för att kristendomen skulle vara sann.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marcus1987:

Att kristna vittnar om att de varit till himlen och helvetet men inte muslimer vittnar om det är mitt argument för att kristendomen skulle vara sann.

Eller så sitter det i att kristna helt enkelt är mer lättpåverkade och tror att vilken hallis som helst är ett besök i himmelen eller liknande. Detta gör inte på nått sätt att kristendom vore sann. Precis lika lite som att om jag ser FSM så gör det inte honom mer sann.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herjarn:

Eller så sitter det i att kristna helt enkelt är mer lättpåverkade och tror att vilken hallis som helst är ett besök i himmelen eller liknande.

Har du en vettig idé varför kristna skulle vara mer lättpåverkade och tolka hallucinationerna som verkliga besök? Eller är det enbart en bortförklaring för att få bort möjligheten att det skulle vara frågan om verkliga besök?

Herjarn:

Precis lika lite som att om jag ser FSM så gör det inte honom mer sann.

Det flygande spaghettimonstret VET VI att påhittat och inte finns eftersom det hittades på år 2005: "Det flygande spaghettimonstret (engelska Flying Spaghetti Monster, FSM) är gudomen i en satirisk religion. Den skapades av Bobby Henderson år 2005..."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret
Således kan man anta att ett verkligt sådant monster inte finns.

Men det är svårare att vara lika säker på om Gud inom kristendomen finns eftersom bibeln skrevs för över 2000 år sedan.Ddet är svårare att ta sig en titt så långt tillbaka i tiden och se vad som verkligen skedde än något som skett år 2005.


   
SvaraCitera

"OK".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marcus1987:

Således kan man anta att ett verkligt sådant monster inte finns.

men finns exakt lika mycket bevis för båda delarna. Båda har varsin bok. Så du kan inte påstå att det är mindre verkligt.

marcus1987:

bibeln skrevs för över 2000 år sedan.Ddet är svårare att ta sig en titt så långt tillbaka i tiden och se vad som verkligen skedde än något som skett år 2005.

Hade något av delarna i bibeln skett så hade man kunnat se det. Tillex syndafloden hade haft stora empiriska bevis eller hur ?

marcus1987:

Har du en vettig idé varför kristna skulle vara mer lättpåverkade och tolka hallucinationerna som verkliga besök?

Just pga av deras tro så skulle dom enklare kunna relatera till det eller hur?

marcus1987:

Eller är det enbart en bortförklaring för att få bort möjligheten att det skulle vara frågan om verkliga besök?

Ser inte hur jag skulle behöva bortförklara någonting som först och främst kan ha hur många naturliga förklaringar som helst. Precis som dom lika gärna kan ljuga om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herjarn:

men finns exakt lika mycket bevis för båda delarna. Båda har varsin bok. Så du kan inte påstå att det är mindre verkligt.

Herjarn:

Hade något av delarna i bibeln skett så hade man kunnat se det. Tillex syndafloden hade haft stora empiriska bevis eller hur ?

Det finns t.ex. arkeologiska/fysiska bevis för att Gud förstörde städerna Sodom och Gomorra med eld från himlen:

Exempel på arkeologi som har anknytning till bibeln:
http://biblicalstudies.info/top10/schoville.htm

Gällande syndafloden:
1) Det finns inom många kulturer världen över liknande berättelser som den i bibeln om syndafloden.
2) Vi vet inte om syndafloden var global eller lokal och således kan vi inte förvänta oss att hitta bevis överallt på jorden. Vi vet inte ens var man borde hitta bevisen.
3) Vi vet inte hur mycket av jordens yta som täcktes av vatten före och efter syndafloden. Vatten kan ju vara på andra ställen än i haven t.ex. inne i berg djupt ner i marken (vattenkällor), uppe i moln, som is vid polerna. Idag är ca 70 % av jordens yta täckt av vatten (enligt google sökningar jag gjorde). Tänk om bevisen för syndafloden är begravda på världshavens bottnar? Platser som idag är täckta av hav kunde ju förut ha varit landmassor som sedan begravdes av syndafloden. Alltså tänk om världshaven är bevisen för en syndaflod?
4) Det finns olika slags bevis för en syndaflod, kanske inga riktigt övertygande men åtminstone några bevis. Är nog bara att använda google, t.ex. http://www.answersingenesis.org/creation/v15/i1/flood.asp

Herjarn:

Just pga av deras tro så skulle dom enklare kunna relatera till det eller hur?

Muslimer tror i princip på en liknande himmel och helvete som kristna. Men de vittnar inte om sådana upplevelser. Tänk på hur många muslimer som finns i världen, jag hittar inte ens en muslim som vittnat om det.

Herjarn:

Ser inte hur jag skulle behöva bortförklara någonting som först och främst kan ha hur många naturliga förklaringar som helst.

Även om det kunde tänkas finnas naturliga förklaringar så har jag inte fått någon vettig förklaring till varför inte muslimer varit med om liknande upplevelser som kristna som varit till himlen/helvetet. Hade även muslimer haft liknande upplevelser så hade jag insett att det är något som inte stämmer och jag skulle då tro dessa upplevelser har naturliga förklaringar.

Herjarn:

Precis som dom lika gärna kan ljuga om det.

Detta förklarar inte varför muslimer inte ljuger om det.


   
SvaraCitera

Nu läste jag faktiskt inte inlägget, men och? :S Muslimer har väl aldrig förnekat att jesus fanns eller nåt sånt?
Jag kan ju se buddah i min dröm fast jag inte är hindu/buddist whatever.


   
SvaraCitera

Och? Folk brukar kunna se mer annorlunda grejer i sina drömmar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marcus1987:

Det finns t.ex. arkeologiska/fysiska bevis för att Gud förstörde städerna Sodom och Gomorra med eld från himlen:

Kan inte se hur detdära ens skulle kunna vara i närheten av bevis för detta ? Men man gör väll bevisen av det man tolkar dom till...

marcus1987:

1) Det finns inom många kulturer världen över liknande berättelser som den i bibeln om syndafloden.

Då syndafloden bara är en ripoff av Gilgamesheposet så kan jag inte se hur bibeln skulle vara först. Helt enkelt finns det inte ett enda fysikt bevis för detta.

marcus1987:

Tänk om bevisen för syndafloden är begravda på världshavens bottnar? Platser som idag är täckta av hav kunde ju förut ha varit landmassor som sedan begravdes av syndafloden. Alltså tänk om världshaven är bevisen för en syndaflod?

Om en syndaflod i den storleken som beskrivs i bibeln skulle existerat är det konstigt då alla människor skulle dö ut men egyptierna har ingen som helst historisk fakta om något så ödestigert...

marcus1987:

Det finns olika slags bevis för en syndaflod, kanske inga riktigt övertygande men åtminstone några bevis. Är nog bara att använda google, t.ex.

Vad jag kan se via den sidan är folk som verkligen försöker få nått typ av bevis att följa deras väg eller hur ? Hade klart för mig att empirisk bevis ska tala för sig själv intet att man ska behöva vinkla det som förövrigt dom flesta kreationist/JV sida försöker göra med qoutemining och liknande..

marcus1987:

Tänk på hur många muslimer som finns i världen, jag hittar inte ens en muslim som vittnat om det.

Och då gör du verkligen allt du kan för att söka reda på detta ? Men som jag sa tidigare så är det väldigt enkelt att påstå saker.

marcus1987:

Hade även muslimer haft liknande upplevelser så hade jag insett att det är något som inte stämmer och jag skulle då tro dessa upplevelser har naturliga förklaringar.

Jag har för mig att jag bara såg något sådant alldeles nyligen. Men gör ingen skillnad. Då det fortfarande är väldigt enkelt att påstå någonting som man inte kan backa upp på något sätt..


   
SvaraCitera

emery:

Muslimer har väl aldrig förnekat att jesus fanns eller nåt sånt?

Nope. Faktum är att Jesus är en av de mest nämnda profeterna i...Koranen.

Trådskaparen är virrig.


   
SvaraCitera

passaro:

Nope. Faktum är att Jesus är en av de mest nämnda profeterna i...Koranen.

Eller hur!


   
SvaraCitera

marcus1987:

Tyvärr tror jag inte dessa visioner var från Gud och jag har bibeln som stöd för det:
"Ändå är jag inte förvånad! Satan kan förvandla sig till en ljusets ängel, "

Du är kristen och tror att satan smyger runt i världen och missleder folk? Vad 1400tals-retro av dig

marcus1987:

3) Således tror jag att Islam är en av världens största lögner och att Kristendomen är sann.

Islam och kristendom är förvanskade plagiat av judendomen, jesus var jude, alltså måste judendomen vara den enda sanna teologin.


   
SvaraCitera