Aviseringar
Rensa alla

Muslimer upptäckte Amerika före Columbus


Ämnesstartare

"
Muslimer upptäckte Amerika mer än tre århundraden före den italienske sjöfararen Christofer Columbus. Det sade Turkiets president Recep Tayyip Erdogan på en konferens med latinamerikanska muslimska ledare på lördagen.

Muslimer upptäckte Amerika mer än tre århundraden före den italienske sjöfararen Christofer Columbus. Det sade Turkiets president Recep Tayyip Erdogan på en konferens med latinamerikanska muslimska ledare på lördagen.
Redan på 1100-talet fanns det kontakter mellan den muslimska världen och Latinamerika, enligt den turkiske presidenten.

– Muslimer upptäckte Amerika 1178, inte Christofer Columbus, sade Recep Tayyip Erdogan i ett tv-sänt tal, enligt nyhetsbyrån AFP.

– Muslimska sjöfarare anlände till Amerika från och med 1178. Columbus nämnde [i sin dagbok] att det fanns en moské på en kulle på den kubanska kusten.

Erdogan säger att Turkiet är redo att bygga en moské på Kuba.
– Jag skulle vilja tala om saken med mina kubanska bröder. En moské skulle passa perfekt på kullen i dag.
Flera forskare menar att den referens till en moské som Columbus gör i sina anteckningar är bildlig. Vad han,
enligt forskarna, menade var att kullen påminde om en moské, inte att det fanns en moské på höjden, skriver den brittiska nyhetskanalen BBC.

I Amerika har det inte hittats några islamiska byggnader som byggts innan Columbus upptäckte kontinenten, enligt BBC.

Christofer Columbus landsteg i Amerika 1492 när han försökte hitta en västlig rutt till Indien från Europa. Men då hade andra européer redan varit där – vikingarna. Enligt den isländska medeltidslitteraturen var Leif Eriksson Amerikas upptäckare. Han ska som första europé ha gått i land i Nordamerika omkring år 1000.
"

http://www.dn.se/nyheter/varlden/erdogan-muslimer-upptackte-amerika-fore-columbus/
stämmer verkligen detta?


   
Citera

nej. alla vet att albanerna var först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:
nej. alla vet att albanerna var först.

albaner är muslimer. Mycket glad


   
SvaraCitera

Äh, vikingarna var först.

vikingarna440x300.jpg

/thread


   
SvaraCitera

abdulah: albaner är muslimer.

men alla muslimer är inte albaner


   
SvaraCitera
Ngrswe

Det bryr mig inte om vad som erdogan säger...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

men alla muslimer är inte albaner

muslimer är anhängare till en religion som heter islam.

Ngrswe:
Det bryr mig inte om vad som erdogan säger...

det om vad?


   
SvaraCitera

abdulah: muslimer är anhängare till en religion som heter islam.

korrekt


   
SvaraCitera
Ngrswe

abdulah:

muslimer är anhängare till en religion som heter islam.

det om vad?

Jag tycker inte om turkisk propaganda


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då var man fortfarande bara runt 200 år efter vikingarna, vilka det finns belägg i form av kvarlevor än idag av att de faktiskt befann sig på platsen. 

Erdogan är resultatet av en pågående maktförskjutelse från nationalistiska krafter till religiösa i Turkiet. Erdogan har sett till att öka betydelsen av islam i det turkiska samhället och även närmat sig det teokratiska Iran. Turkiet har hyllats som det mest moderniserade muslimska landet i världen men tiden får utvisa om vi inom en 20-30 års period fortfarande kan säga samma sak. Hans utspel är givetvis ett led i att förstärka den muslimska självbilden och ge cred till den muslimska entiteten för en bedrift de inte utfört.

Vilka "bröder" refererar han ens till om att han ska vända sig till för att bygga en moské på cuba?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle inte indianerna vara muslimer då?...


   
SvaraCitera

Gillar inte historieförfalskning.  


   
SvaraCitera
Kudhos

Amerika har funnits länge 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vikingen var väl först? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asiaterna var först, när de vandrade över och koloniserade kontinenten som "indianer" för många evigheter sedan


   
SvaraCitera