Aviseringar
Rensa alla

Muslimska länder är emot mänskliga rättigheter (Kairodeklarationen)


Ämnesstartare

Kairodeklarationen om de mänskliga rättigheterna i Islam är en deklaration som 57 medlemsstater i OIC Islamiska konferensorganisationen antog i Kairo 1990 och som förmedlar en muslimsk syn på mänskliga rättigheter och slår fast sharia som deras enda grund.[1]

Flera muslimska länder ansåg att FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna inte tog hänsyn till kulturella och religiösa förhållanden. Exempelvis har Saudiarabien, som ratificierat ett flertal FN-deklarationer med förbehållet att landet endast anser sig bundet av åtagandena i konventionerna i den mån de inte strider mot landets religiösa lagstiftning sharia enligt Koranen.

Konflikter mellan islam och de mänskliga rättigheterna finns när det gäller kvinnans ställning, religionsfriheten och yttrandefrihet, områden där Kairodeklarationen skiljer sig från den av FN antagna motsvarigheten. Enligt Kairodeklarationen är det i praktiken förbjudet att konvertera från Islam. Vidare får yttrandefriheten inte användas mot religionen.

I artikel 22 A i Kairodeklarationen sägs att ”var och en har rätt att uttrycka sin åsikt fritt på ett sådant sätt som inte skulle strida mot principerna i sharia.[2] Under 2015 har FN:s råd för mänskliga rättigheter genomdrivit kravet att jämställa kritik av religioner med diskriminering av människor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kairodeklarationen_om_de_m%C3%A4nskliga_r%C3%A4ttigheterna_i_islam

Och mycket riktigt:

gay_rights_map_big.jpg

2000px-Apostasy_laws_in_2013.SVG.png
PEW+Muslims+Sharia.png

http://ungdomar.se/forum/thread/kristna-laender-i-afrika-aer-mer-jaemstaellda-aen-muslimska-laender-i-afrika-varfoer

Är det inte muslimer och vänster-folk som brukar rabbla om att det endast finns problem med Islam i Saudi och Iran? Fakta säger annat. Det är ett utspritt problem. Det är alltså inte wahabism som är problemet, utan Islam.

Se även vilka problem Islam gör i Sverige trots sitt låga antal. Samtliga moskeer har sjuk kvinnosyn (uppdrag granskning), 300 isis-medlemmar (varför har vi inte 300 kristna terrorister?), islamisering av förorter, det enda muslimska politiska partiet som finns i Sverige är odemokratiska etc.

Så den där "islamofobi" regeln är ju helt sjuk. En sådan här sjuk religion ska alltså slippa undan kritik? Hur ska man då kunna reformerna  den? Varför är det tillåtet att kritisera andra religioner?


   
Citera
Ämnesstartare

Jag är ju starkt kritisk till islam som religion och/eller den kultur som råder i dessa länder. Men en inledande fråga till TS om du läser detta - varför skapa ett konto... lägga upp en till synes seriös tråd för att starta en debatt... och sedan AVREGISTRERA SIG PÅ DIREKTEN!

I mitt tycke är inte det ett seriöst sätt att starta en debatt på.  Tumme ned


   
SvaraCitera
mynona

stoner: och sedan AVREGISTRERA SIG PÅ DIREKTEN!

Det är en användare som heter ***** som ofta kommer hit för att starta trådar mot antingen feminism (som han hatar) eller islam (som han hatar för att islamister är emot feminismen). 

Jag tror att han gör det bara för att avreagera sig sin ilska. 
Han avreggar snabbt för att han är bannad sedan länge och annars skulle bannas i alla fall. 
Men han brukar återegga och liva upp sina egna gamla trådar ibland


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Det är en användare som heter ***** som ofta kommer hit för att starta trådar mot antingen feminism (som han hatar) eller islam (som han hatar för att islamister är emot feminismen).

Jag tror att han gör det bara för att avreagera sig sin ilska.
Han avreggar snabbt för att han är bannad sedan länge och annars skulle bannas i alla fall.
Men han brukar återegga och liva upp sina egna gamla trådar ibland

Lite märkligt att han fimpar kontot på direkten istället för att behålla det. Är väl inte så många som vill föra debatten vidare med någon som fimpar kontot minuten efter att h*n startat en tråd.


   
SvaraCitera
mynona

stoner:

Lite märkligt att han fimpar kontot på direkten istället för att behålla det. Är väl inte så många som vill föra debatten vidare med någon som fimpar kontot minuten efter att h*n startat en tråd.

Ja jag håller med: jag brukade debattera med honom förut, men han framstår inte som seriös när man förstår att han bara skapar ett konto för att få avreagera sig och använda alla som säger emot honom som slagpåsar för att någon "pk-feminist" sagt emot honom irl - men, som sagt, han kan mycket väl skapa ett nytt konto igen och citera ditt svar här ovan redan imorgon! Han läser säkert denna tråd nu dessutom, han vill ju få en reaktion. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Ja jag håller med: jag brukade debattera med honom förut, men han framstår inte som seriös när man förstår att han bara skapar ett konto för att få avreagera sig och använda alla som säger emot honom som slagpåsar för att någon "pk-feminist" sagt emot honom irl - men, som sagt, han kan mycket väl skapa ett nytt konto igen och citera ditt svar här ovan redan imorgon! Han läser säkert denna tråd nu dessutom, han vill ju få en reaktion.

Ja, inte lär debatten rulla på om man avslutar sitt konto innan ens debatten startat i vart fall.

Tack för din info!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och då förstår man hur patetisk vänstern är som trots ständiga floskler om av allas lika värde, mänskliga rättigheter osv, inte säger ett kritiskt ord om varken islam eller de åsikter som är utbredda bland många muslimer.

Och då då förstår man också hur problematisk dagens invandring är utifrån ett värderingsperspektiv då den i hög grad sker från just muslimska länder där dessa åsikter är utbredda.


   
SvaraCitera
time
 time

Niklas: inte säger ett kritiskt ord om varken islam eller de åsikter som är utbredda bland många muslimer.

Men hnnggggg det diskuteras ju dagarna i ända. Hur många vänsterorienterade diskussionsgrupper (som faktiskt är helt uppbyggda för att diskutera vänsterns åsikter och ifrågasättande och dylikt) är du involverad i? För jag är medlem i flera sådana diskussionsgrupper och det tas upp ständigt.

Det är fortfarande skillnad på att kritisera islam och att kritisera kvinnosyn runtom i världen och att kritisera invandrare punkt, men det tycks vara väldigt svårt att förstå för otroligt många. 


   
SvaraCitera
mynona

Niklas:
Och då förstår man hur patetisk vänstern är som trots ständiga floskler om av allas lika värde, mänskliga rättigheter osv, inte säger ett kritiskt ord om varken islam eller de åsikter som är utbredda bland många muslimer.

Och då då förstår man också hur problematisk dagens invandring är utifrån ett värderingsperspektiv då den i hög grad sker från just muslimska länder där dessa åsikter är utbredda.

Jag är vänster och feminist och har aldrig dolt allt som är problematiskt med islamism eller rättigheterna i diktaturerna i mellanöstern. 

Jag önskar att du kunde vara liter mer försiktig med att tala om vad vänstern och feminismen anser, särskilt som själv brukar bli upprörd när andra talar om vad sd anser. 

Är det för att du ser allt i ett sådant gruppperspektiv som du tror att alla vänsterfeminister tror exakt detsamma? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas: Och då då förstår man också hur problematisk dagens invandring är utifrån ett värderingsperspektiv då den i hög grad sker från just muslimska länder där dessa åsikter är utbredda.

Det största problemet vad beträffar just Sverige är att det är svårt att föra den debatten i media och då syftar jag i första hand på de rikstäckande större TV- och radiokanalerna samt rikspress. Risken finns ju att Sverige som stat kommer att utvecklas på samma sätt som Malmö som kommun - när invandringen av araber och afrikaner flyttar in så flyttar svenskarna ut.

Om du har sett på SVT ikväll så kanske du sett följande...

Extrem situation jämfört med grannländerna
Det väpnade våldet eskalerar i de svenska storstäderna. Sedan 2010 har fem gånger så många skottskadats, och fyra gånger så många skjutits till döds, i de svenska städerna jämfört med i grannländernas huvudstäder tillsammans. Det visar en granskning som SVT Nyheter gjort.

SVT - 3min 58sek:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/extrem-situation-jamfort-med-grannlanderna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Men hnnggggg det diskuteras ju dagarna i ända. Hur många vänsterorienterade diskussionsgrupper (som faktiskt är helt uppbyggda för att diskutera vänsterns åsikter och ifrågasättande och dylikt) är du involverad i? För jag är medlem i flera sådana diskussionsgrupper och det tas upp ständigt.

Det är fortfarande skillnad på att kritisera islam och att kritisera kvinnosyn runtom i världen och att kritisera invandrare punkt, men det tycks vara väldigt svårt att förstå för otroligt många. 

Nej, det gör det verkligen inte. Den svenska vänstern är livrädda för att kritisera islam då man själva hittat på att islamkritik är det samma som rasism och då man stämplat varenda islamkritiker som islamofob. Vänstern kritiserar inte islam utan att dra in klassiska floskler om att "alla religioner är lika dåliga" "ja men kristendomen då" "det är radikalism som är problemet - inte islam" osv. 

Att folk har svårt att skilja islamkritik mot kritik mot enskilda invandrare har du helt rätt i. Det visar sig hela tiden just när vänsterfolk försöker stämpla islamkritiker som främlingsfientliga. Det har du själv gjort dig skyldig till flertalet gånger. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag är vänster och feminist och har aldrig dolt allt som är problematiskt med islamism eller rättigheterna i diktaturerna i mellanöstern. 

Jag önskar att du kunde vara liter mer försiktig med att tala om vad vänstern och feminismen anser, särskilt som själv brukar bli upprörd när andra talar om vad sd anser. 

Är det för att du ser allt i ett sådant gruppperspektiv som du tror att alla vänsterfeminister tror exakt detsamma? 

Med "vänstern" och "feminismen" så menar jag inte varenda person i hela Sverige från Malmö till Haparanda som betraktar sig som vänster. Jag pratar om organisationer, mediala figurer och partier. Även om det också är så att generella vänstermänniskor ytterst sällan är kritiska mot islam.

Du är i det här sammanhanget undantaget som bekräftar regeln, och det tror jag också att du själv vet. Själv kan jag inte komma på en enda medial vänsterperson som är uttalad islamkritiker. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner: Det största problemet vad beträffar just Sverige är att det är svårt att föra den debatten i media och då syftar jag i första hand på de rikstäckande större TV- och radiokanalerna samt rikspress. Risken finns ju att Sverige som stat kommer att utvecklas på samma sätt som Malmö som kommun - när invandringen av araber och afrikaner flyttar in så flyttar svenskarna ut.

Naturligtvis kommer det bli så. Malmö är det yttersta exemplet på vad hög invandring leder till på lång sikt, vilket invandringsförespråkare ironiskt nog lyfter fram som ett argument, dvs den långsiktiga fördelen med hög invandring. Malmö har under lång tid haft mångkultur och hög invandring. Resultatet ser vi idag. Kriminalitet, otrygghet, kriminella gäng, skottlossningar, ghetton, områden där polisen inte har kontroll, för att inte tala om de enorma finansiella underskotten i kommunen. Malmö 2015 = Sverige 2020. 


   
SvaraCitera
time
 time

Niklas: Nej, det gör det verkligen inte. Den svenska vänstern är livrädda för att kritisera islam då man själva hittat på att islamkritik är det samma som rasism och då man stämplat varenda islamkritiker som islamofob.

Det är trams. Finns väldigt många etablerade vänstermedier samt framstående personer som väldigt ofta tar upp hur kvinnosynen ser ut i övriga världen, naturligtvis även inom islam. Att många sedan lägger till perspektiv som visar på hur det ser ut även i andra religioner eller överlag ger en bredare analys som islamkritiker i stil med SDare ser som att inte lägga rätt fokus är inte lika med att lägga locket på och vägra diskutera av rädsla. Jag tar mig friheten att tro att du inte lägger särskilt mycket tid på att vare sig hänga i vänstersidors diskussionsgrupper eller googla feministiska analyser på fritiden. Säg gärna emot.

Niklas: Det har du själv gjort dig skyldig till flertalet gånger.

För att den jag anklagat för att vara främlingsfientlig de facto sagt något främlingsfientligt, ja. Du är varmt välkommen att visa exempel på när jag kallat någon främlingsfientlig till synes utan grund, så kan jag antingen visa vad du missat i din analys eller ta tillbaka mitt resonemang. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas: Naturligtvis kommer det bli så. Malmö är det yttersta exemplet på vad hög invandring leder till på lång sikt, vilket invandringsförespråkare ironiskt nog lyfter fram som ett argument, dvs den långsiktiga fördelen med hög invandring. Malmö har under lång tid haft mångkultur och hög invandring. Resultatet ser vi idag. Kriminalitet, otrygghet, kriminella gäng, skottlossningar, ghetton, områden där polisen inte har kontroll, för att inte tala om de enorma finansiella underskotten i kommunen. Malmö 2015 = Sverige 2020.

I Malmö bombar de ihjäl varandra och i Gbg skjuter de ihjäl varandra. Fast flest skottlossningar och mord sker ju fortfarande (enl länken ovan) i Sthlm vilket naturligtvis är fruktannsvärt beklagligt.

Jag är uppriktigt ledsen över att hela invandrings- och flyktingproblemet har gått käpprätt åt helvete. Jag tror inte vi någonsin får någon ordning på det hela. Oavsett vilket parti som kommer till makten. Ärligt talat tror jag inte ens SD skulle kunna återställa Sverige till det "trygga" land det var på 90-talet.


   
SvaraCitera