Aviseringar
Rensa alla

Muslimska länder är emot mänskliga rättigheter (Kairodeklarationen)


mens
 mens

but we already knew that mr ganon 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens:
but we already knew that mr ganon 

1. nä, du var väl själv salig anti-islamofob för bara några månader sen? många tror fortfarande att "islamofobi" är ett större problem än islam.

2. du gillar väl inte att bli outad själv så varför göra det mot andra? 


   
SvaraCitera
mens
 mens

ja absolut låt oss gräva ner oss i idiotdiskursen att kritik av länder vars värderingar är fundamentalistiska är islamofobiskt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Det är trams. Finns väldigt många etablerade vänstermedier samt framstående personer som väldigt ofta tar upp hur kvinnosynen ser ut i övriga världen, naturligtvis även inom islam. Att många sedan lägger till perspektiv som visar på hur det ser ut även i andra religioner eller överlag ger en bredare analys som islamkritiker i stil med SDare ser som att inte lägga rätt fokus är inte lika med att lägga locket på och vägra diskutera av rädsla. Jag tar mig friheten att tro att du inte lägger särskilt mycket tid på att vare sig hänga i vänstersidors diskussionsgrupper eller googla feministiska analyser på fritiden. Säg gärna emot.

Säg en uttalad vänsterprofil som är islamkritiker. Ta bara när några vänsterdebattörer lyfte fram det förtryck som finns mot kvinnor i förorten. Då handlade det inte om kritik av islam utan enbart kritik av islamism. Inte ens då ställde sig den breda vänstern bakom debattörerna. Istället blev dessa, som bara belyste kvinnoförtryck, anklagade för rasism och islamofobi av egna partikamrater. Ledningen i partierna höll tyst som vanligt.

time: För att den jag anklagat för att vara främlingsfientlig de facto sagt något främlingsfientligt, ja. Du är varmt välkommen att visa exempel på när jag kallat någon främlingsfientlig till synes utan grund, så kan jag antingen visa vad du missat i din analys eller ta tillbaka mitt resonemang.

Du gjorde det precis i inlägget tidigare. När jag tog upp att vänstern inte kritiserar islam så skrev du direkt "det är fortfarande skillnad på att kritisera islam och att kritisera kvinnosyn runtom i världen och att kritisera invandrare punkt". Trots att kritik av invandrare överlag inte ens nämnts i tråden. Du gör alltså kopplingen direkt mellan islamkritik och kritik mot enskilda invandrare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens:
ja absolut låt oss gräva ner oss i idiotdiskursen att kritik av länder vars värderingar är fundamentalistiska är islamofobiskt 

om du är ärlig med dina intentioner (vilket jag råkar veta med säkerhet att du inte är) så borde du väl applådera tilltaget istället för att skämma din meningsfrände. du verkar tro att "islamofobi"-och "rasidm"-hysterin är överspelad bara för att du råkat genomskåda den. men du är faktiskt inte dummast och trögast i hela landet. det är fortfarande många som är bekvämt ovetande om vilken typ av kultur, bildningsgrad och värdegrund MENA-muslimer bär med sig och kommer att fortsätta plantera i segregerade förortsenklaver, eller öht att bruna människor kan betraktas som någonting annat än offer som just sverige har en gudomlig plikt att förbarma sig över oavsett om det egentligen är möjligt eller ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas: Och då förstår man hur patetisk vänstern är som trots ständiga floskler om av allas lika värde, mänskliga rättigheter osv, inte säger ett kritiskt ord om varken islam eller de åsikter som är utbredda bland många muslimer.

Jo, men det är bara det att vänstern anser att muslimer också är lika mycket värde. Så vänsterns kritik ser annorlunda ut.

De löjliga är homofoberna som plötsligt vill kritisera homofobi när det rör islam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rants_:

Jo, men det är bara det att vänstern anser att muslimer också är lika mycket värde. Så vänsterns kritik ser annorlunda ut.

De löjliga är homofoberna som plötsligt vill kritisera homofobi när det rör islam.

"vänstern" har ingen kritik mot islam, åtminstone inte något utöver en pliktskyldig brasklapp.

"vänstern" älskar islam eftersom muslimer i sverige (etnocentrismen och tribalismen är en självkritisk blindfläck hos vänstern) 1. utgör en minoritet och 2. generellt antingen är offer eller befinner sig i en offersituation till följd av segregation och dålig integration eller är lätta att porträttera som offer helt enkelt i kraft av att tillhöra en minoritet av det snitt som är populärt att lyfta.

utöver observationen av denna lokalt starka korrelation mellan att vara lågprivilegierad och att vara muslim samt de retoriska fördelar den för med sig, bryr sig inte "vänstern" om islam alls. "vänstern" är inte längre intresserad av maktanalys och att hävda folkets rätt gentemot förtryckande doktriner eller ekonomisk rovdrift, utan bara av postmodernism och identitetspolitik. vänstern existerar knappt som en politisk röst idag.

du är inte en riktig vänster utan bara en lallare. detsamma kan sägas om c:a 95 % av dina åsiktsfränder och 100 % av de representanter för vänster-ideologi som står att finna i det offentliga.

här är några ogiltiga, korkade potentiella svar som du lika gärna kan lägga ner direkt:

"öh, du har skrivit till mig förut så det betyder att du bryr dig, haha grina vidare sopa"

"öh, jag råkade lägga märke till att du använde begreppet 'vänster' i två lite olika betydelser så nu ska jag göra en poäng av den icke-poängen, öh"

har du ett ordentligt svar är det naturligtvis välkommet. annars rekommenderar jag dig att inte besvara detta inlägg alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och angående homofobi är det givetvis skillnad mellan att vara en bister volvo-micke 54 år som "inte har nåt emot bögar så länge de håller sig undan hähä, och nog är de lite konstiga ändå, fikusarna med sitt pride-jippo" eller bara inte håller med om att det var bäst i världen att en transa vann schlagerfestivalen, och att vara en person som vuxit upp i ett samhällsklimat där man fortfarande inte ens kan existera som öppet homosexuell och där bög är nåt rakt av smutsigt.

det är möjligt, förståeligt och rimligt att misslyckas med att nå upp till "vänsterns" sanslöst puritanska, nitiska och absurda etikettkrav och samtidigt själv hysa vissa förväntningar på hövligt beteende och tolerans.

man måste inte vara en artighets-fanatiker med förrätts-servis och sje-ljud för att tycka det är oschysst att klampa in i någons hem med leriga stövlar på.

detta begriper väl du också?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: "vänstern" älskar islam

Vänstern hatar inte islam, det betyder inte att vänstern äskar islam. Allt är inte svar eller vitt.

Vänstern är kritisk mot extremhögerns muslimhat. Det är inte svårare än så.

thl*kt N.: du är inte en riktig vänster utan bara en lallare. detsamma kan sägas om c:a 95 % av dina åsiktsfränder och 100 % av de representanter för vänster-ideologi som står att finna i det offentliga.

Haha, vem är "riktig vänster"?

thl*kt N.: har du ett ordentligt svar är det naturligtvis välkommet. annars rekommenderar jag dig att inte besvara detta inlägg alls.

Ditt inlägg består som vanligt bara av gnäll, personangrepp och trams. Ge ordentliga svar själv innan du kräver ordentliga svar av andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rants_:
Vänstern hatar inte islam, det betyder inte att vänstern äskar islam. Allt är inte svar eller vitt.

Vänstern är kritisk mot extremhögerns muslimhat. Det är inte svårare än så.

Haha, vem är "riktig vänster"?

Ditt inlägg består som vanligt bara av gnäll, personangrepp och trams. Ge ordentliga svar själv innan du kräver ordentliga svar av andra.

att vänstern älskar islam baserar jag på mitt resonemang, inte på din halmdocka.

har inte ställt upp någon dikotomi i frågan.

och "extremhögern" är kritisk mot vänsterns aningslösa omfamnande av alla invandrare med hänvisning till tomma löften om integration, och mobbing av alla kritiker via demonisering. vem var det som började? historiskt sett har det nog funnits en uppsjö av mer eller mindre befogade fördomar kring muslimer och främlingar i allmänhet, men sveriges officiella politiska hållning, diskurs och beteende pekar snarast i motsatt riktning. de är alla stackare som behöver hjälp, och siffror kommer inte på fråga förrän läget rent konret börjar närma sig en kris.

genuin extremhöger (både i fascistoid och kapitalistisk mening) är sällsynt - det finns mer extremvänster i sverige. det du kallar "extremhöger" är ett brett folkligt motstånd mot en tveklöst extrem invandringspolitik utan historiskt motstycke och, bevisligen, utan demokratisk förankring vilket egentligen är hela grejen. detta motstånd uttrycks mest halvanonymt på internet, eftersom det är förbjudet i offentligheten. då blir tonen därefter. har vi plötsligt 20% neo nazis som vill deportera alla invandrare och göder sina idéer om "juden" etc? nej. det är inte det som har förändrats. det som har förändrats är invandringsvolymerna, och att försöka anlägga nån annan kausal modell är bara oärligt. 

riktig vänster är den som kompromisslöst står upp mot auktoriteter och som finkänsligt ställer sig på den svages och förtrycktes sida i varje situation. att dividera om några abstraktioner är inte att vara vänster. att acceptera att en religiös doktrin att kapa människors moral är inte vänster. att anse folkets ohörda vilja vara "antidemokratisk" är inte vänster. att vilja ha "kulturpolitik" är inte vänster. tilltro til statens välvilja och kompetens är inte vänster. att med anmärkningsvärd punktlighet barskt raljera om åsiktsmotståndare som "obildade bönder" är inte vänster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

raljera om åsiktsmotståndare som "obildade bönder"

(någon skön "haha rassebönder" vänstersnubbe som törs våga sig på en kvantitativ jämförelse mellan SD-väljare och, säg, afghaner med avseende på nåt aggregat av bildningsnivå och grad av urbanisering, förresten? get real nån gång, det enda som händer är att folk hatar en, big deal)


   
SvaraCitera
time
 time

Niklas: Du gjorde det precis i inlägget tidigare. När jag tog upp att vänstern inte kritiserar islam så skrev du direkt "det är fortfarande skillnad på att kritisera islam och att kritisera kvinnosyn runtom i världen och att kritisera invandrare punkt". Trots att kritik av invandrare överlag inte ens nämnts i tråden. Du gör alltså kopplingen direkt mellan islamkritik och kritik mot enskilda invandrare.

Därför att jag vet med mig att det förekommer kritik av islam inom vänstern men från andra håll har det varit oerhört svårt att skilja på sak och person. Det var inte kritik mot dig, men det är ett faktum att många i Sverige kritiserar invandrare under parollen "islamkritiker". Det krävs nog att man ska ha bott under en sten för att ha missat det.

Edit: Fler exempel vore nog att föredra eftersom du påtalade att det här hänt flera gånger. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Därför att jag vet med mig att det förekommer kritik av islam inom vänstern men från andra håll har det varit oerhört svårt att skilja på sak och person. Det var inte kritik mot dig, men det är ett faktum att många i Sverige kritiserar invandrare under parollen "islamkritiker". Det krävs nog att man ska ha bott under en sten för att ha missat det.

Nja. Ställer mig rejält tveksam till din historia faktiskt. Nog för att du och dina vänner i cirklarna ser det som islamkritik. Men när den ribban vad jag misstänker, samtidigt är satt rätt bekvämt ovanhör "högerextremisterna" utgår jag från att nödvändig kritik uteblir och mynnar ut i något meningslöst, typ som jr.hbt uttryckte det ovan - en pliktskyldig brasklapp. 

Faktum är ju att vänstern diskuterar mer premissen för att kunna föra islamkritik än islamkritik i sig självt. Islamkritik får ju trots allt aldrig framföras utan att villkorligt positionera sig bekvämt vid sidan om "högerkrafterna". Och jag tycker det bevisar hur seriöst man tar frågan när man redan satt upp en utgångspunkt utan att egentligen analysera läget.

thl*kt N.: utöver observationen av denna lokalt starka korrelation mellan att vara lågprivilegierad och att vara muslim samt de retoriska fördelar den för med sig, bryr sig inte "vänstern" om islam alls. "vänstern" är inte längre intresserad av maktanalys och att hävda folkets rätt gentemot förtryckande doktriner eller ekonomisk rovdrift, utan bara av postmodernism och identitetspolitik. vänstern existerar knappt som en politisk röst idag.

Du är så jävla bra och sätter verkligen varenda not. Fin summering av varför modern vänster är kass och inget progressivtalternativ i nuläget. 


   
SvaraCitera
time
 time

Weeaboo: Nja. Ställer mig rejält tveksam till din historia faktiskt. Nog för att du och dina vänner i cirklarna ser det som islamkritik. Men när den ribban vad jag misstänker, samtidigt är satt rätt bekvämt ovanhör "högerextremisterna" utgår jag från att nödvändig kritik uteblir och mynnar ut i något meningslöst, typ som jr.hbt uttryckte det ovan - en pliktskyldig brasklapp.

Jag sitter ju inte här och ljuger. Senast igår läste jag en intressant artikel på feministisktperspektivs hemsida som framförde kritik mot värderingar inom islam (och i samma svep även övriga religioner). Att kritiken sedan skiljer sig mellan olika sorters människor ser jag inte som något konstigt men det enda jag sade emot var Niklas påstående om att det inte förekommer någon islamkritik inom vänstercirklar för att det är taget ur luften och baserat på noll erfarenhet.

Det jag påstår är inte något taget från någon gullig liten bokcirkel jag har med mina väninnor, det här är år och år och år av läsande och diskuterande med människor som, även inom vänstern, tycker andra saker än vad jag gör, det är diskussioner med såväl kristna som hinduer och judar och muslimer själv. Har du sådan erfarenhet? Har Niklas det? Det är det jag frågar om.

Weeaboo: Islamkritik får ju trots allt aldrig framföras utan att villkorligt positionera sig bekvämt vid sidan om "högerkrafterna".

Ge gärna ett exempel på när islamkritik har förts fram på vad du finner vara en saklig nivå där det sedan mynnat ut i att den här personen döms ut. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Jag sitter ju inte här och ljuger. Senast igår läste jag en intressant artikel på feministisktperspektivs hemsida som framförde kritik mot värderingar inom islam (och i samma svep även övriga religioner). Att kritiken sedan skiljer sig mellan olika sorters människor ser jag inte som något konstigt men det enda jag sade emot var Niklas påstående om att det inte förekommer någon islamkritik inom vänstercirklar för att det är taget ur luften och baserat på noll erfarenhet.

Det jag påstår är inte något taget från någon gullig liten bokcirkel jag har med mina väninnor, det här är år och år och år av läsande och diskuterande med människor som, även inom vänstern, tycker andra saker än vad jag gör, det är diskussioner med såväl kristna som hinduer och judar och muslimer själv. Har du sådan erfarenhet? Har Niklas det? Det är det jag frågar om.

Ge gärna ett exempel på när islamkritik har förts fram på vad du finner vara en saklig nivå där det sedan mynnat ut i att den här personen döms ut. 

jag tror att det blir enklare om du byter ut "vänstern" mot "den medialt och socialt dominerande vänsterns generella agerande och ställningstagande". då slipper du gå i försvarsställning för din uppfattning av ideologin och kan istället enkelt konstatera att jo, oj, sådär är det ju faktiskt i det praktiska utövandet. 


   
SvaraCitera