Aviseringar
Rensa alla

Muslimska ledare uppmanar sina kvinnor att bli horor i Syrien


Ämnesstartare

NiklasW: I våra länder har vi jämställdhet

NiklasW: vi anser att kvinnor är lika mycket värda

Ändå får de längre lön än män för samma arbete?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

det som är tramsigt är att använda feminism som slagträ för muslimhat men inte göra ett skit för jämställdheten i den kontext där man själv lever.

+1000000


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco: Ändå får de längre lön än män för samma arbete?

Vad grundar du det på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burg: Vad grundar du det på?

Dags för dig att hänga med i nyheterna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.scb.se/Pages/PublishingCalendarViewInfo____259923.aspx?PublObjId=1749
tandläkare o läkare är två vanliga yrken där kvinnor tjänar typ 20% mindre än män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burg:

Vad grundar du det på?

det förra var till dig, glömde citera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Dags för dig att hänga med i nyheterna.

bra svar xDDDDDDDDDDD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:
Ändå får de längre lön än män för samma arbete?

Haha, detta är det ju knappast något som folk vill ha. Det är ju inte så att politiker och vanligt folk propagerar för att kvinnor ska tjäna mindre än män utan något som vi istället ser som ett stort problem. Att så många partier och människor anser att det är ett problem att män tjänar mer än kvinnor är snarare ännu ett bevis på att vi kommit extremt långt när det gäller jämställdhet. I muslimska länder får inte ens kvinnor arbeta med samma yrken som män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Det är ju inte så att politiker och vanligt folk propagerar för att kvinnor ska tjäna mindre än män

Ändå gör man inget åt detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:
Ändå gör man inget åt detta.

Det skulle jag visst säga att man gör. Som sagt:  Att så många partier och människor anser att det är ett problem att män tjänar mer än kvinnor är snarare ännu ett bevis på att vi kommit extremt långt när det gäller jämställdhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:
http://www.scb.se/Pages/PublishingCalendarViewInfo____259923.aspx?PublObjId=1749
tandläkare o läkare är två vanliga yrken där kvinnor tjänar typ 20% mindre än män.

Kan tänka mig att det finns löneskillnader mellan män i de yrkena. Kan det inte vara så att kvinnor generellt utför de sämre betalade arbetena inom yrket? Eller är det verkligen sämre betalt för exakt samma arbete?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco: Ändå gör man inget åt detta.

Trams. Om ingen skulle göra nåt åt det skulle det se ut som för 100 år sedan. Att man inte lyckats jämställa det helt ÄN är en annan sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burg:

Kan tänka mig att det finns löneskillnader mellan män i de yrkena. Kan det inte vara så att kvinnor generellt utför de sämre betalade arbetena inom yrket? Eller är det verkligen sämre betalt för exakt samma arbete?

ja det är sämre betalt för samma arbete. Visst är det löneskillnader, absolut. Men är det inte mystiskt att en större procent av kvinnorna är de som tjänar mindre? Att det gör så att kvinnor när man räknar procentuellt tjänar typ 80% (är inte säker på att det är exakt 80, längesen jag läste) mindre än män. Konstigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

ja det är sämre betalt för samma arbete. Visst är det löneskillnader, absolut. Men är det inte mystiskt att en större procent av kvinnorna är de som tjänar mindre? Att det gör så att kvinnor när man räknar procentuellt tjänar typ 80% (är inte säker på att det är exakt 80, längesen jag läste) mindre än män. Konstigt.

Trodde också att det snarare handlade om att kvinnor söker sig generellt till mer lågbetalda yrken. Har du någon direkt källa över att kvinnor tjänar mindre än män även i när de båda arbetar med samma yrke?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Trodde också att det snarare handlade om att kvinnor söker sig generellt till mer lågbetalda yrken. Har du någon direkt källa över att kvinnor tjänar mindre än män även i när de båda arbetar med samma yrke?

den jag angav tidigare. Den visar procentuellt några yrken där kvinnor tjänar mindre än män-

Sen, vad beror det på att kvinnor hamnar på lågbetalda yrken tror du? Varför är dessa yrken lågbetalda tror du? Detta är en bra frågeställning som är mycket viktigare än det jag tidigare tog upp.


   
SvaraCitera