Aviseringar
Rensa alla

MVG i allt


Gifted

Gentlernen:

Och det är vid en av Sveriges topp tre-institutioner inom ämnet.

Ja, men om det ar ett topp-institut, kan du ju borja undra hur de andra ar...

Jag menar, jag ar just nu vid Purdue universitet, (Neil Armstrong gick har bl.a), och nivan pa matteutbildningen ar i alla fall inte hogre an den svenska. Skulle jag fa en examen harifran, skulle enbart namnet gora den vard mer, utbildningen ar i stort sett densamma.


   
SvaraCitera

Gifted:

Jag menar, jag ar just nu vid Purdue universitet, (Neil Armstrong gick har bl.a), och nivan pa matteutbildningen ar i alla fall inte hogre an den svenska. Skulle jag fa en examen harifran, skulle enbart namnet gora den vard mer, utbildningen ar i stort sett densamma.

Tja, det är väl ändå allmänt känt att de enda amerikanska universitet som är någonting att hänga i granen (AKA höjer sig över svensk standard) är Harvard, Yale, CMU, MIT och nåt mer som jag säkert missat?

Kan det vara så att akademiska grundutbildningar över hela världen behöver en rejäl spark i röven? I USA är ju föraktet mot högre utbildning än mer utbrett just på grund av den låga genomsnittsnivån på utbildningarna.


   
SvaraCitera
Gifted

Gentlernen:

Harvard, Yale, CMU, MIT och nåt mer som jag säkert missat?

Princeton. Nog det mest kanda om man tittar pa matematikdelen.

Gentlernen:

Tja, det är väl ändå allmänt känt att de enda amerikanska universitet som är någonting att hänga i granen

Caltech och Carnige-Mellon skulle ge jobb ocksa.

Grejen ar att i usa, sa ar det manga som inte vill ga pa college, men foraldrarna har sparat massa pengar och staller hoga krav.
Sa, de gar pa college, och festar bort halva tiden. Cannabis ar valdigt utbrett har.

De som gar pa univ i sverige har sjalva valt att ga dar, vilket okar kvaliten litegrann, men a andra sidan far de svenska universiteten betalt map antalet godkanda, vilket sanker kvaliten.

Optimala vore kanske att ta en terminsavgift pa 500:-, inte ge studiemedel, men infora en MASSA universitetsrelaterade jobb for studenterna. Har vid purue sa jobbar en massa studenter overallt, pa alla restauranger och snabbmatskedjor, som lab-assar,
eller som datasals-vakter (datasalen oppen 24/7).


   
SvaraCitera

Gifted:

Carnige-Mellon

Det är CMU.

Gifted:

Princeton. Nog det mest kanda om man tittar pa matematikdelen.

Gifted:

Caltech

Ah, jag visste att det var ett par jag glömt.

Gifted:

Sa, de gar pa college, och festar bort halva tiden.

Låter som Sverige. Eller ja, mest som bortskämda utbytesstudenter som kommer hit via Erasmusprogrammet, festar bort precis hela tiden, och svinar ned och beter sig som as eftersom de ändå bara är här i ett eller ett halvt år. (Märks det att jag bor i ett hus fullt av bortbytingar?)

Men jag förstår vad du menar. När jag pluggade i Osaka hade vi väldigt många amerikaner vid samma universitet, och maken till tröga, oseriösa, ohyfsade, kulturellt okänsliga idioter har jag faktiskt aldrig träffat. Dessutom klädde de sig otroligt slafsigt efter svensk standard. Deras klädsel vid graduation ceremony var ungefär likvärdig med vad europeer och asiater hade på sig till vardags.

Gifted:

Optimala vore kanske att ta en terminsavgift pa 500:-, inte ge studiemedel, men infora en MASSA universitetsrelaterade jobb for studenterna.

Hur skulle det öka kvaliten på utbildningen om studenter var tvungna att ägna halva tiden åt att arbeta? Om det gick att ordna garanterade jobb som var direkt kopplade till utbildningen i fråga hade det varit en bra idé, men det är naturligtvis inte möjligt. I verkligheten tror jag det snarare skulle förvärra problemet; lösningen ligger IMO helt enkelt i att helt enkelt ställa högre krav vid universiteten.


   
SvaraCitera
Gifted

Gentlernen:

Låter som Sverige.

Heh, denna veckan (veckan innan alla prov), sa har de satt upp stora block langs vagarna for att fulla manniskor inte 1) skall trilla ut i trafiken och 2) fulla forare inte skall kora ut ur trafiken.

Barerna har varit oppna dygnet runt.

Vidare, JAG behover vadra ut min lagenhet, eftersom grannen roker pa sapass mycket... cannabis ar som sagt valdigt vanligt.

De enda som inte partar, ar de 30% som ar studenter fran kina.

Gentlernen:

ösningen ligger IMO helt enkelt i att helt enkelt ställa högre krav vid universiteten.

Ja, precis, men universiteten har inte rad med det, sa det man kan gora ar att utnyttja studenterna som billig arbetskraft, och genom okad tillgang till jobb, kan man minska studielanen/bidragen, och lata de pengarna ga till universiteten. Da har de rad att hoja kraven.


   
SvaraCitera

Gifted:

Ja, precis, men universiteten har inte rad med det, sa det man kan gora ar att utnyttja studenterna som billig arbetskraft, och genom okad tillgang till jobb, kan man minska studielanen/bidragen, och lata de pengarna ga till universiteten.

Vore det inte bättre att helt enkelt se över ersättningsmodellen? Utan tryggheten som CSN ger och med ett deltidsjobb som suger upp 50% av tiden skulle det vara ganska svårt att klara av de ökade kraven om man inte hade föräldrar som betalade kalaset.


   
SvaraCitera
Gifted

Gentlernen:

Utan tryggheten som CSN ger och med ett deltidsjobb som suger upp 50% av tiden skulle det vara ganska svårt att klara av de ökade kraven om man inte hade föräldrar som betalade kalaset.

Hm, tja, kanske det. Hm, men man borde seriost stalla starkare krav pa de med csn. Jag menar, det racker att jag klarar 75% av kurserna pa ett ar, for att fa bidrag. Sa, om jag ser till att klara mina kurser under aret, men bara registrerar for en sommarkurs och soker bidrag for allt, kan jag fa ut massa mer bidrag for en kurs jag bara registrerat mig pa. Och jag kanner folk som utnyttjat detta.


   
SvaraCitera

Gifted:

Hm, men man borde seriost stalla starkare krav pa de med csn. Jag menar, det racker att jag klarar 75% av kurserna pa ett ar, for att fa bidrag.

Det skulle dock vara ganska tufft med den nuvarande poängberäkningen per termin. Om poängen istället beräknades per läsår, med möjlighet att styra upp eventuella omtentor under sommaren, hade det varit en bra idé, i annat fall är det väldigt lätt hänt att folk blir tvungna att hoppa av sin utbildning nästan direkt bara för att de kom direkt från gymnasiet, trodde de var elajt för att de hade höga betyg, och tog en termin på sig med att fatta att de måste lägga ned lite mer jobb på högskolenivå.

Gifted:

Sa, om jag ser till att klara mina kurser under aret, men bara registrerar for en sommarkurs och soker bidrag for allt, kan jag fa ut massa mer bidrag for en kurs jag bara registrerat mig pa.

Det kommer dock tillbaka och biter dig terminen efter sommarkursen. Tro mig, jag har kompisar som försökt det, och resultatet har i princip alltid blivit problem längre fram i tiden.


   
SvaraCitera
Gifted

Gentlernen:

Det skulle dock vara ganska tufft med den nuvarande poängberäkningen per termin.

Oj, trodde de raknade per ar?

Gentlernen:

Tro mig, jag har kompisar som försökt det, och resultatet har i princip alltid blivit problem längre fram i tiden.

Om du nu inte har din examen inom rackhall...

Jag skulle personligen vilja att man tog bort en massa struntkurser som inte direkt ger nagon akademisk kunskap.
Man borde ocksa ha striktare koll, sa att en snubbe inte kan lasa linjar algebra vid 5 olika universitet pa distans, och sedan fa CSN for det...


   
SvaraCitera

Gifted:

Oj, trodde de raknade per ar?

Nej, det är per period du sökt för. För mig som generellt sett söker för ett år i taget är det inget problem, men tänker man inte så långt i förväg utan bara tar en termin i taget kan det bli rätt jobbigt om man har oflyt med kurserna.

Gifted:

Jag skulle personligen vilja att man tog bort en massa struntkurser som inte direkt ger nagon akademisk kunskap.

Exempelvis Software Engineering Fundamentals. Fy satan för den tardkursen.


   
SvaraCitera
Gifted

Gentlernen:

, men tänker man inte så långt i förväg utan bara tar en termin i taget kan det bli rätt jobbigt om man har oflyt med kurserna.

Ah, men jag tror de nekar bidrag baserat per ar...


   
SvaraCitera

Gifted:

Ah, men jag tror de nekar bidrag baserat per ar...

Nej, det är per ansökningsperiod. Det är de mycket tydliga med på websidan; jag har t o m för mig att de tidigare skrivit att "se till att söka för hela året på en gång så slipper du sitta i skiten om du får omtentor."


   
SvaraCitera
Tyrael

jensaa:

så, nu måste jag veta om det bara är jag. kika in videon och säg vad ni tycker

länka videon då


   
SvaraCitera
Gifted

Gentlernen:

Nej, det är per ansökningsperiod. Det är de mycket tydliga med på websidan; jag har t o m för mig att de tidigare skrivit att "se till att söka för hela året på en gång så slipper du sitta i skiten om du får omtentor."

Ah, ok, men då om man ansöker per år är det ju lungt.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

En riktig jävla soppa; det som borde göras är att G-kraven skulle höjas rejält, och alla andra betyg slopas.

sjöfartshögskolan har U eller G med gräns på mellan 60% och 90% tycker det är bra.


   
SvaraCitera