Aviseringar
Rensa alla

MYCKET intressant dokumentär om KORANEN


Ämnesstartare

http://svtplay.se/v/2185462/dokumentarfilm/koranen__del_1_av_2?cb,a1364145,1,f,-...

Se på den först innan ni lämnar en kommentar. Gav den er några nya tankar etc?


   
Citera
Ämnesetiketter

Är den kritiskt eller är det massa PK-trams om att islam är en fredlig religion?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Är den kritiskt eller är det massa PK-trams om att islam är en fredlig religion?

Den visar att, som jag tyckt och sagt innan här, att Koranen inte är svart och vitt och att mycket är en tolkningsfråga. Så ja, de tar upp t.ex. självmordsbombning osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack! Mycket intressant [cheers]

tevepro:

Är den kritiskt eller är det massa PK-trams om att islam är en fredlig religion?

Haha, så det kan alltså bara vara antingen eller? Så fort att man drar upp positiva delar av Koranen är det PK? Varför har så många missuppfattat ordet "PK"?! "Hedersmord är fel" är också ett PK-argument - jag säger inte att hedersmord inte är fel, utan helt enkelt bara att det är fullständigt irrelevant för huruvida islam är rätt eller fel. Och den som blint tror att det är obligatoriskt för islam bör som precis som TS säger först se filmen, som den här tråden handlar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då det är SVT så är det sannolikt en åtminstone hyfsat bra och nyanserad dokumentär. Ska titta på den i morgon.

Rekommenderar annars Uppdrag Gransknings reportage från förra veckan som handlar om niqab. Det var en väldigt bra och tankeväckande dokumentär:

http://svtplay.se/v/2181144/uppdrag_granskning/del_6_av_16_svart_polyester


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

http://svtplay.se/v/2181144/uppdrag_granskning/del_6_av_16_svart_pol​yester

Sett den med. Ja, den va bra.


   
SvaraCitera
time
 time

Intressant, tack för tipset. Ska kolla så fort jag hinner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har inga höga tankar om den, såhär på förhand. men jag tänker kolla den senare och hör av mig mer om den då.


   
SvaraCitera

Djeydjey:

Haha, så det kan alltså bara vara antingen eller

Givetvis inte, men det tenderar att vara så ofta med dokumentärer. Antingen är de gjord av någon galen fanatiker eller av någon religionskritiker. Oftast brukar det blir att islam är en paradiset på jorden eller att det är satans ideologi.

Hedersmord är väl ett ganska bra argument mot islam för övrigt.


   
SvaraCitera

Spartakus:

http://svtplay.se/v/2181144/uppdrag_granskning/del_6_av_16_svart_pol​yester

Såg det förut. Kvinnan de intervjuar verkar ju bara bära niqab för att kunna leva på soc.


   
SvaraCitera

Intressant, dock kan man ju tolka de "budskap" hur man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sådär. nu har man kollat på den. eller kollat kanske är fel, mer lyssnat.

Den var ungefär som jag hade tänkt mig, kanske en aning bättre. Väldigt mycket kram om att det är stackars muslimer det är synd om, där dom på det hela taget inte var konsekventa varför muslimer ses som dom gör, och att det därför finns en misstro.

Sista uttalandet i klippet är förövrigt väldigt talande, för här kan man se vad mycket av den islamkritik som förs i Europa kommer ifrån. Det är dessa Oljebaroner främst i Saudiarabien som för en mycket radikal form av islam, som skaffat sig väldigt mycket inflytande över det samlade muslimkollektivet. Dessa baroner hjälper mer än gärna till med att flytta fram islams positioner i världen. Och dom sponsrar den genom moskeebyggen. Moskeebygget vid Ramsberg i Hissingen är exempelvis en moskee i sverige som sponsrats utav ​Saudiska pengar
Helvetet och den muslimska extremismen som råder i dagens Tjetjenien i Ryssland är också något som går att härröra genom saudiska sponsorpengar.

Dessa byggen kommer ju inte till gratis, utan något i retur vill man ju ha, och undra vad det kan vara..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Givetvis inte, men det tenderar att vara så ofta med dokumentärer. Antingen är de gjord av någon galen fanatiker eller av någon religionskritiker. Oftast brukar det blir att islam är en paradiset på jorden eller att det är satans ideologi.

Tycker inte att det ger dig anledning att blunda för gråskalor.

tevepro:

Hedersmord är väl ett ganska bra argument mot islam för övrigt.

Som sagt, hedersmord är ett alldeles lysande PK-argument mot islam i sin helhet med tanke på hur många muslimer det finns som är emot hedersmord. Hedersmord ingår nämligen inte ens i de fem pelarna.

Sming:

Och dom sponsrar den genom moskeebyggen. Moskeebygget vid Ramsberg i Hissingen är exempelvis en moskee i sverige som sponsrats utav ​Saudiska pengar

Tycker att det är märkligt att du hakar upp dig på just moskébyggen när du lika gärna hade kunnat välja att fokusera på sharialagar, men visst kan jag hålla med om att det är olämpligt av Sveriges muslimska råd att ingå i ett samarbete med Saudiarabien.

Sming:

Helvetet och den muslimska extremismen som råder i dagens Tjetjenien i Ryssland är också något som går att härröra genom saudiska sponsorpengar.

Jag säger inte att Tjetjenien nödvändigtvis hade varit perfekt om de behandlades bättre, men tänk på att hela den tjetjenska extremismen inte är muslimskt motiverad, utan en stor del beror på Rysslands ockupation och Tjetjeniens krav på självständighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vägrar dessvärre se på DDR:s diktaturkanal. Dessutom så försöker de väl bluffa i oss att islam är en helt okej religion osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Helvetet och den muslimska extremismen som råder i dagens Tjetjenien i Ryssland är också något som går att härröra genom saudiska sponsorpengar.

Djeydjey:

sharialagar

Problemet med islam idag, varför det finns så många (inte i närheten av en majoritet men ändå för många) extremister, bygger nog mycket på Israel palestina frågan. Israelerna, tja, våldtar ju rent ut av sagt den palestinska befolkningen, som i stor det utgörs av muslimer. Därav får t.ex. radikala muslimer som Ahmaninejad vatten på sin kran när han hetsar mot judar, USA osv.

Situationen i palestina, som verkligen är absurd pga. väst agerande, har gett extremister runt om i världen ett fotfäste. Detta fotfäste bekämpas inte med hat, som "Blofeld" och hans IQ befriade skara tycker, utan med förståelse.

Blofeld:

Vägrar dessvärre se på DDR:s diktaturkanal. Dessutom så försöker de väl bluffa i oss att islam är en helt okej religion osv.

Dra till... fan, kmr inte på ett ställe i världen som passar dig bra, tack och lov finns inga sådana länder än. Kanske Holland om ett par år?


   
SvaraCitera