Aviseringar
Rensa alla

Mysterium kräver teorier


mynona
Ämnesstartare

time:

Nu får jag känslan av att du inte vet vad Happy Hour är. 

Jag för min del fick en annan känsla av din respons 😉 Men det är sant. Jag är så oskuldsfull. LedsenHjärta


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

jag vill ha någon form av utförlig teori! 


   
SvaraCitera

Enda jag kan tänka mig är att Jack och Gus är odödliga och när Askungen och Prinsen kolat vippen, industriella revolutionen et cetera inträffat fick de smak på stadslivet, gav sig av mot USA för att uppleva New York, men fick sedermera nys om det av antropomorfa djur, likt de själva, ockuperade Calisota. Sålunda begav de sig dit och flyttade på grund av nostalgikänslor in i vad som närmast påminde om Askungens faders gamla boning: Farmor Ankas gård.


   
SvaraCitera

^aa


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Tack, för denna upplysning. Obs. är seriös! Finns det för övrigt någon tråd på UM om alla dessa "upptäckter"?


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

PMR:
Tack, för denna upplysning. Obs. är seriös! Finns det för övrigt någon tråd på UM om alla dessa "upptäckter"?

Är ingen upplysning utan en undran! Jag trodde alla redan kände till det och min fråga är då hur detta har hänt? Det förtjänar citationstecken runt ordet upptäckter, för jag trodde alla redan visste detta, så kunde vi sedan gå vidare till hur det hade hänt.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

mynona:

Är ingen upplysning utan en undran! Jag trodde alla redan kände till det och min fråga är då hur detta har hänt? Det förtjänar citationstecken runt ordet upptäckter, för jag trodde alla redan visste detta, så kunde vi sedan gå vidare till hur det hade hänt.

Jag visste ej.. så för mig var det det! Det kan iofs bero på att jag aldrig läser Kalle Anka. Fy skäms på mig! 


   
SvaraCitera

mynona: jag vill ha någon form av utförlig teori!

Disneyuniversum förhåller sig säkert innaför andra ontologiska ramar än det universum som människor betraktar som det "verkliga", vilket gör det svårt att uttala sig om logiska mönster eller kausala relationer. Baloo har också ju två identiteter inom Disneyunivsersum, en som livsnjutare i Djungelboken och en som pilot i Luftens hjältar. Det ena verkar inte förutsätta den andra i det här fallet. Eller så har jack och Gus kanske bara flyttat och adressändrat lol.  


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Nachac: Enda jag kan tänka mig är att Jack och Gus är odödliga och när Askungen och Prinsen kolat vippen, industriella revolutionen

Gillar inte riktigt det här med industriella revolutionen-stuket och den korrelation med den verkliga världens utveckling och tidslinje den implikerar. 

Nachac: gav sig av mot USA för att uppleva New York, men fick sedermera nys om det av antropomorfa djur, likt de själva, ockuperade Calisota.

Gillar däremot detta med äventyrslystnaden som fört dem till USA och New York precis som den här judiska kosackmusen Fievel i Resan till Amerika. Så kan det vara. Trivs med det. 

Calisota? Rodnar Aldrig hört något om. Har du därmed beslagit mig med en okunnighet? 

Nachac: Sålunda begav de sig dit och flyttade på grund av nostalgikänslor in i vad som närmast påminde om Askungens faders gamla boning: Farmor Ankas gård.

Jo det kan väl vara plausibelt och eventuellt tilltalande gulligt nog. Undrar om de har haft ett förtroligt samtal med farmor om sitt förflutna och om de saknar alla sina andra muskamrater. Har aldrig sett dem säga ett ord om saken.  


   
SvaraCitera

Efter första filmen flyttade mössen ut och bosatte sig sedan hos Farmor Anka. Och sen dess bor de bara hos Askungen på deltid.


   
SvaraCitera

mynona: Gillar inte riktigt det här med industriella revolutionen-stuket och den korrelation med den verkliga världens utveckling och tidslinje den implikerar.

Ankeborg är ju på många sätt identisk med den verkliga världen, möjligen brutalare, så något liknande har ju inträffat.

mynona: Calisota?  Aldrig hört något om. Har du därmed beslagit mig med en okunnighet?

Calisota är staten Ankeborg ligger i.

mynona: Jo det kan väl vara plausibelt och eventuellt tilltalande gulligt nog. Undrar om de har haft ett förtroligt samtal med farmor om sitt förflutna och om de saknar alla sina andra muskamrater. Har aldrig sett dem säga ett ord om saken.

Säkert.


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Nachac: Ankeborg är ju på många sätt identisk med den verkliga världen, möjligen brutalare, så något liknande har ju inträffat.

Jo iofsg, det är nog inte det i sig jag ogillar - de utför trots allt tidsresor - men tanken på att Askungen inte lever samtidigt som Kalle Anka... de syns ju ibland tillsammans på reklamposters osv, så jag föredrar att de alla lever samtidigt på något sätt. 

Nachac: Calisota är staten Ankeborg ligger i.

Då har jag lärt mig något nytt. Jag tror iofsg att jag förut har hört talas om det nu när jag hör namnet. Det måste vara från Don Rosa?

Det påminner mig om frågan om hur Kalle fick vårdnaden om knattarna. De är ju inte hans barn. 


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Tamburinmannen: Disneyuniversum förhåller sig säkert innaför andra ontologiska ramar än det universum som människor betraktar som det "verkliga", vilket gör det svårt att uttala sig om logiska mönster eller kausala relationer.

Men en sådan utmaning för fantasin! Alla kan fundera ut en egen i deras ögon plausibel förklaring. 

Tamburinmannen: Baloo har också ju två identiteter inom Disneyunivsersum, en som livsnjutare i Djungelboken och en som pilot i Luftens hjältar.

Där har vi ännu en paralell, det hade jag inte insett om du inte påpekat det. Som barn accepterar man allt kritiklöst. Men i det fallet tänker jag mig nog att Baloo helt enkelt liksom Mowgli blev nyfiken på livet utanför djungeln, beslöt sig för att pröva på det och så småningom blev anställd hos Luftens hjältar. 


   
SvaraCitera

mynona: de syns ju ibland tillsammans på reklamposters osv, så jag föredrar att de alla lever samtidigt på något sätt.

Okej.

mynona: Då har jag lärt mig något nytt. Jag tror iofsg att jag förut har hört talas om det nu när jag hör namnet. Det måste vara från Don Rosa?

Carl Barks.

mynona: Det påminner mig om frågan om hur Kalle fick vårdnaden om knattarna. De är ju inte hans barn.

Nej, det antyder en väldigt mörk bakgrund. Har för mig att mamman lämpade av dem för att de var för oregerliga.


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Nachac: Carl Barks.

Tack. 

Nachac: Nej, det antyder en väldigt mörk bakgrund. Har för mig att mamman lämpade av dem för att de var för oregerliga.

De är Kalles systersöner snarare än brorsöner, söner till hans tvillingsyster Della Anka, det är i princip allt jag vet. Della har aldrig figurerat i Kalle Ankas tidningar. Det enda jag har hört om varför knattarna hamnade hos Kalle var att de hade avfyrat en raket under sin fars stol, och att Kalle utan framgång den första tiden ofta försökte lämna dem tillbaka. Tänk att de var sådana, de som verkar mer mogna än Kalle.


   
SvaraCitera