Aviseringar
Rensa alla

myter om kvinnan i islam


Ämnesstartare

Börg:

According to report by the Turkish government dating from 2009, 42% of the surveyed women said they had been physically or sexually abused by their husband or partner.[16] Almost half of them never speaking to anyone about this, and only 8% approach government institutions for support.[17]When they do approach them, police and gendarme sometimes prefer to attempt to “reconcile” the families rather than protecting them.[17] While the rates of violence are particularly high among poor, rural women, one third of the women in the highest economic brackets have also been subject to domestic violence.[17]
+ Att tröskeln för vad som anses vara "physically or sexually abused by their husband or partner" förmodligen är högre i turkiet än i sverige. 

A bara 20 % av våldtäkterna anmäls i Sverige, det är ingen direkt större skillnad, alla känner nån som har blivit sexuellt utnyttjad 

http://www.kvinnojouren.se/statistik  46 % av dom som deltog sa att dom hade blivt utsatt för allvarligt sexuellt, fysiskt eller psykiskt våld (NCK):s rapport 

Patrick:

om du läser koranen som där är utan att använda den som ett smörgåsbord, då är det en hemskt efterbliven och långt ifrån etiskt försvarbar bok.

Nämn 1 "efterbliven" sura, och jag vill att du ska hämta den från koranensbudskap eller nån annan webkoran som är officiellt godkänt av al-Azhar-universitets islamiska forskningsinstitution.

Patrick:

därför att den säger saker som står i strid med vetenskapen, ex. att mirakel existerar eller att muhammed flög på en häst upp till himlen och ej etiskt försarbar därför att - ja, du kan läsa den själv.

Man behöver inte strida med vetenskapen bara för att man tror på islam, 21 % av amerikanska muslimer tror på att  evolutionen, det finns mycket vetenskapligt i koranen som var omöjliga att veta på den tiden bland annat 76:2, man ska också ha i åtanke att Muhammed kunde varken skriva eller läsa, dom tror på mirakel, och du tror på hållet som skapade big bang bara hokus pokus fanns där

Patrick:

Det är inte heller sant att islam är en fredlig religion. där islam styr, där finn det förtryck och våld.

Grogrunden för islamism i muslimska länder har framförallt varit stater med djuplodande strukturkriser, länder som under lång tid har lidit av ekonomiska problem, med djupa klyftor mellan olika samhällslager och avsaknad av socialt skyddsnät som följd. Därtill har ofta kommit utbredd korruption och avsaknad av rättsskydd. Många gånger har islamismen också vuxit fram som en reaktion mot västerländsk kolonialism eller imperialism. Framförallt efter invasionerna i Afghanistan 2001 och Irak 2003 har också den internationella islamismen vuxit sig starkare, är anledningen till förtryck och våldet i dessa länder och är alltså inte islams fel, islam är  fredens religion 


   
SvaraCitera

Sägmig:

Så du får uttala dig om Turkisk lagstiftning men inte jag? Det är väl dessutom hen som lägger upp kritik som måste komma med direkta, pålitliga källor, men som sagt att våldtäktslagen där är inte samma som här har du bara tagit från luften? 
20 procent av alla våldtäkter anmäls i Sverige, år 2005 förbjöds äktenskapsvåldtäkt i Turkiet, Inte så jag mena, var mer som en förstärkelse

Jag har inte uttalat mig om turkisk lagstiftning, men lagstiftningen kring våldtäkter är väldigt olika i olika länder, att den skulle se exakt likadan ut i Sverige som i Turkiet är ganska osannolikt.

Sägmig: Inte så jag mena, var mer som en förstärkelse

och vilken funktion fyllde den förstärkelsen?

Sägmig: 20 procent av alla våldtäkter anmäls i Sverige, år 2005 förbjöds äktenskapsvåldtäkt i Turkiet

Äktenskapsvåldtäkter förbjöds någon gång på 60-talet i sverige om jag inte helt missminner mig, troligtvis har vi kommit längre med attitydförändringar än vad man har i turkiet där det inte ens varit olagligt i 10 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det står i både koranen och bibeln att man ska döda bögar och skära öronen av kvinnor som blir våldtagna och sånt. sluta ljuga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig:

A bara 20 % av våldtäkterna anmäls i Sverige, det är ingen direkt större skillnad, alla känner nån som har blivit sexuellt utnyttjad 

Och även färre i turkiet. Deras definition av våldtäkt är annorlunda än i sverige. Om du förnekar det orkar jag inte ens debbatera med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
Äktenskapsvåldtäkter förbjöds någon gång på 60-talet i sverige om jag inte helt missminner mig, troligtvis har vi kommit längre med attitydförändringar än vad man har i turkiet där det inte ens varit olagligt i 10 år.

trots det så var det bara 42% av jag vet inte exakta antalet, det framgår inte, som hade upplevt sexuella övergrepp, psykiskt och fysiskt, 42 % för mycket jag vet, men relativt liten del när det bara vart olagligt i 9 år, när en simulär undersökning i Sverige visar  46 % av dom deltagande att dom blivit utsatta för  allvarligt sexuellt, fysiskt eller psykiskt våld, vet inte hur många som deltog i det här heller

Blivande_japan:
och vilken funktion fyllde den förstärkelsen?

Förstärkelsen var bara för styrka mitt resonemang, ska inte göra det nå mer


   
SvaraCitera

Sägmig: trots det så var det bara 42% av jag vet inte exakta antalet, det framgår inte, som hade upplevt sexuella övergrepp, psykiskt och fysiskt, 42 % för mycket jag vet, men relativt liten del när det bara vart olagligt i 9 år, när en simulär undersökning i Sverige visar  46 % av dom deltagande att dom blivit utsatta för  allvarligt sexuellt, fysiskt eller psykiskt våld, vet inte hur många som deltog i det här heller

om du inte vet hur många som deltog i studien kan det ju liga gärna vara typ 100 personer, och då säger inte statistiken något. var hittade du statistiken?

Sägmig: Förstärkelsen var bara för styrka mitt resonemang, ska inte göra det nå mer

den var helt irrelevant då gruppvåldtäkter var olagligt även i sverige när det fortfarande var lagligt att våldta inom äktenskapet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
den var helt irrelevant då gruppvåldtäkter var olagligt även i sverige när det fortfarande var lagligt att våldta inom äktenskapet

Ja, jag har ju redan bett om ursäkt, det var dumt av mig

Blivande_japan:

om du inte vet hur många som deltog i studien kan det ju liga gärna vara typ 100 personer, och då säger inte statistiken något. var hittade du statistiken?

Den ena var börg som länka mig den Turkiska, den andra från Sverige var från  http://www.kvinnojouren.se/statistik


   
SvaraCitera

Sägmig: Den ena var börg som länka mig den Turkiska, den andra från Sverige var från  http://www.kvinnojouren.se/statistik

i den artikeln är ju våld, sexuellt våld och våldtäkter ihopklumpat. det står dock att 1/5 dvs 20 % uppger att de varit utsatta för våldtäkt/våldtäktsförsök


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FNÖ: 5. muhammad trippade när han skrev koranen

6. Muhammed var en äcklig pedofil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

i den artikeln är ju våld, sexuellt våld och våldtäkter ihopklumpat. det står dock att 1/5 dvs 20 % uppger att de varit utsatta för våldtäkt/våldtäktsförsök

Det står ju att Resultaten visar bland annat att 46 procent av kvinnorna och 38 procent av männen någon gång hade varit utsatta för allvarligt sexuellt, fysiskt eller psykiskt våld


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

i den artikeln är ju våld, sexuellt våld och våldtäkter ihopklumpat. 

Det var den ju i den andra också? För det andra så förespråkar islam att man ska leva med sin fru i vänskap och samförstånd, våld mot sin fru är väldigt icke-muslimskt 

Blivande_japan:
 det står dock att 1/5 dvs 20 % uppger att de varit utsatta för våldtäkt/våldtäktsförsök

Längst ner står det följande: Resultaten visar bland annat att 46 procent av kvinnorna och 38 procent av männen någon gång hade varit utsatta för allvarligt sexuellt, fysiskt eller psykiskt våld.


   
SvaraCitera

Sägmig:

Det var den ju i den andra också? För det andra så förespråkar islam att man ska leva med sin fru i vänskap och samförstånd, våld mot sin fru är väldigt icke-muslimskt 
   

i ditt grundinlägg väljer du bara våldtäkter och skriver att det begås mer våldtäkter i sverige än i turkiet. (för övrigt är det intressant att du pekar på att detta beror på att de använder slöjor i turkiet då det är väldigt många kvinnor som inte gör det.)

Sägmig: Längst ner står det följande: Resultaten visar bland annat att 46 procent av kvinnorna och 38 procent av männen någon gång hade varit utsatta för allvarligt sexuellt, fysiskt eller psykiskt våld.

har du någon aning om det är samma definitioner som använts i den turkiska undersöknignen då? annars kan de inte jämföras rakt av


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
. (för övrigt är det intressant att du pekar på att detta beror på att de använder slöjor i turkiet då det är väldigt många kvinnor som inte gör det.)

tvärt om, jag säger att det inte är så många kvinnor som bär slöja, jag citerar följande "av 3 miljoner muslimer i frankrike bär 300 slöja, burka etc, det är relativt liten del av islam som bär slöja etc" (jag orkar inte citera mig själv för det blir bara krånglit)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men dom har sådana där äktenskap över natten-bordeller.. sånt jävla hyckleri för fan 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i nåt land utövande detta 


   
SvaraCitera