Aviseringar
Rensa alla

När är det natt enligt er?


Ämnesstartare

Doubt:

Kl 00 (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Doubt:

Kl 00 (Du röstade på detta alternativ)

Har tyvärr inga argument.


   
SvaraCitera
mynona

Nintendos BFF:

jaaa precis, så norr om polcirkeln så blir det aldrig natt på sommaren, t ex.

... och det är dessutom bara dag under två timmar, medan natten sträcker sig från klockan 13.00 fram till 11.00 under vintern


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

... och det är dessutom bara dag under två timmar, medan natten sträcker sig från klockan 13.00 fram till 11.00 under vintern

precis[y]


   
SvaraCitera
mynona

Nintendos BFF:

precis[y]

Då förstår vi varandra. Det är trevligt med långa nätter om man tycker om nätter och nattliga aktiviteter, liksom det är trevligt med långa dagar om man tycker om dagar och dagliga aktiviteter[y]

Som att sova


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Då förstår vi varandra. Det är trevligt med långa nätter om man tycker om nätter och nattliga aktiviteter, liksom det är trevligt med långa dagar om man tycker om dagar och dagliga aktiviteter

mmmh, fast ah beror väl lite på vad man menar och i vilket sammanhang antar jag. tänker mest astronomiskt och ser jorden som en planet, och då är det ju natt när solen gått ned. och således ibland dag dygnet runt, och ibland natt dygnet runt, nära polerna.

men om man tänker mer på mänskliga samhället och människans dygnsrytm, så kan det ju vara natt vid ett visst klockslag oavsett var solen står, men svårare att säga ett specififikt klockslag då osv.

men mh, gillar natt. hatar sommaren[cry]


   
SvaraCitera

Doubt:

Kl 22 (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
mynona

Nintendos BFF:

mmmh, fast ah beror väl lite på vad man menar och i vilket sammanhang antar jag. tänker mest astronomiskt och ser jorden som en planet, och då är det ju natt när solen gått ned. och således ibland dag dygnet runt, och ibland natt dygnet runt, nära polerna.

Mynona: Men vilken överanalys [tard]
Nintendos BFF: Det var inte en analys det var ett inlägg i definitionsdebatten [sad]

Nintendos BFF:

men om man tänker mer på mänskliga samhället och människans dygnsrytm, så kan det ju vara natt vid ett visst klockslag oavsett var solen står, men svårare att säga ett specififikt klockslag då osv.

Jag föredrar att bedöma dygnet utifrån människans definition, dvs utifrån klockslagen. Dygnen och dess definitioner betraktar jag inte som naturfenomen, eftersom det är människan som öht hittat på begreppen för att kunna organisera sina liv. Detta kan visserligen krånglas till genom olika uppfattningar om vad man bör göra under vilken tid på dygnet, men det problemet hanterar man genom att göra dygnsdefinitionen oberoende av alla uppfattningar om vad man ska göra på natten respektive dagen och i stället tex fritt utföra nattliga aktiviteter mitt på ljusa dagen men ändå betrakta det som dag.

Nintendos BFF:

men mh, gillar natt. hatar sommaren[cry]

Det måste få dig att vilja bli kallad Nusse [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det måste få dig att vilja bli kallad Nusse [n]

haha varför? har ingen aning om vad det betyder men ba nintendo som brukar kalla mig det[blush]


   
SvaraCitera

Doubt:

Kl 00 (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Doubt:

Kl 00 (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
mynona

Nintendos BFF:

haha varför?

En stark instinktiv känsla [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

En stark instinktiv känsla [shake]

men vad betyder det ens?[blush] har bara hört nintendo säga det men hon vill aldrig säga vad det betyder[sad]


   
SvaraCitera
mynona

Nintendos BFF:

men vad betyder det ens?[blush]

En ledtråd torde vara [blush]

Nintendos BFF:

har bara hört nintendo säga det men hon vill aldrig säga vad det betyder[sad]

Detta fick mig att tveka. Utifrån det här scenariot låter det inte klokt att inkräkta på hennes prerogativ om hon nu trivs med att du inte vet vad det betyder [censur][no-no][ops]


   
SvaraCitera
Sonya

Doubt:

Kl 00 (Du röstade på detta alternativ)

såklart


   
SvaraCitera