Forumet - När är man svensk?

När är man svensk?

21957 1 95
Bara intressant att höra vad ni tycker. När är man egentligen svensk? 

När man är född i Sverige?
När man fått svenskt medborgarskap?
När man bott i Sverige i ett antal år?
Om man flyr till Sverige?

Själv så tycker jag att man är Svensk om man är född av 2 Svenskar. Tycker det är den enda logiska, jag blir inte Japan bara för att jag skaffar ett japanskt medborgarskap till exempel, eller för att jag bott i ett annat land i ett par år. 

Spana också in:

Jag anser att man är svensk om man som person är född i Sverige och familjen bodde här som medborgare vid det skedet. 

Jag har föräldrar födda i olika länder men är själv född här. Vet att man alltid får lite hat emot sig när man säger så här men jag kan inte förstå hur man i detta skede inte kan anses vara svensk i vissas ögon. Jag är ju född här, isf tillhör jag inget land och då blir det jävligt märkligt haha.
Riktigt svår fråga. Etnisk svensk är man väll om ens släkt har levt i Sverige under en väldigt lång tid och ursprungligen kommer här i från. Sedan kan man vara svensk medborgare utan att vara svensk, tex om man flyttat från Finland och bott här några år tills man fått medborgarskap. Då är man fortfarande finne men med svenskt medborgarskap. Men känner man sig som svensk och lever som en svensk så kan man väll kalla sig det också. 

SDniklas: Riktigt svår fråga. Etnisk svensk är man väll om ens släkt har levt i Sverige under en väldigt lång tid och ursprungligen kommer här i från. Sedan kan man vara svensk medborgare utan att vara svensk, tex om man flyttat från Finland och bott här några år tills man fått medborgarskap. Då är man fortfarande finne men med svenskt medborgarskap. Men känner man sig som svensk och lever som en svensk så kan man väll kalla sig det också. 
Håller helt med

time:
Du bryr dig inte alls men du tar dig ändå tiden att meddela omvärlden att du tycker man bara är svensk om man har två svenska föräldrar och är född i Sverige? Ok.
Bara intressant att höra hur olika folk kan tycka. Inte så att jag sitter och argumenterar mot de som tycker någonting annat för att värva folk. Och varför jag tar mig tid och säger hur jag tycker är ju bara för att starta en diskussion. Inte så att jag lägger ner min själ i detta ämne
Om man är född i Sverige och båda ens föräldrar är svenskar är man helsvensk utan tvekan. Kommer man hit dock från ett annat land och får medborgarskap är man svensk medborgare, men man är fortfarande inte svensk. Jag har bott här i 8 år o känner mig rätt så svensk, dock är ingen av mina föräldrar svensk och jag är inte född här så kan knappast kalla mig svensk utan som jag nämnt tidigare endast svensk medborgare

time: Frågan är väl varför det ens är viktigt?
(Svarar på båda dina inlägg som du skrivit i denna tråd)

Han måste väl inte tycka det är viktigt? Han kanske är bara nyfiken på vad folk har åsikter? Sedan delade han med sig av sin personliga åsikt som en bra start i tråden. Förstår verkligen inte problemet

Känns som att någon blev lite kränkt precis... Kanske var ts inte tillräckligt PK för din smak?

evene: När man fått svenskt medborgarskap
Eftersom det är en tyckesfråga så tycker jag att är man svensk medborgare så är man svensk - jag tycker helt enkelt som det står i passet, och i passet står det "nationalitet: svensk" om man är svensk medborgare (och förutsatt att man har svenskt pass?), så jag kör på det. Antagligen tycker jag det för att jag inte tycker att det spelar någon större roll. Exempel: Möter jag någon på gatan och hen gör sig förstådd på svenska och förstår min svenska (skånska) utgår jag från att den personen är svensk (gör man sig förstådd på och förstår ett av världens svåraste språk att lära sig är sannolikheten hög att man gjort sig besväret att lära sig det för att man fått medborgarskap) - hur mycket brytning hen än pratar med eller vilken hudfärg hen än har.
Ajs : Känns som att någon blev lite kränkt precis... Kanske var ts inte tillräckligt PK för din smak?
Vad är det för sätt? Så fort någon ställer en sådan fråga i ett sådant här ämne så drar man fram "kränkt"- och "pk"-korten? Vem är det som känner sig lite kränkt egentligen? Märkligt hur det alltid är dom som använder uttrycken "pk", "kränkt" och "lättkränkt" alltid verkar vara dom första som känner sig det minsta kränkta - något jag sett och hört väldigt mycket avSkeptisk

Hjärta

Storchen84: Vad är det för sätt? Så fort någon ställer en sådan fråga i ett sådant här ämne så drar man fram "kränkt"- och "pk"-korten? Vem är det som känner sig lite kränkt egentligen? Märkligt hur det alltid är dom som använder uttrycken "pk", "kränkt" och "lättkränkt" alltid verkar vara dom första som känner sig det minsta kränkta - något jag sett och hört väldigt mycket av
detta

+ alltid kul när newbies kliver in och är dryga mot admins