Aviseringar
Rensa alla

När är man svensk?


evene
Ämnesstartare

time:

Du bryr dig inte alls men du tar dig ändå tiden att meddela omvärlden att du tycker man bara är svensk om man har två svenska föräldrar och är född i Sverige? Ok.

Bara intressant att höra hur olika folk kan tycka. Inte så att jag sitter och argumenterar mot de som tycker någonting annat för att värva folk. Och varför jag tar mig tid och säger hur jag tycker är ju bara för att starta en diskussion. Inte så att jag lägger ner min själ i detta ämne


   
SvaraCitera
Ajs
 Ajs

Om man är född i Sverige och båda ens föräldrar är svenskar är man helsvensk utan tvekan. Kommer man hit dock från ett annat land och får medborgarskap är man svensk medborgare, men man är fortfarande inte svensk. Jag har bott här i 8 år o känner mig rätt så svensk, dock är ingen av mina föräldrar svensk och jag är inte född här så kan knappast kalla mig svensk utan som jag nämnt tidigare endast svensk medborgare


   
SvaraCitera
Ajs
 Ajs

time:
Frågan är väl varför det ens är viktigt?

(Svarar på båda dina inlägg som du skrivit i denna tråd)

Han måste väl inte tycka det är viktigt? Han kanske är bara nyfiken på vad folk har åsikter? Sedan delade han med sig av sin personliga åsikt som en bra start i tråden. Förstår verkligen inte problemet

Känns som att någon blev lite kränkt precis... Kanske var ts inte tillräckligt PK för din smak?


   
SvaraCitera

evene: När man fått svenskt medborgarskap

Eftersom det är en tyckesfråga så tycker jag att är man svensk medborgare så är man svensk - jag tycker helt enkelt som det står i passet, och i passet står det "nationalitet: svensk" om man är svensk medborgare (och förutsatt att man har svenskt pass?), så jag kör på det. Antagligen tycker jag det för att jag inte tycker att det spelar någon större roll. Exempel: Möter jag någon på gatan och hen gör sig förstådd på svenska och förstår min svenska (skånska) utgår jag från att den personen är svensk (gör man sig förstådd på och förstår ett av världens svåraste språk att lära sig är sannolikheten hög att man gjort sig besväret att lära sig det för att man fått medborgarskap) - hur mycket brytning hen än pratar med eller vilken hudfärg hen än har.

Ajs : Känns som att någon blev lite kränkt precis... Kanske var ts inte tillräckligt PK för din smak?

Vad är det för sätt? Så fort någon ställer en sådan fråga i ett sådant här ämne så drar man fram "kränkt"- och "pk"-korten? Vem är det som känner sig lite kränkt egentligen? Märkligt hur det alltid är dom som använder uttrycken "pk", "kränkt" och "lättkränkt" alltid verkar vara dom första som känner sig det minsta kränkta - något jag sett och hört väldigt mycket avSkeptisk

Hjärta


   
SvaraCitera
time
 time

Ajs : Känns som att någon blev lite kränkt precis... Kanske var ts inte tillräckligt PK för din smak?

Vi debatterar schysst på UM, något att tänka på. Tumme upp


   
SvaraCitera

Storchen84: Vad är det för sätt? Så fort någon ställer en sådan fråga i ett sådant här ämne så drar man fram "kränkt"- och "pk"-korten? Vem är det som känner sig lite kränkt egentligen? Märkligt hur det alltid är dom som använder uttrycken "pk", "kränkt" och "lättkränkt" alltid verkar vara dom första som känner sig det minsta kränkta - något jag sett och hört väldigt mycket av

detta

+ alltid kul när newbies kliver in och är dryga mot admins


   
SvaraCitera
Ajs
 Ajs

Vad är det för sätt? Så fort någon ställer en sådan fråga i ett sådant här ämne så drar man fram "kränkt"- och "pk"-korten? Vem är det som känner sig lite kränkt egentligen? Märkligt hur det alltid är dom som använder uttrycken "pk", "kränkt" och "lättkränkt" alltid verkar vara dom första som känner sig det minsta kränkta - något jag sett och hört väldigt mycket avSkeptisk

Hjärta

Grejen är den att jag skulle inte bry mig om det var någon vanlig medlem men tycker det är fel att en Admin ska så tydligt visa sina åsikter.

En admin bör hålla koll på att reglerna följs och rensa spam. Inte ställa sig på någons sida eller ifrågasätta varför en diskussion startas på ett eller annat sätt. Antingen är det okej o den är kvar eller bryter den mot någon regel o tas bort.

Och nej jag är inte kränkt men anser att admin inte riktigt har skött sig.

wineing:

detta

+ alltid kul när newbies kliver in och är dryga mot admins

Har varit här i flera år och skrivit med x antal olika konton pga flera anledningar så någon newbie är jag knappast. 

Meningen är inte att vara dryg, men gillar inte när personer som ska vara neutrala är så vänster att det skriker käbbel om de


   
SvaraCitera

Ajs : Grejen är den att jag skulle inte bry mig om det var någon vanlig medlem men tycker det är fel att en Admin ska så tydligt visa sina åsikter.

En admin bör hålla koll på att reglerna följs och rensa spam. Inte ställa sig på någons sida eller ifrågasätta varför en diskussion startas på ett eller annat sätt. Antingen är det okej o den är kvar eller bryter den mot någon regel o tas bort.

Och nej jag är inte kränkt men anser att admin inte riktigt har skött sig.

En admin/mod är fortfarande en människa vilket innebär åsikter och känslor samt rätten till dessa och uttrycka dessa - som i sin tur garanterat gör en admin bättre till om den vore en maskin. Att fråga någon varför personen tycker något - i detta fall när olika personer anser att man är svensk spelar roll - är det inget fel på. Det är inget hatfullt, inget nedtryckande, inget kränkande i det (att vissa ser inlägg av admins/mods som kränkande och/eller på något annat sätt fel bara för att dom är av just admins/mods räknas inte).

Jag förstår heller inte logiken i att om en admin/moderator ställer frågan är den omedelbart kränkt, men om en vanlig medlem gör det så är den inte det??

Kränkt eller ej så var och är det en ganska osmaklig nivå av dig.

Ajs : Har varit här i flera år och skrivit med x antal olika konton pga flera anledningar så någon newbie är jag knappast.

Då borde du veta bättre. Eller det kanske är en av anledningarna till att du haft x antal olika kontonOskyldig

Ajs : men gillar inte när personer som ska vara neutrala är så vänster att det skriker käbbel om de

Vadå "käbbel"? Bara för att du ser det som käbbel att en person inte är mer än mänsklig betyder inte att det faktiskt gör det.

Hjärta


   
SvaraCitera
time
 time

Ajs

En admin bör hålla koll på att reglerna följs och rensa spam. Inte ställa sig på någons sida eller ifrågasätta varför en diskussion startas på ett eller annat sätt. Antingen är det okej o den är kvar eller bryter den mot någon regel o tas bort.

Huvudet på spiken! Vår värdegrund, som du förhoppningsvis läst då du godkände den vid registrering, är nämligen väldigt tydlig när det kommer till eventuellt diskriminerande uttryck och därför är det inte överhuvudtaget konstigt att jag dubbelkollar med TS vad han vill ha sagt eller rentav säger emot. Speciellt när det handlar om åsikter om vem som ska få känna sig svensk eller inte. 

Håller du inte med om policyn eller bryter mot den genom att arbeta för ett trist debattklimat med trötta förolämpningar i stil med ”uhu äru kränkt” står det dig fritt fram att byta forum. Ingen tvingar dig att vara här och vantrivas eller göra det tråkigt för någon annan att vara här. 


   
SvaraCitera

time:

Du bryr dig inte alls men du tar dig ändå tiden att meddela omvärlden att du tycker man bara är svensk om man har två svenska föräldrar och är född i Sverige? Ok.

inga frågor är dumma


   
SvaraCitera

Jag ska ge dig ett riktigt svar. Personer som har 2 utländska föräldrar kan aldrig bli etniskt svenska även om personen är född i sverige. Personen kan dock bli svensk medborgare men också bli assimilerad svensk om personen tar till sig svenska seder. Alltså är svenskar som folk etniskt svenska (självklart)


   
SvaraCitera

Amadeus Från Syd:
Så jag är inte svensk eftersom min morsa e från tyskland o farsan e svensk?

Har ju dock dubbla medborgarskap som intyger att jag är både svensk o tysk aka pass 😉

halv svensk halv tysk sen om du föddes i sverige är du väl mer åt svensk hållet


   
SvaraCitera

Albin_61:

halv svensk halv tysk sen om du föddes i sverige är du väl mer åt svensk hållet

Då ska jag börja definera mig som tysk! Inte e ja fan svensk. Varken född i Sverige o jag har ingen kontakt med farsan ändå lol


   
SvaraCitera

Amadeus Från Syd: Då ska jag börja definera mig som tysk!

Det var såhär det började på 30-talet


   
SvaraCitera

Sverige är en illusion.
Vi är jordbor.
nothing more, nothing less. 


   
SvaraCitera