Aviseringar
Rensa alla

När är man svensk?


När man låtsas vara ödmjuk men innerst inne anser sig vara bättre än andra.

När man själv kan klaga på de olika visen Sverige är dåligt men om någon utomstående (tex amerikansk president) pekar på något då jävlar blir man arg och säger hur Sverige minsann ligger i topp i världen etc etc.

När man tror att det internationella samfundet bryr sig om vad Sverige gör och säger.


   
SvaraCitera

Du är väl halv svensk om du har svensk medborgarskap men sen tycker jag att du är hel svensk om du är född i Sverige, som jag. Jag är ju född svensk men mina föräldrar mobbar mig fortfarande och säger att jag är halv polsk bara för att dom är invandrare. 


   
SvaraCitera

Vissa tycker att man blir svensk om man har medborgarskap. Andra tycker man måste vara etnisk svensk. Jag kan nog tycka att man måste vara född här, kunna perfekt svenska och dela svensk kultur och följa svenska lagar minst för att vara svensk. Sen finns det ju etniska svenskar som inte klarar av att följa lagarna, de får vi ta hand om såklart, de är ju svenskar vare sig vi vill det eller ej och de är vårt problem.


   
SvaraCitera

Man är svensk om man är född i Sverige. Hur svårt ska det vara egentligen?


   
SvaraCitera

När man *nånting om svensk forntid*, *står i kö*, *stannar på kompisens rum när hen äter middag med familjen* osv höhö


   
SvaraCitera

Har man ätit surströmming så är man svensk.


   
SvaraCitera

SDniklas:
Riktigt svår fråga. Etnisk svensk är man väll om ens släkt har levt i Sverige under en väldigt lång tid och ursprungligen kommer här i från. Sedan kan man vara svensk medborgare utan att vara svensk, tex om man flyttat från Finland och bott här några år tills man fått medborgarskap. Då är man fortfarande finne men med svenskt medborgarskap. Men känner man sig som svensk och lever som en svensk så kan man väll kalla sig det också. 

Riktig svensk är när man kan stava ordentligt. 


   
SvaraCitera

Är båda föräldrarna födda i Sverige så blir väl barnet automatiskt svenskt. Likaså om ett svenskfött par adopterar ett barn från övriga världen så blir automatiskt barnet svenskt. Däremot anser jag inte att bara för att någon invandrare/flykting får svenska papper automatiskt helt plötsligt blir "svensk". På samma sätt som en svensk ex flyttar till Kina och får kinesiska papper helt plötsligt från ena dagen till den andra helt plötsligt blir kines. 

Sedan har det så klart väldigt mycket med personens egna livsvärderingar och levnadssätt att göra. Eftersom Sverige ex klassas som ett kristet land så enl mig kommer aldrig en invandrande muslim någonsin i mina ögon ses som svensk så länge inte den personen avsäger sig sin muslimska tro.

För övrigt har även språkkunskaper en bidragande orsak. Känner ex några finländare som bott i Sverige sedan slutet av andra världskriget och som knappt talar svenska och de ser sig fortfarande 70 år senare fortfarande som finländare trots att de har haft svenskt medborgarskap i 70 år.


   
SvaraCitera

jointhebeat:

Riktig svensk är när man kan stava ordentligt. 

Ms. Partypooper has joined the chat.


   
SvaraCitera

evene:
Bara intressant att höra vad ni tycker. När är man egentligen svensk? 

När man är född i Sverige?
När man fått svenskt medborgarskap?
När man bott i Sverige i ett antal år?
Om man flyr till Sverige?

Själv så tycker jag att man är Svensk om man är född av 2 Svenskar. Tycker det är den enda logiska, jag blir inte Japan bara för att jag skaffar ett japanskt medborgarskap till exempel, eller för att jag bott i ett annat land i ett par år. 

mina rötter är från arabiska halvön men jag föddes i Sverige och känner att jag är mer svensk än arab jag talar bägge språken men man blir alltid varm om hjärtat när man återvänder till Sverige och ser sitt jävla hus från avstånd. jag tycker man är svensk när man är född och uppvuxen här. resten inser jag som invandrare 


   
SvaraCitera

När man äter sin falukorv kall


   
SvaraCitera

När är man japansk då?


   
SvaraCitera

ensamvarg:

mina rötter är från arabiska halvön men jag föddes i Sverige och känner att jag är mer svensk än arab jag talar bägge språken men man blir alltid varm om hjärtat när man återvänder till Sverige och ser sitt jävla hus från avstånd. jag tycker man är svensk när man är född och uppvuxen här. resten inser jag som invandrare 

håller med, mina föräldrar är från eritrea men jag är född och uppvuxen i Sverige, känner och kallar mig svensk. dock om någon frågar mig vart mina föräldrar kommer ifrån döljer jag inte det.


   
SvaraCitera

Sally111:

håller med, mina föräldrar är från eritrea men jag är född och uppvuxen i Sverige, känner och kallar mig svensk. dock om någon frågar mig vart mina föräldrar kommer ifrån döljer jag inte det.

samma här men ibland så finns det folk som blir lite sura att man kallar sig svensk när man är mörkhyad jag själv är en mörk arab och man får oftast en dålig respons när man kallar sig svensk hahaha 


   
SvaraCitera

Om dina förfäder har bott här sen bronsåldern.


   
SvaraCitera