Aviseringar
Rensa alla

När är man svensk?


vincebruh: Ehm wtf? Du skriver ju på svenska? Är man inte svensk om man bor i Sverige och talar svenska? 😛

Jag syftade naturligtvis inte på mig utan på mina kompisar som ska komma och hälsa på mig under midsommar. Enl mitt inlägg nedan...

stoner: Några kompisar jag känner från Liverpool (britter) ska komma och fira midsommar hos mig. Innebär det att de enl dig helt plötsligt blir - SVENSKAR? Mycket glad  Mycket glad  Mycket glad

Men jag kan ta ett annat exempel ur min släkt. Jag känner en kvinna som är född i Chicago, USA. Hennes föräldrar däremot är från Småland och flyttade i sin ungdom från Småland till Chicago. Och blev amerikanska medborgare där de fortfarande bor. De födde som sagt bl a denna flicka som utbildade sig till sjuksköterska. När hon var ca 25 år bestämde hon sig att flytta från Chicago till Sverige, hennes föräldrars barndomsland.

Nu har hon bott och jobbat som sjuksköterska i Skåne i 17 år. Snackar naturligtvis perfekt svenska eftersom hennes föräldrar är från Sverige och hon har både svenskt förnamn och efternamn. MEN - hon har aldrig sökt svenskt medborgarskap. Utan hon är fortfarande amerikansk medborgare. Nackdelen är att hon med jämna mellanrum måste söka svenskt uppehållstillstånd och/eller svenskt arbetstillstånd. Men hon ser sig fortfarande efter 17 år i Sverige som amerikanska. Vilket hon naturligtvis är.

Vi är faktiskt släkt. Hennes mamma och min mormor är kusiner.

Så jag tror du missuppfattat hela detta begreppet NÄR MAN ÄR SVENSK!


   
SvaraCitera

När man äter surströmming då är man svensk 


   
SvaraCitera
Gajevy

bus-like-a-swede.jpg
Första tanken som dök upp när jag läste ordet "svensk" haha


   
SvaraCitera

detta får mig känna mig svensk även om jag inte känner mig som det ibland


   
SvaraCitera

Maymay:

Aja bja R-ordet! Nu kommer polisen och tar digSover

HHHDSHhsdhsh 
nej fbi


   
SvaraCitera

hxiley:
detta får mig känna mig svensk även om jag inte känner mig som det ibland

du är svensk, bara att du själv inte vet om det 😛


   
SvaraCitera

vincebruh:

du är svensk, bara att du själv inte vet om det 😛

jag är 100% svensk, bara den att jag inte har blont rakt hår blåa ögon och små läppar och det får mig inte att känna mig så svensk ibland


   
SvaraCitera

hxiley:

jag är 100% svensk, bara den att jag inte har blont rakt hår blåa ögon och små läppar och det får mig inte att känna mig så svensk ibland

en svensk person behövs inte se vit ut exakt 😛


   
SvaraCitera

vincebruh:

en svensk person behövs inte se vit ut exakt 😛

det har jag inte sagt heller, säger att det får mig att känna mig något annat


   
SvaraCitera

vincebruh:

en svensk person behövs inte se vit ut exakt 😛

Jo


   
SvaraCitera

Deinosuchus:

Jo

jasså? hur kommer det sig att du tänker så då? Blink


   
SvaraCitera

vincebruh:

jasså? hur kommer det sig att du tänker så då? Blink

tror att han tänker så att du kan inte se ut som en amerikan för att vara kines


   
SvaraCitera

hxiley:

tror att han tänker så att du kan inte se ut som en amerikan för att vara kines

Så är det ju också


   
SvaraCitera

efter 4  generationer, enligt moderaterna....


   
SvaraCitera

När man är svensk medborgare.


   
SvaraCitera