Aviseringar
Rensa alla

När är man svensk?


evene
Ämnesstartare

Bara intressant att höra vad ni tycker. När är man egentligen svensk? 

När man är född i Sverige?
När man fått svenskt medborgarskap?
När man bott i Sverige i ett antal år?
Om man flyr till Sverige?

Själv så tycker jag att man är Svensk om man är född av 2 Svenskar. Tycker det är den enda logiska, jag blir inte Japan bara för att jag skaffar ett japanskt medborgarskap till exempel, eller för att jag bott i ett annat land i ett par år. 


   
Citera
sies
 sies

när man åker tunnelbana


   
SvaraCitera
evene
Ämnesstartare

sies:
när man åker tunnelbana

Och när man äter kaviar


   
SvaraCitera

Jag ser en svensk som en person är född i Sverige t.ex är jag inte svensk då jag är född i USA  


   
SvaraCitera
Listus

Jag anser att man är svensk om man som person är född i Sverige och familjen bodde här som medborgare vid det skedet. 

Jag har föräldrar födda i olika länder men är själv född här. Vet att man alltid får lite hat emot sig när man säger så här men jag kan inte förstå hur man i detta skede inte kan anses vara svensk i vissas ögon. Jag är ju född här, isf tillhör jag inget land och då blir det jävligt märkligt haha.


   
SvaraCitera

Enligt mig är man svensk om man är född här och har 2 svenska föräldrar. Undantag är om man har svenska föräldrar men råkade födas i t.ex Usa p.ga pappas eller mammas jobb osv. Har man svenskt ursprung och ens familj har bott här är man svensk. Annars inte


   
SvaraCitera

Så jag är inte svensk eftersom min morsa e från tyskland o farsan e svensk?

Har ju dock dubbla medborgarskap som intyger att jag är både svensk o tysk aka pass 😉


   
SvaraCitera

När man äter kaviar på knäckebröd till tonerna av harry brandelius 


   
SvaraCitera

Riktigt svår fråga. Etnisk svensk är man väll om ens släkt har levt i Sverige under en väldigt lång tid och ursprungligen kommer här i från. Sedan kan man vara svensk medborgare utan att vara svensk, tex om man flyttat från Finland och bott här några år tills man fått medborgarskap. Då är man fortfarande finne men med svenskt medborgarskap. Men känner man sig som svensk och lever som en svensk så kan man väll kalla sig det också. 


   
SvaraCitera
time
 time

Frågan är väl varför det ens är viktigt?


   
SvaraCitera
evene
Ämnesstartare

time:
Frågan är väl varför det ens är viktigt?

Är väl inte så viktigt, egentligen så bryr jag väl mig inte alls. Bara intressant ämne


   
SvaraCitera
time
 time

evene: Är väl inte så viktigt, egentligen så bryr jag väl mig inte alls.

Du bryr dig inte alls men du tar dig ändå tiden att meddela omvärlden att du tycker man bara är svensk om man har två svenska föräldrar och är född i Sverige? Ok.


   
SvaraCitera

När man odlar potatis på balkongen och gnäller om vädret, då är man svensk


   
SvaraCitera

SDniklas:
Riktigt svår fråga. Etnisk svensk är man väll om ens släkt har levt i Sverige under en väldigt lång tid och ursprungligen kommer här i från. Sedan kan man vara svensk medborgare utan att vara svensk, tex om man flyttat från Finland och bott här några år tills man fått medborgarskap. Då är man fortfarande finne men med svenskt medborgarskap. Men känner man sig som svensk och lever som en svensk så kan man väll kalla sig det också. 

Håller helt med


   
SvaraCitera

Om man e född här


   
SvaraCitera