Aviseringar
Rensa alla

När är man svensk?


Ämnesstartare

Ja nu är det dags för en poll igen pga anledning. Lyssnar på Lilla Drevet och funderade på detta. Samt vad svenskhet är. 
Tror ej att vi har någon sådan här poll. Detta gäller andra länder också, givetvis.

rs_1024x759-150617074718-1024.Rachel-Dol


   
Citera

När man känner att man är det, känner mig inte så svensk just nu. Mer amerikansk


   
SvaraCitera
lok501

När man har integrerat med svenska samhället, med andra ord; pratar svenska, förstår svenska sociala regler och är som vem som hälst I detta land. Medborgarskap är ju bra att ha också men man kan vara "svensk" utan det också.


   
SvaraCitera

Avvaktar och kommer med facit om en stund. 


   
SvaraCitera

När man får sitt medborgarskap alt när man känner sig som en


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas: kommer med facit om en stund.

haha va


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

haha va

Det här är ju ändå mitt område liksom... Oskyldig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:

Det här är ju ändå mitt område liksom... Oskyldig

jo det får man väl ändå ge dig


   
SvaraCitera

Man "blir" inte svensk. En invandrare är fortfarande en invandrare även om invandraren är svenskalärare, kan tala perfekt svenska, följer svensk kultur och har svensk mentalitet och är gift med en svenska. En invandrare kan aldrig bli svensk. Någonsin. Den som påstår något annat lurar sig själv.  

En svensk däremot är en person med två helsvenska föräldrar. 


   
SvaraCitera

Medborgarskapsalternativet eller när man e född här eller bott ett längre tag och pratar svenska


   
SvaraCitera

vonKissekatt: När man har etniskt svenska föräldrar & fötts här


   
SvaraCitera

Man kan ju vara född här och vistats här utan att ha ett medborgarskap, menar jag. De ser jag också som svenskar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bliuqzth:
Man "blir" inte svensk. En invandrare är fortfarande en invandrare även om invandraren är svenskalärare, kan tala perfekt svenska, följer svensk kultur och har svensk mentalitet och är gift med en svenska. En invandrare kan aldrig bli svensk. Någonsin. Den som påstår något annat lurar sig själv.  

En svensk däremot är en person med två helsvenska föräldrar. 

Hur väl man identifierar sig med det svenska samhället tänker jag här. Visst får man rösta som du, såklart - men jag tänker här ur ett sociologiskt perspektiv också. Någon med en annan etnicitet som adopterats som bebis av svenska föräldrar kommer aldrig förvandlas till någon av germansk härkomst men hen är ju ändå _svensk_


   
SvaraCitera

När man äter knäckebröd med kaviar och kan sjunga med till alla Harry Brandelius sånger


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Någon med en annan etnicitet som adopterats som bebis av svenska föräldrar kommer aldrig förvandlas till någon av germansk härkomst men hen är ju ändå _svensk_

Om två kineser skulle adoptera en blond, svensk lintott, anser du att det barnet blir kines då?


   
SvaraCitera