Aviseringar
Rensa alla

När behövs religion?


Ämnesstartare

Kan någon förklara för mig när religion behövs? Jag har inte riktigt hittat något sammanhang när man behöver detta fenomen.
Det känns bara så konstigt att folk ska vara så övertygade om något som är så otroligt fånigt som religiösa livsåskådningar. :<


   
Citera

Penumbra:

Det känns bara så konstigt att folk ska vara så övertygade om något som är så otroligt fånigt som religiösa livsåskådningar. :<

Ungefär lika fånigt som att vara övertygad om att vetenskapen är den sanna läran.


   
SvaraCitera

älskar din avatar [love]
menssssss

i alla fall så tror jag att folk kan ha nytta av att ha något sorts inbildat stöd när samhället vänder dem ryggen


   
SvaraCitera

Penumbra:

Kan någon förklara för mig när religion behövs?

När någon dör, när man vill säkra sin makt över många, när man ska rekrytera inför ett krig och för att hålla moralen uppe under ett krig. Skulle nog inte säga att den behövs, men den kan vara bra att ha.


   
SvaraCitera

Tycker inte att religion behövs någon gång. Det skapar bara krig och elände.


   
SvaraCitera

nellnellnell:

Det skapar bara krig och elände.

Precis som naturresurser, maktpositioner och bildning, eller livet i stort, gör.


   
SvaraCitera

Om man som ledare vill förena folket för att genomdriva sin agenda kan religion vara viktigt som verktyg som tex för Gustav II Adolf i 30-åriga kriget...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ett verktyg som används för att få makt.
Så, religion behövs när man anser sig behöva makt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Tycker inte att religion behövs någon gång. Det skapar bara krig och elände.

internet:

Precis som naturresurser, maktpositioner och bildning, eller livet i stort, gör.

[no-no]
Ja men det är i alla fall bättre att skylla på något sådant i krig än något som du eller någon annan inte kan bevisa finns..

k1337oris:

Det är ett verktyg som används för att få makt.Så, religion behövs när man anser sig behöva makt.

Sant.. jävligt bra verktyg för att styra fiskmåshjärnor med![tard]


   
SvaraCitera

fultjack:

Ja men det är i alla fall bättre att skylla på något sådant i krig än något som du eller någon annan inte kan bevisa finns..

Du kan inte bevisa att det inte finns, och därför ser jag inte att det skulle vara sämre än något annat. Det är aldrig "bra" att skylla på något, för att kunna gå ut i krig.


   
SvaraCitera

Skyll aldrig på religionen för att det blir krig! Det sköter människan så bra själv. Skulle inte religion finnas så skulle man kriga över någonting annat... det är bara en fet ursäkt.


   
SvaraCitera

Angelize:

Skyll aldrig på religionen för att det blir krig! Det sköter människan så bra själv. Skulle inte religion finnas så skulle man kriga över någonting annat... det är bara en fet ursäkt.

Du missförstår som vanligt... Religionen är ett instrument som skrupelfria ledare använder för att kontrollera folket och leda dem in i krig. Det är inte religionen som är anledningen till kriget. Men det finns också folk som verkligen är hard core-religöst motiverade till att starta krig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Du kan inte bevisa att det inte finns, och därför ser jag inte att det skulle vara sämre än något annat. Det är aldrig "bra" att skylla på något, för att kunna gå ut i krig.

Du kan inte bevisa att det Flygande Spagettimonstret inte finns, alltså bör vi anta att det Flygande Spagettimonstret är vår herre och gud. Amen.


   
SvaraCitera

internet:

Ungefär lika fånigt som att vara övertygad om att vetenskapen är den sanna läran.

Vetenskap är inte en lära.

internet:

Du kan inte bevisa att det inte finns,

Detta är ju dock irrelevant. Du kan aldrig bevisa att NÅGOT inte finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tja, vissa blir ju faktiskt tröstade och hjälpta av sin tro/religionen, hur mysko jag än finner att man kan bli det. Dessutom är det ju väldigt bekvämt att skylla på religionen i diverse olika sammanhang.


   
SvaraCitera