Aviseringar
Rensa alla

när blir man "vuxen"?


Kudhos

Skulle säga när man förstår att sina handlingar har konsekvenser och beter sig rätt efter dem. 


   
SvaraCitera
mynona

Bööööörg:

Känner mig stabil, som ett berg

Både emotionellt och intellektuellt? Jag känner mig själv bergfast stabil och trygg intellektuelt, men inte alltid emotionellt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Samhället vill förenkla saker. Normen säger att man ska experimentera tankemässigt och utforska sig själv och vara idealistisk som ung student: sedan ska man ha utformat sitt sinne och slå sig till ro såvida man inte är forskare eller dylikt. Det är begränsande men det är prydligt och lättförståeligt, och folk vill ha saker lättförståeliga eftersom de flesta tycker att det är jobbigt att tänka.

Okej, jag vet inte riktigt varför man jag bryr mig inte ett dugg om att följa dessa normer. Jag klarar inte av att hålla mig till normerna så jag bryr mig inte om att följa de.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Både emotionellt och intellektuellt? Jag känner mig själv bergfast stabil och trygg intellektuelt, men inte alltid emotionellt. 

Emotionellt. Intellektuellt så vet ej asså... är förvånad nu i efterhand att jag klarade finska gymnasiet med ett betyg lite över genomsnittet. Utan ansträngning men tror ändå jag är ganska dum i huvudet lol :- P


   
SvaraCitera
Draug

När man längtar tillbaka till barndomens tid utan krav och var lyckligt ovetande om sin omvärlds grymheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draug:
När man längtar tillbaka till barndomens tid utan krav och var lyckligt ovetande om sin omvärlds grymheter.

Trist inställning


   
SvaraCitera
Draug

Bööööörg: Trist inställning

Den bittra verkligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man blir aldrig vuxen. Man blir bara äldre.


   
SvaraCitera
mynona

Bööööörg:

Emotionellt. Intellektuellt så vet ej asså... är förvånad nu i efterhand att jag klarade finska gymnasiet med ett betyg lite över genomsnittet. Utan ansträngning men tror ändå jag är ganska dum i huvudet lol :- P

Undrar om du tänker på skillnaden mellan självsäkerhet (förtroende i sin förmåga) och självkänsla (trygg i sitt egenvärde). Jag har god självkänsla fast jag kan vara emotionellt otrygg. Hur som helst: har svårt att se dig som dum eftersom du har ett levande och dynamiskt intellekt och inte tycks lägga några begränsningar på dess utveckling. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Undrar om du tänker på skillnaden mellan självsäkerhet (förtroende i sin förmåga) och självkänsla (trygg i sitt egenvärde). Jag har god självkänsla fast jag kan vara emotionellt otrygg. Hur som helst: har svårt att se dig som dum eftersom du har ett levande och dynamiskt intellekt och inte tycks lägga några begränsningar på dess utveckling. 

Vet inte om jag tänker på nåt sånt? Förstår inte poängen.  

Har iaf stora koncentrationsproblem när det gäller studier iaf men ska börja meditera så kanske det fixar sig ^^


   
SvaraCitera
mynona

Bööööörg: Vet inte om jag tänker på nåt sånt? Förstår inte poängen.

Glöm det, för jobbigt att reda ut. 

Bööööörg: Har iaf stora koncentrationsproblem när det gäller studier iaf men ska börja meditera så kanske det fixar sig ^^

har enorma svårigheter själv, men det beror bara på brist på motivering. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Glöm det, för jobbigt att reda ut. 

har enorma svårigheter själv, men det beror bara på brist på motivering. 

Somnade typ på min senaste föreläsning ^^

fast hade sovit ut och var pigg innan :/


   
SvaraCitera
mynona

Bööööörg:

Somnade typ på min senaste föreläsning ^^

fast hade sovit ut och var pigg innan :/

konstigt. men koncentrationssvårigheter har ju inget med intelligens att göra. försöker också meditera dagligen, och brukar må bättre när jag lyckas göra det. kan inte säga om det funkar för rutinen har inte kommit igång än riktigt. men ska se till att få igång den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

konstigt. men koncentrationssvårigheter har ju inget med intelligens att göra. försöker också meditera dagligen, och brukar må bättre när jag lyckas göra det. kan inte säga om det funkar för rutinen har inte kommit igång än riktigt. men ska se till att få igång den

Har det väl...iaf " förmåga att använda sin hjärna " typ... 


   
SvaraCitera
mynona

Bööööörg:

Har det väl...iaf " förmåga att använda sin hjärna " typ... 

Tycker inte. Betraktar koncentrationssvårigheter som ett fysiskt symptom, möjligen på ett kroppsligt fel, så som någon kemisk obalans, eller på ett psykiskt "fel", så som brist på motivation/depression. Men det är en definitionsfråga


   
SvaraCitera