Aviseringar
Rensa alla

När en kompis har det jobbigt


Ämnesstartare

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta och vet att ni sitter med massa knowledge där bakom skärmarna.

Min kompis pappa har dött mitt framför näsan på kompisen. Helt oväntat också, inga sjukdomar eller så. Han var verkligen världens bästa förälder och en jättebra människa på alla sätt.

Hur tycker ni att man ska bete sig? Vara som vanligt och bara finnas där? Tror inte att det är så roligt för kompisen om alla i hennes omgivning blir helt tillgjorda, samtidigt vill man väldigt gärna visa att man bryr sig och prata. Men kompisen är inte en sådan som brukar prata, eller ens vara ledsen. Jag har sagt till henne att vi alltid finns där, att jag tänker på henne och så, det tror jag hon tyckte var bra.

Hur ska man hantera?

(seriösa svar får en puss)


   
Citera
Ämnesstartare

ouff plötsligt har ingen något att säga? 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har varit i samma sits. Min bästa vän i högstadiet hade bara en förälder som plötsligt dog. Hon placerades i fosterhem bl.a och hade ett helvete helt enkelt. Att förlora en förälder måste vara det värsta som finns efter att förlora ett barn och det enda man kan göra som vän är att visa att man ställer upp för henne/honom. Visa uppskattning trots att denna kanske inte ger så mycket tillbaka, fysisk kontakt uppskattas alltid så som kramar, öppna ditt hem för personen i fråga om han/hon tycker det är jobbigt att vara hemma. Hitta gärna på massa saker som får personen på andra tankar, givetvis vill man inte ta ifrån sorgen men samtidigt vill man inte att han/hon gräver ner sig och utvecklar en grav depression.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

.

Tack så mycket för svaret!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Tack så mycket för svaret!

Jag tror bestämt du glömde pussen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

Jag tror bestämt du glömde pussen.

puss [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle tro att det viktigaste är att man inte liksom blir rädd förkompisen utan fortfarande behandlar henne lika vänskapligt som tidigare. Vad dålig jag är på att geråd:P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

Vad dålig jag är på att geråd:P

det var ett bra råd! Jag minns att jag själv blev lite osäker på hur jag skulle agera i situationen men ignorerade min osäkerhet för att vara där för henne.
Det är mänskligt att vara rädd för det okända. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

det var ett bra råd! Jag minns att jag själv blev lite osäker på hur jag skulle agera i situationen men ignorerade min osäkerhet för att vara där för henne

Bra[smile]

Då tycker jag du redan gjortdet viktigaste[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera