Aviseringar
Rensa alla

När får lärare ge Giltig frånvaro?


Ämnesstartare

Hej!

När får läraren själv ge giltig frånvaro? Om läraren bestämmer sig själv för att ha halvklass, kan han/hon ge giltig frånvaro till resten av klassen, eller måste de också få närvaro? 


   
Citera
Ämnesstartare

BiaMia: Om läraren bestämmer sig själv för att ha halvklass, kan han/hon ge giltig frånvaro till resten av klassen, eller måste de också få närvaro?

Förstår inte riktigt vad du menar. Du ska ha visst många timmar lektion inom varje ämne, om du missar en lektion som du förväntades deltaga vid så är det frånvaro.

Kan du förklara närmare vad du menar?


   
SvaraCitera

Det enklaste vore ju att gå på lektionerna helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när hen vill? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yup. 

Vi hade matte NP muntlig. Ena lektionen (mån) fick hela klassen jobba med uppgiften och sedan fick halva klassen presentera medan den andra halvan fick sluta. Nästa lektion(ons) skulle andra halvan av klassen presentera. Läraren sa då att de som presenterat lektionen innan inte behöver/eller inte ska stanna på lektionen då de redan presenterat. Jag var en av de som presenterade på måndan. Sedan sa hon också att de som presenterade på måndag kommer få giltig frånvaro för denna lektion. Jag gick fram till henne och frågade hur jag skulle få närvaro och inte giltig frånvaro, ifall jag skulle kunna få närvaro om jag stannade.  Då sa hon att det inte går att få närvaro för att jag redan har presenterat och inte behöver vara med på lektionen.  

Jag tyckte att det lät lite ologiskt för jag var ju närvarande. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll, jag var på lektionen från början, men sedan sa hon till oss att gå och gav oss giltig frånvaro.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om den var giltig ser jag inte problemet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyckte det lät lite flummig det jag skrev innan, ska försöka göra det lite mer tydligt: 

Vi hade matte NP muntlig. Ena lektionen (måndag) fick hela klassen jobba med en uppgift och sedan fick halva klassen presentera medan den andra halvan fick sluta.

Nästa lektion (onsdag) var det andra halvan av klassens tur att presentera. Läraren sa då att de som presenterat lektionen innan (måndag) att gå ifrån lektionen då de redan har presenterat. Sedan sa hon också att de som presenterade på måndag kommer få giltig frånvaro för denna lektion (onsdag).

Jag var en av de som presenterade lektionen innan (måndag). Jag gick fram till henne och frågade hur jag skulle få närvaro och inte giltig frånvaro. Jag frågade också  ifall jag skulle kunna få närvaro om jag stannade. Då sa hon att det inte går att få närvaro för att jag redan har presenterat och inte ska vara med på lektionen.

Jag tyckte att det lät lite ologiskt för jag var ju närvarande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BiaMia: Istechetvåpunktnoll, jag var på lektionen från början, men sedan sa hon till oss att gå och gav oss giltig frånvaro.

Är den giltig så är det ju inget problem. Frånvaro betyder att man inte är på plats, vilket du inte är om du lämnar lektionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag förstår att giltig frånvaro inte spelar stor roll, men närvaro är  ju bättre än giltig frånvaro. Och det var ju inte jag själv som valde att få giltig frånvaro. Jag ville vara närvarande men fick inte. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

valde ju inte själv att lämna lektionen. 


   
SvaraCitera

BiaMia:
valde ju inte själv att lämna lektionen. 

Varför blev du tvungen att lämna lektionen då? Om det är något fuffens på gång så gå till din rektor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BiaMia: Jag förstår att giltig frånvaro inte spelar stor roll, men närvaro är  ju bättre än giltig frånvaro. Och det var ju inte jag själv som valde att få giltig frånvaro. Jag ville vara närvarande men fick inte.

Låter som om du bara hängt upp dig på ordet frånvaro utan att tänka på vad det betyder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Varför blev du tvungen att lämna lektionen då? Om det är något fuffens på gång så gå till din rektor.

Läraren sa att vi som redan presenterat skulle lämna lektionen. Jag ville stanna och få närvaro. Men även om jag stannat skulle jag inte fått det sa hon då jag redan hade presenterat och inte skulle delta i lektionens agenda. Denna  Giltiga frånvaro stör mig inte så mycket men jag ville bara veta om det är så en lärare ska göra, eller borde hon ha gett närvaro?

Min rektor går btw inte riktigt att snacka med… 


   
SvaraCitera

BiaMia: Denna  Giltiga frånvaro stör mig inte så mycket men jag ville bara veta om det är så en lärare ska göra, eller borde hon ha gett närvaro?

Nå, det är ju faktiskt bara en struntsak, en giltig frånvaro är ju liksom ingenting överhuvudtaget. Dock konstigt att din lärare resonerar så. Du kan nog gå vidare i livet.


   
SvaraCitera