Aviseringar
Rensa alla

När får man ringa ambulans?


Ämnesstartare

Hej, jag sitter och funderar på när man får ringa efter ambulans.

Är det bara vid livshotande situationer eller räcker det med att man mår dåligt och inte kan transportera sig till akuten själv?

Det ligger nämligen till så att jag har fruktansvärt ont i huvudet och behöver åka in till akuten, men då jag inte kan transportera mig dit på egen hand vad gör man då?


   
Citera

Ring och fråga.
Tror att man kan få taxi betald också, men vet inte om jag inbillar mig.


   
SvaraCitera

Hitta detta:
Exempel på när man ska ringa 112 efter ambulans
Man ska genast ringa 112 om

•någon får huvudvärk som kommer som en blixt från klar himmel, att värken snabbt blir mycket intensiv och personen blir slö eller svimmar av

•någon samtidigt med huvudvärken får hög feber, svårigheter att böja huvudet framåt eller får prickar på huden

•någon får plötsligt huvudvärk och samtidigt svårt att prata, förlorar känseln i någon kroppsdel, eller får kramper.

Så om du visar några sådana symtom så uppmanas du att ringa ambulans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, men det känns dumt att ringa efter en akut ambulans. Kan man inte beställa en ambulans som inte är akut? eller blir det buss eller taxi då?


   
SvaraCitera

Liitenflicka:

Okej, men det känns dumt att ringa efter en akut ambulans. Kan man inte beställa en ambulans som inte är akut? eller blir det buss eller taxi då?

det är nog taxi. Men om du inte klarar att åka taxi heller så är det ju en ambulans du ska ha.
Känner du ingen som kan köra dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grejjen är den att alla jobbar eller är i skolan nu och jag är ensam hemma. En till fråga, om man bor i samma kommun som vårdcentralen och ringer från hemtelefon, behöver man slå riktnummret då? Vi har alltså samma riktnummer. Har nämligen hört dem som kommit fel när dom ska ringa vårdcentralen pga att dem har slagit riktnummer.


   
SvaraCitera

Liitenflicka:

behöver man slå riktnummret då?

Antagligen så behöver du inte slå riktnummret. jag behöver inte när jag ska ring till telefon med samma riktnummer som våran.


   
SvaraCitera

Finns ju Sirius eller vad de heter. Som är transport till och från sjukhuset.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Antagligen så behöver du inte slå riktnummret.

Okej, tack [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan också, jag har två olika nummer till vårdcentralen och jag vet inte vilket det är som är rätt. Det står ett nummer i telefonkatalogen och sedan står det ett annat när man söker på hitta.se och vård i västra götaland [shake] Och jag är så jäkla feg eftersom jag har telefonskräck så jag turs typ inte ringa [cry]


   
SvaraCitera

Ta det som står i telefonkatalogen då, är nog större risk att det står fel på hitta[crazy]


   
SvaraCitera

Liitenflicka:

Och jag är så jäkla feg eftersom jag har telefonskräck så jag turs typ inte ringa [cry]

Men ska jag ringa åt dig eller? [shake]


   
SvaraCitera