Aviseringar
Rensa alla

När firar man haloween?


Ämnesstartare

hej min kompis reparen vet ej när man firar haloween är det 28e 29e eller 30e?? tack på förhand


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

eller 31a alltså när festar man och klär ut sig?


   
SvaraCitera

31 oktober.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men det är ju fan en söndag gud vad bängt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det gör man inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

vet ej när man firar haloween

Utan att ha kollat nu så har jag fått för mig att skillnaden på när man firar i USA och i Europa(/Sverige) skiljer sig med typ en vecka... tror jag?

OF 5:

det gör man inte.

Allt fler har börjat göra det dom senaste åren. Gissar att det är för godiset[bigsmile][ops][wink]

[love]


   
SvaraCitera

Storchen84:

Utan att ha kollat nu så har jag fått för mig att skillnaden på när man firar i USA och i Europa(/Sverige) skiljer sig med typ en vecka... tror jag?

Det är skillnad på Halloween och Alla helgons dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

31 oktober.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Det är skillnad på Halloween och Alla helgons dag.

[confused]Okej? Vad är skillnaden?

[love]


   
SvaraCitera

Storchen84:

Okej? Vad är skillnaden?

Alla helgons dag är en kristen högtid som firas till minne av kyrkans helgon. Den firas den första november enligt västkyrkan men i Sverige mellan 31 oktober och 6 november sedan 1953.

Halloween är en en anglosaxisk tradition och har sitt ursprung från Irland och Skottland. Det var med irländska emigranter som den kom till Amerika på 1840-talet. Sedan mitten av 90-talet har den även börjat firas i Sverige pga. detaljhandeln. Halloween firas alltid 31 oktober.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Alla helgons dag

My dreams are her:

Halloween

Ok jag vet inte varför eller hur, men jag har på något sätt fått för mig att alla helgons dag bara var en översättning av halloween... Att jag sedan inte brytt mig att kolla upp det är för att... tja, ärligt talat bryr jag mig inte om något av dom[blush]

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har du aldrig sett Halloween eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men man kan ju inte klä ut sig till gandalf och supa på en söndag... [confused] tokigt.

får vara rebell och fira 2 dagar tidigt.


   
SvaraCitera