Aviseringar
Rensa alla

När kan man ha pälsmössa?


Ämnesstartare

stoner:

Vad är det för konstigt i att bära päls? Vi snackar ju inre om några utrotningshotade djur utan i mitt fall får. Djur som finns i hundratusentals kanske miljontals i Sverige.

hemskt och fult och det säger bara dåliga saker om en person. djuren behandlas fruktansvärt illa. dessutom är det inte så jävla kallt att det någonsin är rättfärdigat. var minus 16 här om dagen, jag gick utan mössa utan att frysa, pallar man inte kylan så finns det alternativ där man (förhoppningsvis) inte bidrar till att djur misshandlas, flås levande och behandlas som objekt.

fattar inte vad det spelar för roll om det rör utrotningshotade djur eller inte :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När du vill? 

Har typ en sådan som är på bilden och använder när det är kallt... 

hm-herr-mssa_23022123_119679599.jpg

Är en extremt ond person för har en sådan. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När det är under 30-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Vad är det för konstigt i att bära päls? Vi snackar ju inre om några utrotningshotade djur utan i mitt fall får. Djur som finns i hundratusentals kanske miljontals i Sverige.

Nuförtiden torterar man djur med så fruktansvärt onda metoder så därför är det inte ok idag. Usch, dessutom, varför ha äkta när det ändå finns fusk? Funkar ju precis lika bra Icke!


   
SvaraCitera

Helt normalt. Se bara till så att det är riktig päls och att du har den ordentligt knäppt och inte någe halvsjaskig knäppning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens:

vad är det för konstigt med att plåga barn? det finns ju hundratusentals kanske miljontals i Sverige

De djur som vi tar hudarna ifrån är ju redan slaktade och styckade och på väg till konsumentens matbord. Alternativet att inte göra fårskinnsmössa eller fårskinnspäls av hudarna är ju att bara bränna upp dom eller köra alla hudarna/skinnen på tippen. Och det tycker jag personligen är slöseri. Eller vad tycker du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sinnessjuk uns:

hemskt och fult och det säger bara dåliga saker om en person. djuren behandlas fruktansvärt illa. dessutom är det inte så jävla kallt att det någonsin är rättfärdigat. var minus 16 här om dagen, jag gick utan mössa utan att frysa, pallar man inte kylan så finns det alternativ där man (förhoppningsvis) inte bidrar till att djur misshandlas, flås levande och behandlas som objekt.

fattar inte vad det spelar för roll om det rör utrotningshotade djur eller inte :S

Fråga var ju egentligen inte om det är rätt eller fel att äta kött oavsett om köttet kommer från nötkreatur eller från får. Utan restprodukten efter man slaktat ett nötkreatur eller får är ju huden dvs skinnet. Läs för övrigt mitt svar till mens!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner: Fråga var ju egentligen inte om det är rätt eller fel att äta kött oavsett om köttet kommer från nötkreatur eller från får. Utan restprodukten efter man slaktat ett nötkreatur eller får är ju huden dvs skinnet.

jag har överhuvudtaget inte pratat om köttätande. du lever i en skev värld om du tror att man gullar med de söta lammen och mirakulöst och klappar av ullen i samband med slakt. 

http://www.djurensratt.se/ull
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/har-plagas-lamm-for-att-bli-klader
http://www.expressen.se/nyheter/de-flar-faren-levande/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

De djur som vi tar hudarna ifrån är ju redan slaktade och styckade och på väg till konsumentens matbord. Alternativet att inte göra fårskinnsmössa eller fårskinnspäls av hudarna är ju att bara bränna upp dom eller köra alla hudarna/skinnen på tippen. Och det tycker jag personligen är slöseri. Eller vad tycker du?

lögn. fyfan vad jag blir upprörd över att läsa det här. vi importerar asmycket ull från bland annat australien där djuren behandlas som skiiiit. till den grad att den svenska ullen slängs.

det finns en enorm jävla ullindustri för textilier, sluta sprida lögner det är FULT.

skönt det måste vara att leva i nån utopi där vi fortfarande är grottmänniskor som måste äta kött och att det är det enda päls/ullindustrin gör är att se till att vi "tar till vara på hela djuret".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skönt det måste vara att leva i nån utopi där vi fortfarande är grottmänniskor som måste äta kött och att det är det enda päls/ullindustrin gör är att se till att vi "tar till vara på hela djuret". 


   
SvaraCitera
mens
 mens

stoner:

De djur som vi tar hudarna ifrån är ju redan slaktade och styckade och på väg till konsumentens matbord. Alternativet att inte göra fårskinnsmössa eller fårskinnspäls av hudarna är ju att bara bränna upp dom eller köra alla hudarna/skinnen på tippen. Och det tycker jag personligen är slöseri. Eller vad tycker du?

Jag tycker inte att man ska påverka djurindustrin positivt övht. Sedan slaktas ju inte alla djur. T ex fåglar utstår en ohygglig behandling när de får sina skrudar avslitna för att de ska stoppas i täcken, jackor och kuddar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sinnessjuk uns: jag har överhuvudtaget inte pratat om köttätande. du lever i en skev värld om du tror att man gullar med de söta lammen och mirakulöst och klappar av ullen i samband med slakt.

sinnessjuk uns: lögn. fyfan vad jag blir upprörd över att läsa det här. vi importerar asmycket ull från bland annat australien där djuren behandlas som skiiiit. till den grad att den svenska ullen slängs.

det finns en enorm jävla ullindustri för textilier, sluta sprida lögner det är FULT.

skönt det måste vara att leva i nån utopi där vi fortfarande är grottmänniskor som måste äta kött och att det är det enda päls/ullindustrin gör är att se till att vi "tar till vara på hela djuret".

Nu snackar jag ENBART om svenska djur. Jag varken äter utländska djur eller har dess hudar på kroppen.
Vad vi importerar kan jag faktiskt inte uttala om. Det är en sak för importörerna att svara på.

Om den svenska fåruppfödningen där får föds upp för att enbart levererar skinn, hudar eller ull är nämnvärt stor tror jag faktiskt inte på. Av den enkla anledningen att köttet är värt så mycket mer än vad hud och ull är. Även där - importen har jag inte någon uppfattning om.

Ja, jag tycker att det är viktigt att man utnyttjar hela djuret. Vi har väl några miljoner husdjur - hundar och katter i Sverige. Allt som inte hamnar på människans matbord mals ner till våra husdjur. Vad hade du tänkt dig att våra hundar och katter ska äta? Ett blomkålshuvud och lite sallad?
Varken hundar eller katter är vegetarianer! De skulle dö efter någon vecka på sådan föda!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Nu snackar jag ENBART om svenska djur. Jag varken äter utländska djur eller har dess hudar på kroppen.
Vad vi importerar kan jag faktiskt inte uttala om. Det är en sak för importörerna att svara på.

Om den svenska fåruppfödningen där får föds upp för att enbart levererar skinn, hudar eller ull är nämnvärt stor tror jag faktiskt inte på. Av den enkla anledningen att köttet är värt så mycket mer än vad hud och ull är. Även där - importen har jag inte någon uppfattning om.

Ja, jag tycker att det är viktigt att man utnyttjar hela djuret. Vi har väl några miljoner husdjur - hundar och katter i Sverige. Allt som inte hamnar på människans matbord mals ner till våra husdjur. Vad hade du tänkt dig att våra hundar och katter ska äta? Ett blomkålshuvud och lite sallad?
Varken hundar eller katter är vegetarianer! De skulle dö efter någon vecka på sådan föda!

1. vi importerar som sagt massa ull, du kan omöjligen
säga vart ullen från din
mössa kommer ifrån. ingen kan. det enda rimliga är att sluta konsumera skiten.

2. hundar är allätare som
människor och klarar sig utan kött. inte ens något att diskutera. katter är en annan sak, de behöver protein och kan inte hantera kolhydrater. detta drar dock in oss i en diskussion huruvida det är ok att överhuvudtaget äga husdjur eller om rovdjur är ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sinnessjuk uns: 1. vi importerar som sagt massa ull, du kan omöjligen
säga vart ullen från din
mössa kommer ifrån. ingen kan. det enda rimliga är att sluta konsumera skiten.

Nu går jag iof sig inte på IKEA eller JYSK och köper ullprodukter eftersom jag bor på landet utan jag går naturligtvis in till någon av mina grannar som har egna djur. För övrigt handlar inte den här tråden om "ullmössa" utan om pälsmössa och min egna pälsmössa har en av kvinnorna i byn sytt och tillverkat. Jag kanske tom har klappat fåret för några år sedan. Min fårskinnsjacka kommer från Malung i Dalarna och den kommer garanterat från svenska får. Gubben som sytt jackan har varit i TV och visat hur han personligen är ute hos svenska bönder och väljer de finaste fårskinnen.

sinnessjuk uns: 2. hundar är allätare som
människor och klarar sig utan kött. inte ens något att diskutera. katter är en annan sak, de behöver protein och kan inte hantera kolhydrater. detta drar dock in oss i en diskussion huruvida det är ok att överhuvudtaget äga husdjur eller om rovdjur är ok.

Huruvida en hund kan klara sin överlevnad på vegetariskt foder har disketerats i den här tråden:
http://kennel.ifokus.se/discussions/4f74ac2588f47225d300eaeb-kan-hundar-vara-vegetarianer


   
SvaraCitera