Aviseringar
Rensa alla

När kan man kalla sig konstnär?


Ämnesstartare

När kan man kalla sig själv för konstnär?

Jag brukar själv säga att jag vill vara det i framtiden men när vet man när man är det? Om det handlar om att man ska bli nöjd med sina tavlor så kommer jag att få fortsätta livet ut.

När man har sålt ett verk?
När man har haft en utställning?

[tard]


   
Citera
Ämnesstartare

när man vill


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker man kan kalla sig själv för konstnär när man vill men andra börjar nog inte kalla dig för det förrän du berör med konsten


   
SvaraCitera

kanske när någon annan kallar dig konstnär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När man kan försörja sig på sin konst, och målandet är mer än en hobby. Kanske.


   
SvaraCitera

Tycker nog som saturn, när man kan uppgradera sig till konstnär från hobbykonstnär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När som helst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När man producerar konst, på samma sätt som man blir författare när man skriver. Hur bra man är på det är en annan fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

När man producerar konst, på samma sätt som man blir författare när man skriver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker man aldrig ska kalla sig konstnär alls [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Tycker man aldrig ska kalla sig konstnär alls [no-no]

Jag känner mer att om man kallar sig konstnär så är man typ, dryg. Att man vet att man är så pass bra att man kan slänga ihop en tavla och sälja den.

Undrar varför det har blivit så negativt för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

Jag känner mer att om man kallar sig konstnär så är man typ, dryg. Att man vet att man är så pass bra att man kan slänga ihop en tavla och sälja den.

Undrar varför det har blivit så negativt för mig.

Instämmer helt. Varför vill du stämpla dig själv som konstnär?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Instämmer helt. Varför vill du stämpla dig själv som konstnär?

Jag vet inte. Det kanske känns bättre att veta att man kan någonting och därefter kan kalla sig för exempel svetsare, målare, konstnär, musiker.

Just nu är det bara "random med pensel" eller något.


   
SvaraCitera

1. Du kan kalla dig konstnär när som helst.

2. Du kan kalla dig konstnär när du är en konstnär, och för att vara en konstnär måste du vara erkänd av konstvärlden; kritiker, tidningar, konstnärer, gallerior etc.

Välj själv.


   
SvaraCitera

När man håller på med konst, är själv konstnär - dock är det skillnad mellan hobbykonstnärer (som jag) och professionella konstnärer (som säljer konst och har utställningar).


   
SvaraCitera