Aviseringar
Rensa alla

när kommer den nya nedladdningslagen?


Ämnesstartare

Jo, har hört att de kommer en ny lag om fildelning eller så. Va innebär denna? + kommer ni som tankar bry er?[badgrin]


   
Citera

lundgrenarN:

bry er?

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ritinkin:

Nej.

själv så drar man ner rätt mycket filmer osv. Vill inte åka på nån jävla böter, tror dom lam va rättså grova.


   
SvaraCitera

först brev i lådan hem, sen böter, sen fägels, sen slav arbete i cuba


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte, dock piratar jag minimalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1 April och nej


   
SvaraCitera

lundgrenarN:

Jo, har hört att de kommer en ny lag om fildelning eller så. Va innebär denna? + kommer ni som tankar bry er?

vad jag vet så kmr den i april och innebär att dom har rätt att se din ip adress när du laddar ner och kan df spåra upp den. antagligen så kommer nån nisse komma på nåt program som man kan skydda ip adressen med och PANG så börjar folk tanka som vanligt nån månad senare =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trexo0:

vad jag vet så kmr den i april och innebär att dom har rätt att se din ip adress när du laddar ner och kan df spåra upp den. antagligen så kommer nån nisse komma på nåt program som man kan skydda ip adressen med och PANG så börjar folk tanka som vanligt nån månad senare =)

okej [bigcheers] tack


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Twikam:

först brev i lådan hem, sen böter, sen fägels, sen slav arbete i cuba

Inget fängelse inblandat och det är det som är problemet; det blir inte längre en fråga för det allmäna rättsväsendet utan blir ett privat ärende. På det sättet frånkommer de att behöva bevisa att den anklagade är skyldig, snarare blir det den anklagade som måste bevisa sin oskuld.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Inget fängelse inblandat och det är det som är problemet; det blir inte längre en fråga för det allmäna rättsväsendet utan blir ett privat ärende. På det sättet frånkommer de att behöva bevisa att den anklagade är skyldig, snarare blir det den anklagade som måste bevisa sin oskuld.

visst kommer det bli en bra lag som dom har röstat igenom, Heja Ipred.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

snarare blir det den anklagade som måste bevisa sin oskuld.

Det bästa är ju att skaffa sig ett trådlöst nätverk och sedan kan man bara hävda att man inte satt vid datorn och laddade ner saken i fråga vid det tillfället som de visar. Eller så skaffar man sig ett anonymt ip 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Det bästa är ju att skaffa sig ett trådlöst nätverk och sedan kan man bara hävda att man inte satt vid datorn och laddade ner saken i fråga vid det tillfället som de visar. Eller så skaffar man sig ett anonymt ip 🙂

Angående det trådlösa nätet är det vad jag förstått det som tvärtom, just på grund av det här. De ser dig som abbonemangsägare som automatiskt ansvarig för allt som sker där, och du måste bevisa att det inte var du som satt vid datorn snarare än tvärtom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

De ser dig som abbonemangsägare som automatiskt ansvarig för allt som sker där, och du måste bevisa att det inte var du som satt vid datorn snarare än tvärtom.

Att någon ska behöva bevisa sig oskyldig håller aldrig. Vägrar du betala det som företagen kräver dig på så kommer företagen och staten vara tvungna att bevisa dig skyldig när de drar dig inför domstol.

Angående det där med abonnenten så är det vad jag har läst bara Jan Guillous drömscenario av lagen. Jag tror t.o.m att det har nämnts i någon debatt med Beatrice Ask där hon har påpekat att det inte kommer vara så som med parkeringsböter, att ägaren får boten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tiotype_:

1 April

allt är bara ett april skämt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Att någon ska behöva bevisa sig oskyldig håller aldrig. Vägrar du betala det som företagen kräver dig på så kommer företagen och staten vara tvungna att bevisa dig skyldig när de drar dig inför domstol.

Så var det förut, efter 1/4 är det slut med det. Varför? Jo, för att nu blir detta ett civilrättsligt ärende, istället för ett straffrättsligt. Det betyder att du själv ansvarar för att skaffa dig en bra advokat och liknande; staten hjälper dig inte här.

Har du råd med en advokat? Om du mot förmodan har råd, har du råd med en bra advokat?

Däri ligger problemet. Upphovsrättsmännen har mer pengar än du, vilket generellt sett betyder att de även har mer rätt än du - även i rättssalen.

Kacki:

Angående det där med abonnenten så är det vad jag har läst bara Jan Guillous drömscenario av lagen. Jag tror t.o.m att det har nämnts i någon debatt med Beatrice Ask där hon har påpekat att det inte kommer vara så som med parkeringsböter, att ägaren får boten.

Beatrice Ask vet inte vad hon pratar om, sannolikt har hon själv inte läst texten hon varit med om att driva igenom.


   
SvaraCitera