Aviseringar
Rensa alla

När människor trycker ner istället för att lyfta upp varandra.


Ämnesstartare

Sant, vi borde älska mer och ta vara på det vi har. Jag gillade att du försökte få oss observanta på att vi faktiskt har _ett_ liv, och där med mentala borgar. Asbra text kompis, gillar hur du tänker 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tror att åtminstone förekomsten av jantefenomenet på um grundar sig i att många mår väldigt dåligt, alltså exempelvis, men inte uteslutande, ångest, depressivitet och annat kusligt. folk famlar efter att hitta något typ av ljus och kanske blir lite förtvivlade när det ser hur andra lyckas och man inte själv gör det. jag tror inte det är för att vara elak som folk ev. reagerar som du beskriver, men för att man så jäkligt själv vill bort från sitt mörker. oavsett grunden kan sådant förminskande och nedtryckande beteende dock göra skada på andra och det är inte okej. men jag tror att den som kan, gör gott i att försöka att inte ta åt sig, utan försöka förstå och minnas sitt eget mörker och hur det påverkade en. kanske kan det leda till ett visst medlidande och en viss insikt som kan hjälpa en att låta förolämpningarna rinna av. att hjälpa folk att må bättre och vara nöjda med sina liv vore är nog det bästa man kan göra både för dem, för sig själv och för att motarbeta jantelagen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den här tråden är ett bra initiativ, för övrigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib: jag tror att åtminstone förekomsten av jantefenomenet på um grundar sig i att många mår väldigt dåligt, alltså exempelvis, men inte uteslutande, ångest, depressivitet och annat kusligt. folk famlar efter att hitta något typ av ljus och kanske blir lite förtvivlade när det ser hur andra lyckas och man inte själv gör det. jag tror inte det är för att vara elak som folk ev. reagerar så, men för att man så jäkligt själv vill bort från sitt mörker. oavsett grunden kan sådan förminskande och nedtryckande beteende dock göra skada på andra och det är inte okej. men jag tror att den som kan, gör gott i att försöka att inte ta åt sig, utan försöka förstå och minnas sitt eget mörker och hur det påverkade en. kanske kan det leda till ett visst medlidande och en viss insikt som kan hjälpa en att låta förolämpningarna rinna av. att hjälpa folk att må bättre och vara nöjda med sina liv vore är nog det bästa man kan göra både för dem, för sig själv och för att motarbeta jantelagen.

ja givetvis! men nu är ju det uppmärksammat : )
jag skriver som jag gör för att jag försöker förmedla till människor att de enda som kan göra något åt sitt dåliga mående är de själva, man måste dock VÅGA experimentera med vanor och prioriteringar osv, men det är på många sätt otroligt läskigt att ändra hur man är, man är ju så van och bekväm med att definera sig som "sig själv" när det ofta är det som är själva problemet och orsaken till att man mår dåligt, man lever inte på ett sätt som en människa är gjord för att leva, dagens samhälle kräver att man tar ett individuellt ansvar som nästan är omöjligt att ta, om man har otur och behöver det dvs.
jag kan som exempel ta amsi när hon först kom hit till um (hoppas det är okej amsi<3) hon var väldigt intelligent men också väldigt fångad i destruktiva tankebanor, man kunde ofta se henne skriva om att hon förtjänade att må skitdåligt, att det var för att hon var sämstosv... detta reagerade i princip hela UM på med att skriva "neej gumman det är du inte <3" jag däremot sa till, jag betedde mig på ett sätt som jättemånga hade tolkat som grymt och elakt, hur fan kan jag skriva till någon som är så ledsen att skärpa sig, att den måste ta tag i det sj osv? jag mår dåligt av att skriva sånt för det är sällan det hjälper men jag känner mig ändå tvungen att göra vad jag tror(fucking vet) är rätt. Nu fungerade det, hon fick lite hjälp på vägen att komma till insikten om att det inte handlar om vilka tankar man har, det handlar om vilka man lyssnar på. Att kunna hjälpa amsi på det sättet har varit min absolut största bedrift som människa.
det jag vill säga är att trådar som denna är typ det enda som hjälper, inte för att jag tror att det hjälper dock, men hoppas att någon kanske får sig den pusselbit som saknats.

eller iaf blir påminda om vissa saker!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sicce:
Sant, vi borde älska mer och ta vara på det vi har. Jag gillade att du försökte få oss observanta på att vi faktiskt har _ett_ liv, och där med mentala borgar. Asbra text kompis, gillar hur du tänker 

<3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mahalageasca:

Hjärta

ja alltså man får ta till sig det hur man vill, menade inte att försöka beskriva olika personlighetstyper, alla gör nog de bra sakerna och de dåliga sakerna jag beskriver emellanåt. är mest att jag ville skriva av mig + säga: "var snälla"(lol)

Alright, ska försöka vara snäll (lol) men jag tänker nog fortsätta att säga någon är en idiot om om dom är... idioter.

Mahalageasca:

det var någon tråd som gjordes typ "skriv vilken umare du tkr är bäst" så skrev folk namn och väldigt många röstades ner väldigt mkt... alltså istället för att rösta upp de man gillade ville man passa på att göra andra ledsna när man inte kunde ställas till svars för det

Jaja den ja, denna röstningsfunktion är i allmänhet rätt mycket piss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hehe detta påminde mig om beatriceask-isolatråden lite


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed: Alright, ska försöka vara snäll (lol) men jag tänker nog fortsätta att säga någon är en idiot om om dom är... idioter.

haha.. ja alltså det är ju det tråden handlar om, det är snällare att säga åt "idioten" vrf den är det än att låta den gå oemotsagd

dazed: Jaja den ja, denna röstningsfunktion är i allmänhet rätt mycket piss.

mer beteendet hos vissa som är piss

mpt:hv: 4

hm hm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: Hehe detta påminde mig om beatriceask-isolatråden lite

vill du diskutera hur det går ihop med den här tråden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mahalageasca: haha.. ja alltså det är ju det tråden handlar om, det är snällare att säga åt "idioten" vrf den är det än att låta den gå oemotsagd

Mjo jag vet

Mahalageasca: mer beteendet hos vissa som är piss

När användarbasen till så stor del består av piss så får man betänka det när man utformar sidan, vad fan förväntar man sig liksom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

too many mothauckas uckin with ma shii


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mahalageasca:

vill du diskutera hur det går ihop med den här tråden?

Inte riktigt, de hänger inte ihop


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:

Inte riktigt, de hänger inte ihop

:D:D::DD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: Inte riktigt, de hänger inte ihop

okej men då kontrar jag med att det är för att du inte förstår.


   
SvaraCitera