Aviseringar
Rensa alla

När man är hemlös, hur gör man då?


Ämnesstartare

Nu funkar inte mitt boende längre och jag tror att om jag inte flyttar själv nu i helgen blir jag utslängd senast nästa helg. Jag går i skolan och hinner inte jobba tillräckligt för att ha råd med en lägenhet. Ska jag knacka på hos socialen på måndag morgon i orten jag är skriven i (ej nuvarande bostadsort) och säga att jag är i behov av ekonomiskt stöd till lägenhet igen eller hur gör man egentligen?


   
Citera

Det är väll ändå en utmärkt ide du själv har föreslagit. Något annat har jag svårt att se möjligt. Om det inte känns lockande att bo i en trappuppgång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Det är väll ändå en utmärkt ide du själv har föreslagit. Något annat har jag svårt att se möjligt. Om det inte känns lockande att bo i en trappuppgång.

Bör jag ringa först? Vet du om de måste göra en ny utredning osv? Har inte råd att åka till skolan från min hemort ens en vecka. 120 spänn pm dagen är skitmycket.


   
SvaraCitera

elverpigen:

Bör jag ringa först? Vet du o

ja det är väll bra, då slipper du ju dessutom betala för att åka dit i alla fall för att fråga vad som gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men huhu vad säger man? tycker detta är skitjobbigt. [sad]


   
SvaraCitera

Säg som det är. att du blir utkastad och inte har någonstans att ta vägen.
En del saker tror jag ska vara jobbiga


   
SvaraCitera

Jag vill tipsa om denna länken:
http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/ekonomisktbistandpasvenska

Där finner du säkert svaren på dina funderingar.[smile]


   
SvaraCitera

elverpigen:

och säga att jag är i behov av ekonomiskt stöd till lägenhet

That´s pretty much it, förklara din situation och säg att dom måste hjälpa dig... Soc är fittiga på ett sätt, dom hjälper inte en om man verkar må bra för då skiter dom fullständigt i dig, dom gör inget fören det är försent så att säga[tired] Så spela så mycket offer som möjligt


   
SvaraCitera

vad har hänt med moster?


   
SvaraCitera

tror att de brukar vara ganska hårda med att ge försörjningsstöd om du fortfarande går i gymnasiet, eftersom att ens föräldrar isf fortfarande är försörjningsskyldiga till man är 21 [sad] men skadar ju inte att ringa och fråga i alla fall!


   
SvaraCitera

Nintendos BFF:

tror att de brukar vara ganska hårda med att ge försörjningsstöd om du fortfarande går i gymnasiet, eftersom att ens föräldrar isf fortfarande är försörjningsskyldiga till man är 21 men skadar ju inte att ringa och fråga i alla fall!

På socialstyrelsens hemsida står det följande:

"Vad gäller om jag är ung och vill flytta hemifrån?
Enligt lagen är föräldrar skyldiga att försörja sina barn tills de fyller 18 år. Om du fortfarande går i skolan (gymnasiet) när du fyller 18 år förlängs skyldigheten. Den gäller då tills du gått ut skolan, men inte efter du fyllt 21 år.

18-20-åringar som inte går i skolan kan alltså söka ekonomiskt bistånd för egen del. Men när det gäller bistånd till kostnader för eget boende har ungdomar inte någon självklar rätt till detta. Ungdomar som vill flytta hemifrån får bara hjälp till bostadskostnader när det finns starka skäl för flyttningen, t.ex. hälsoproblem. Man räknar med att ungdomar inte flyttar hemifrån förrän de kan betala för boendet själva."

http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/ekonomisktbistandpasvenska#anchor_13


   
SvaraCitera

Du får väl flytta till dina föräldrar som trots allt är skyldiga att försörja dig. Det är inte någon rättighet att få eget boende om man fortfarande går i gymnasiet.


   
SvaraCitera

beroende på vem fan du är kan du kanske få bo hos mig ett tag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

clickclack:

Du får väl flytta till dina föräldrar som trots allt är skyldiga att försörja dig. Det är inte någon rättighet att få eget boende om man fortfarande går i gymnasiet.

Fick egen lgh på socs knitiativ för två år sen, ingat har förändrats sedan dess. Ingen av mina föräldrar har ekonomisk möjlighet att försörja mig+betala reskostnader. Frågan är alltså bara hur jag tar upp det här med soc nu igen, eftersom lägenheten förra gången var resultat av en utredning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utspädaren:

beroende på vem fan du är kan du kanske få bo hos mig ett tag

Utspädaren:

beroende på vem fan du är kan du kanske få bo hos mig ett tag

Och vilken ort bir du i? Uppskattar pendlingsavstånd


   
SvaraCitera